سیاسی

با تفکر اقتصاد سرمایه‌داری نمی‌توان وزارت صمت را مدیریت کرد

عسگری در مخالفت با علی‌آبادی:

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تفکر اقتصاد سرمایه داری و نئولیبرالی یعنی همان اقتصادی که حدود ۳ دهه است به ایران تحمیل شده، نمی‌توان وزارتخانه صمت را مدیریت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عسگری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه ها و صلاحیت عباس علی آبادی گفت: وزیر پیشنهادی صمت مدیری موفق در بنگاه های بزرگ صنعتی است، اما موفقیت یک مدیر در بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز فکر و کار، در وزارت صمت کارساز نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کلیدواژه هایی مانند حذف قیمت گذاری دستوری و حذف یارانه های پنهان در برنامه های وی دیده می شود. با تفکر اقتصاد سرمایه داری و نئولیبرالی، همان اقتصادی که حدود ۳ دهه است که به ایران تحمیل شده، نمی توان این وزارتخانه را مدیریت کرد و این کلیدواژه ها شبیه همان تفکر اقتصاد سرمایه داری است.

وی ادامه داد: علی آبادی باید پاسخ دهد که در مسیر مدیریت خود آیا از صاحبان این تفکر بهره می‌گیرد و نسبت تفکری وی با این تفکرات چیست؟ وزیر پیشنهادی از تک نرخی شدن ارز براساس نرخ بازار آزاد صحبت می کند، اما منظور وی کدام بازار است بر اساس کدام نرخ قرار است این موضوع سنجیده شود؟

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: کدام یک از صنایع بزرگ ما در شرایط رقابتی کامل است که بخواهد با حذف قیمت گذاری دستوری مدیریت شود؟ برای مثال، فولاد، خودرو، سیمان و پتروشیمی انحصاری و شبه انحصاری است. با توجه به تجربه ای که با انتخاب رئیس یک ابربنگاه تجاری شبه دولتی به عنوان فرمانده اقتصادی دولت داشتیم، باید از تکرار این تجربیات در وزارت صمت جلوگیری شود.

عسگری متذکر شد: در فروردین ماه تورم نقطه ای ما به ۷۰ درصد رسیده و تورم نقطه ای مواد خوراکی به حدود ۹۰ درصد رسیده است، آیا رشد تولید به قیمت رشد سرمایه داران ۲ درصدی درست است؟ زمانی که ما درباره سرمایه داران ۲ درصدی صحبت می کنیم، یعنی اینکه بیش از ۷۰ درصد سپرده های کشور در اختیار ۱.۵ درصد سپرده گذار است. علی آبادی باید مشخص کند که وزارت صمت به سمت مردم خواهد بود یا به سمت اقتصاد سرمایه داری خواهد بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا