سیاسی

بیانیه محکومیت دستگیری حمید نوری در سوئد

در صحن اصلی چهل و نهمین اجلاس حقوق بشر در ژنو قرائت شد؛

نماینده یکی از سازمان‌های مردم نهاد کشور در صحن اصلی چهل و نهمین اجلاس حقوق بشر در ژنو بیانیه‌ای در جهت محکومیت دستگیری حمید نوری در سوئد قرائت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز گذشته در صحن اصلی چهل و نهمین اجلاس حقوق بشر در ژنو، نماینده یکی از سازمان‌های مردم نهاد اقدام به قرائت بیانیه‌ای در جهت محکومیت دستگیری حمید نوری در سوئد نمود که تنها بر اساس ادعاهای واهی اعضای گروهک تروریستی منافقین اتفاق افتاده است. متن بیانیه به شرح زیر است:

جناب آقای رئیس

من می‌خواهم توجه شورا را به پرونده حمید نوری، شهروند ایرانی جلب نمایم. وی در فرودگاه استکهلم در ۹ نوامبر ۲۰۱۹ در پی ادعاهای واهی اعضای گروهک تروریستی منافقین، مسئول ترور بیش از ۱۷۰۰۰ ایرانی بی‌گناه دستگیر شد. دادستان سوئد بدون انجام تحقیقات جامع و تشریفات قانونی، درخواست حکم دستگیری و بازداشت را نمود. در این پرونده اصل برائت و حق بر آزادی رفت و آمد نقض گردیده است. از زمان دستگیری تا تکمیل به اصطلاح تحقیقات و ارائه کیفرخواست، ۲۱ ماه به طول انجامید و در تمام این مدت وی در حبس انفرادی به سر برده است و این حاکی از یک بازداشت خودسرانه و بدون دلائل متقن و مستند بود. وفق کنوانسیون‌های بین‌المللی مراتب به اطلاع خانواده‌اش نرسیده است و حق ملاقات وی با خانواده نیز نقض شده است.

حق دسترسی به خدمات سلامت و درمانی نیز نقض شده و با وجود اینکه وی از ضعف بینایی رنج می‌برد به این خواسته وی هم توجهی نشد، وی در زندان به طور غیر انسانی و تحقیرکننده‌ای و بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه ماموران قرار گرفت، در حضور ماموران زن نیز لباس‌های وی را به طور کامل از تنش درآوردند، موضوعی که علیرغم شکایت قربانی، اما ترتیب اثری به آن داده نشد. ما از شورای حقوق بشر می‌خواهیم تا به کشورهای عضو یادآور شود در زمان ترویج حقوق بشر، خط قرمزی به عنوان تروریسم را مد نظر قرار دهند.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا