سیاسی

جزئیات سوال از بذرپاش درباره عدم اجرای کامل قانون جهش تولید مسکن


طرح سوال از وزیر راه درباره عدم اجرای کامل قانون جهش تولید مسکن در مجلس کلید خورد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، گفت: طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی به خاطر عدم اجرای کامل قانون جهش تولید مسکن در مجلس کلید خورد.

وی افزود: این طرح در سامانه مجلس بارگذاری شده و در حال طی مراحل قانونی و اداری خود است.

وی اظهار داشت:‌ در این طرح آمده که چرا بعد از گذشت 22 ماه هنوز وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق نشده است.

متن کامل طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی درباره عدم اجرای کامل قانون جهش تولید مسکن به شرح زیر است.

خلاصه سؤال: در اجرای قانون جهش تولید مسکن و در راستای تحقیق عرضه سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی، پس از گذشت ۲۲ ماه از تصویب این قانون چرا وعده‌های داده شده محقق نمی‌شود؟

شرح سؤال جناب آقای وزیر

علیرغم تعیین تکلیف تأمین زمین (به عنوان عنصر اصلی لازمه احداث مسکن) که در بندهای هفتم تا دوازدهم از فصل دوم قانون فوق‌الاشاره و بازه زمانی ۲ ماهه که برای آن مشخص شده هنوز الحاق اراضی و تغییر کاربری و… با چالش روبه‌رو است، وعده‌ها داده شده در خصوص عرضه مسکن تحقق نیافته است و خانوارهای واجد شرایطی که ثبت نام کرده‌اند هنوز در انتظار دریافت مسکن قرار دارند و لذا در راستای مطالبات مردمی ضروریست به سؤالات ذیل پاسخ داده شود.

1- پس تصویب قانون جهش تولید مسکن بفرمائید چه تعداد مسکن در ذیل طرح نهضت ملی، اقدام ملی مسکن و یا مسکن مهر تاکنون عرضه شده و چه تعداد مرحله فونداسیون آن به اتمام رسیده است؟

2- چه تعداد متقاضی واجد شرایط تاکنون ثبت نام کرده‌اند و آورده نقدی‌شان چه میزان است؟

3- در اجرای ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها موظف‌اند که ۲۰ درصد تسهیلات اعطایی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. چند درصد از درخواست‌های وزرات راه و شهرسازی از بانک‌ها منجر به اعطای تسهیلات شده است؟ آمار مذکور برای تسهیلات خود مالکی به چه شکل بوده است؟

4- به استناد ماده ۷ قانون جهش تولید مسکن، تاکنون چه تعداد قطعه زمین به متقاضیان طرح‌های حمایتی مسکن اختصاص یافته است؟ همچنین لازم است تا در خصوص میانگین متراژ قطعات واگذار شده و نحوه واگذاری مانند انفرادی و گروهی شفاف‌سازی گردد.

5- در اجرای ماده ۸ قانون جهش تولید مسکن، شورای عالی معماری و شهرسازی و مراجع استانی موظف هستند پرونده‌های تغییر کاربری را تا دو ماه بعد از وصول تعیین تکلیف کنند، میانگین زمان پاسخگویی چه میزان است؟ چند درصد پیشنهادات تأیید شده است؟ و عمده‌ی علت رد شدن پیشنهادات چیست؟

6- اجرای ماده ی ۹ الی ۱۲ قانون جهش تولید مسکن که بر تامین زمین از راه‌های مختلف تأکید دارد، مساحت زمین تأمین شده برای قانون جهش تولید مسکن چقدر است؟ این مقدار زمین تأمین شده برای ساخت چه تعداد واحد مسکونی و با چه تراکمی کافی است؟ میزان همکاری نهادهای مذکور در بندهای ۹ تا ۱۰ در این خصوص چگونه بوده است؟

7- براساس ماده ۱۹ قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی موظف است هر سه ماه یکبار نسبت به انتشار عمومی و ارائه گزارش مکتوب عملکرد اجرای قانون مذکور به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اقدام نماید. علت عدم اجرای این بند  چیست؟

8- در اجرای ماده ۲۰ قانون جهش تولید مسکن، وضعیت ارائه دستورالعمل الگوی اسلامی ـ ایرانی در ساخت و سازها چگونه است؟

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا