سیاسی

باید از سرمایه اجتماعی صیانت شود



رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سازمان از سرمایه اجتماعی خوبی نزد مردم برخوردار است و نه تنها باید از این سرمایه صیانت کرد بلکه باید در جهت ارتقا هرچه بیشتر آن نیز کوشید.

به گزارش ایلنا، عباس مسجدی با تبریک روز پزشک و کارمند و گرامیدشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: با زحمات و تلاش همکاران جایگاه سازمان در سال‌های اخیر ارتقای قابل توجهی داشته و خوشبختانه سازمان امروز از منزلت مناسبی در بین مسئولان و مردم برخوردار است.

وی تصریح کرد: در مقطعی از زمان نظرات کارشناسی پزشکی قانونی تنها به عنوان نظر مشورتی برای مراجع قضایی مطرح بود، اما در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های قابل توجه و ثبت دستاوردهای جدید این سازمان، مسئولین قضایی و قضات برای اظهار نظر پزشکان قانونی اهمیت و توجه ویژه‌ای قائل می‌شوند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: تغییر نگاه و تفاوت دیدگاه‌های مجموعه دستگاه‌ها و از جمله دستگاه قضایی و قضات نسبت به نظرات پزشکی قانونی نتیجه زحمات و تلاش‌های همه همکاران در سازمان پزشکی قانونی کشور است که با وجود همه سختی‌ها با جدیت و اخلاص برای حرکت رو به جلوی سازمان گام برمی دارند.

وی افزود: کار پزشکی قانونی از مشاغل سخت و با صعوبت است و من شاهد هستم که همکاران من در سراسر کشور با تلاش و همت دوچندان در حال ارائه خدمت به مردم و مراجعان دردمند هستند.

مسجدی با اشاره به اشغال حدود نیمی از پست‌های سازمانی و ارائه کل خدمات ارجاعی توسط پزشکان و کارکنان موجود در سازمان، تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی پزشکان و کارکنان را از جمله دغدغه‌های مسئولین سازمان برشمرد و با توجه به حجم بالای فعالیت‌های سازمان، حساسیت کار پزشکان و کارشناسان صعوبت کار و شبانه روزی بودن بخشی از خدمات در بسیاری از مناطق کشور، ابزار امیدواری کرد تا مسئولان مربوط هر سه قوه و خاصه دولت، همچون گذشته، جهت جبران زحمات و خدمات پزشکان و کارکنان و انگیزه بخشی بهتر به این عزیزان با سازمان همکاری بیشتری را مبذول دارند.

وی با تأکید بر اینکه عمده مراجعان سازمان افراد متألم و دردمندی هستند که نباید نسبت به مشکلات و درخواست‌های بجای آنان بی توجه بود، گفت: انسان‌ها در قبال مشکلات مردم سه رویکرد متفاوت دارند نخست آنکه عده‌ای از ایجاد مشکل برای دیگران ابراز خوشحالی و مسرت می‌کنند که این رویه و شیوه در پیش گرفته دشمنان و معاندین است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: عده‌ای نیز نسبت به مشکلات ایجاد شده بی تفاوت هستند، اما عده‌ای دیگر در خصوص مشکلات و گرفتاری‌های مردم حساس بوده و در قبال آنان احساس مسئولیت می‌کنند که تمامی همکاران من به دلیل دلسوزی و احساس مسئولیتشان در قبال مردم در دسته سوم قرار می‌گیرند.

مسجدی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) با این مضمون که ملاک ارزشمندی انسان‌ها ایمان به خدا و نفع رساندن به بندگان است، خدمت به مردم را مترادف با ایمان به خدا دانست و گفت: توجه به این موضوع که خدمت به مردم عین ایمان است و خصلتی برتر از آن در دنیا وجود ندارد، اهمیت و ارزش کار در پزشکی قانونی را دو چندان می‌کند، زیرا در پزشکی قانونی به مردمی خدمت می‌شود که برای احقاق حق و به دنبال اجرای عدالت به این سازمان مراجعه کرده‌اند.

وی با ارائه نکات و تذکراتی به کارگزاران و کارمندان تاکید کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های کارگزاران می‌توان به امانت دانستن مسئولیت، منزه بودن و عدم دنیا طلبی، زهد و ساده زیستی و قناعت، ابراز محبت واقعی به مردم و مراقبت از محرومین اشاره کرد که در این راستا همواره به مدیران استان‌ها تأکید شده اگر کسی زبانی برای بیان خواسته‌ها و یا توان پرداخت تعرفه خدمات را ندارد حتما با او مساعدت و همراهی شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، معتقد بودن به عدل الهی و عدالت خواهی، حفاظت از اموال دارایی و نفوس مردم، برقراری ارتباط آسان و ساده با مردم، توجه به مشورت و دوری از استبداد رأی و داشتن روحیه انتقاد پذیری را از دیگر ویژگی‌های کارگزاران عنوان کرد.

مسجدی با اشاره به ویژگی‌های کارمندان اظهار کرد: انجام متقن کار یعنی انجام وظایف به طور کامل، به وقت و به جا، پرهیز از به تعویق انداختن کار مردم و سازمان و مسئولیت پذیری سه ویژگی اساسی در حوزه کارمندی است.

وی با اشاره به مواردی از منشور اخلاقی حضرت علی (ع) برای کارمندان گفت: از مهم‌ترین نکات مورد تأکید در منشور اخلاقی حضرت علی (ع) می‌توان به نگهبان نفس خویش بودن، کوتاهی نکردن از سلام و تعارف و مهربانی به مردم، گشاده رویی و توجه به اینکه اختیار در دست تو امانت است، انجام کار هر روز در همان روز، رعایت انصاف با خدا، مردم و خویشاوندان، منت نگذاشتن بر مردم، خلف وعده نکردن در آنچه به مردم وعده داده اید، یکسان نبودن نیکوکار و بدکار از نظر مدیران و مراقبت سخت از همکاران نزدیک اشاره کرد.

 

آگهی
دکمه بازگشت به بالا