سیاسی

جنتی ماندگار شد/دلایل یک تغییر در وزارت کشور/آخرین وضعیت روابط ایران و عربستان

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان/ تمدید عضویت آیت الله جنتی در شورای نگهبان/ علت تغییر معاون سیاسی وزیر کشور/ روابط ایران و عربستان و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، درخواست سخنگوی شورای نگهبان از دولت و مجلس برای دقت در استفاده از واژگان فارسی در تهیه طرح‌ها و تصویب قوانین در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.
هادی طحان نظیف در ابتدای نشست خبری این هفته خود آخرین مصوبات دولت و مجلس اعم از  ۹ طرح و لایحه و ۲ اساسنامه و ۳۵ پاسخ به استعلامات ارسالی از  دیوان عدالت اداری را  تشریح کرد و گفت: دولت محترم در تهیه لوایح و مجلس محترم هم در مورد تهیه طرح‌ها و تصویب قوانین، نسبت به استفاده از واژگان فارسی، دقت داشته باشند، در غیر این صورت ما طبق قانون موظفیم مصوباتی که در آنها از واژگان غیرفارسی استفاده شده را اعاده کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره ماهیت ادغام یا تفکیک وزراتخانه‌ها(همچون موضوع تشکیل وزارت بازرگانی) گفت: در مورد ادغام وزارت خانه‌ها ما ورود نمی‌کنیم؛ زیرا اساسا در صلاحیت ما نیست و  شورا صرفا مصوبات ارسالی را بر اساس موازین شرع و قانون بررسی می‌کند.  ما وارد بحث‌های محتوایی و کارشناسی نمی‌شویم و نخبگان و کارشناسان باید این بحث‌ها را دنبال کنند و این موضوع در صلاحیت دولت و مجلس است.
امروز همچنین با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی سه تن از فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید منصوب شدند.
با توجه به پایان یافتن دوره شش ساله عضویت سه تن از فقهای شورای نگهبان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل نود و یکم قانون اساسی و در احکامی جداگانه، عضویت آقایان آیت‌الله حاج شیخ احمد جنتی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیّد محمدرضا مدرسی‌یزدی و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار را برای یک دوره جدید تمدید و آنان را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند و بر این اساس عضویت آیت الله جنتی در شورای نگهبان تمدید شد.
در پی تغییر معاون سیاسی وزارت کشور، احمد وحیدی وزیر کشور در توضیح این تصمیم گفت: معاون سیاسی بنده دکتر خرمشاد به علت کسالتی که داشتند و تداوم آن، خود اصرار داشتند که انجام‌وظیفه در این مسئولیت سنگین برایشان عملی نیست. به همین علت ما انتخاب جدیدی انجام دادیم و دکتر غلامرضا را به‌عنوان مسئول معاونت سیاسی برگزیدیم.
خبر صدور ۵۱ سال حبس برای شش پلیس‌ ساختمانی شهرداری شهریار هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.
حمید عسکری‌پور دادستان شهریار در این باره توضیح داد که پس از صدور حکم محکومیت شهردار شهریار و سایر متهمان مرتبط با پرونده شهرداری شهریار، هفته گذشته نیز برای شش نفر از کارمندان شهرداری شهریار که به عنوان مسولان پلیس ساختمانی فعالیت می‌کردند، پس از تعقیب متهمان، انجام تحقیقات مقدماتی، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست متهمان صادر شد.
وی افزود: دادگاه کیفری برای متهمان، ۵۱ سال حبس، ضبط اموال، پرداخت جزای نقدی معادل وجوه ارتشا، انفصال از مشاغل دولتی محکوم کرد.
امروز همچنین جلسه ابلاغ کیفرخواست و تعیین وکیل متهمان میلاد حاتمی و محمدرضا زاهدی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
بر اساس کیفرخواست صادره میلاد حاتمی فرزند محسن، به افساد فی الارض از طریق اشاعه فساد به صورت گسترده، اخلال در نظام پولی و ارزی کشور حداقل به مبلغ بیش از نیم میلیون دلار (۵۵۰ هزار و ۲۹۰ دلار) و پولشویی به همین میزان و دایر کردن مرکز قمار و تشویق به فساد ( باتوجه به اقدامات مخرب در فضای مجازی) و همچنین تشویق به بی بند و باری جنسی متهم است.
همچنین محمدرضا زاهدی فرزند بیژن یکی دیگر از متهمان این پرونده، به اخلال در نظام پولی و ارزی کشور از طریق خروج مبالغ عمده از طریق پول شویی در مراکز قمار و تبدیل آن به ارز و انتقال آن به خارج از کشور (به مبلغ یک هزارو ۱۶۱ میلیارد تومان) از طریق درگاه epay و صادرات پی، معاونت در افساد فی‌الارض از طریق ارائه خدمات به کسانی که به گسترش بی بندوباری جنسی در فضای مجازی اقدام می‌کنند و پولشویی یک دستگاه پورشه و یک دستگاه آپارتمان متهم است.
حواشی مربوط به برنامه اخیر خندوانه نیز واکنش هایی را در پی داشته که در همین رابطه محمدسعید احدیان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود با استفاده از از هشتگ «ظلم به نظام»  نوشت: خندوانه را دوست دارم و رامبد را  برای صداو سیما مفید می دانم اما رامبد طبق توضیحات خودش، بدون اینکه کسی به او حرفی بزند خطایی را انجام داده است. او مفصل از وریا عذرخواهی کرد در حالیکه  باید اول از صداوسیما عذرخواهی می کرد که باعث سوء برداشت و سواستفاده شده است.
لازم به ذکر است که پنجشنبه هفته گذشته (۲۳ تیرماه) در مسابقه قاتی بازی (اسم فامیل) از برنامه «خندوانه»، نام وریا غفوری کاپیتان سابق استقلال توسط یکی از شرکت کنندگان انتخاب و نوشته شد که در ادامه و در زمان امتیازدهی بنا بر تصمیم سازندگان این نام حذف و جایگزین دیگری برای آن انتخاب شد.
آخرین وضعیت روابط ایران و عربستان، موضوع گفت و گوی علیرضا عنایتی، دستیار وزیر خارجه و مدیر کل اداره خلیج‌فارس وزارت خارجه ایران با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بود.
علیرضا عنایتی در بخشی از این مصاحبه با اشاره به اینکه هنوز مذاکرات ایران و عربستان  به سطح دیپلماتیک نرسیده  است، گفت: هنوز تاریخی برای دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان تعیین نشده است. با ادامه گفت‌وگو می توان زمینه گفت‌وگوهای سیاسی بین وزارت‌خارجه دو کشور را پدید آورد.
وی همچنین با بیان این که ما رایزنی هایی با همسایگان خود داشته‌ایم و آنها تأکید کرده اند در هیچ ائتلافی علیه ایران نخواهند بود در مورد آخرین وضعیت روابط ایران و عربستان نیز گفت: در برخی از مجامع منطقه ای و بین المللی نوعی از آرامش بین ما و عربستان سعودی و شاید هم در جاهایی همکاری وجود دارد.
بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و عربستان سعودی هم در جریان سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ریاض یک بیانیه مشترک منتشر کردند و در بخش‌هایی از آن به تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه ایران پرداختند.
دوکشور در این بیانیه ضد ایرانی بر لزوم توقف آنچه دخالت ایران در امور داخلی سایر کشورها و تلاش‌های تهران برای برهم زدن ثبات ‌امنیت منطقه عنوان کردند و همچنین جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کردند.
تحلیل محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل منطقه درباره طرح مساله ناتو خاورمیانه هم از خبرهای پربازدید بامداد امروز بود.
وی معتقد است طرح ناتو عربی یا خاورمیانه صرفا یک عملیات روانی است که از سوی کشورهای عربی برای تقویت روحیه از دست رفته آن ها مطرح شده است. واقعیت این است آن چه درباره ناتو عربی مطرح می شود، زاییده کشورهای عربی نیست تنها طرحی از عملیات روانی برای احیای روحیه کشورهایی است که سال ها با آمریکا همکاری می کردند و طی این چند سال به واسطه بی توجهی آمریکا به این کشورها دچار خلاء و ضعف شده اند.
* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (شنبه) بیست و پنجم تیر ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید در اینجا بخوانید.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا