سیاسی

حجاب بخشی از هویت تمدنی ایران است/ عضو هیات علمی دانشگاه: نسخه صرف فرهنگی در خوش‌بینانه‌ترین حالت غافلانه است


عضو هیات علمی دانشگاه گفت: با توجه به پیشینه حجاب در ایران، حجاب با ایران عجین است. حجاب حتی پیش از اینکه قانون جمهوری اسلامی باشد، بخشی از هویت و تمدن ماست و باید بماند.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: مرور تاریخچه حجاب در ایران، نشان می‌دهد زن ایرانی از گذشته تا کنون نسبت به نوع پوشش و حجاب خود بسیار حساس بوده و همواره برای حجاب و ارزشهایی که بواسطه آن بدست آورده، اهمیت ویژه ای قائل بوده  است. برای همین و‌ با توجه به آنچه از گذشته تا کنون وجود داشته هم می‌توان که ایران مرکز ترویج پوشش و حجاب بوده است. برای بررسی بیشتر این موضوع و با توجه به اهمیت مسئله حجاب، با حجت الاسلام مهدوی عضو هیات علمی دانشگاه و استاد حوزه علمیه قم گفت و گو کردیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

ما در گذشته خودمان همیشه پوشش را داشتیم و غرب از ابتدا با فحشا مشکلی نداشته است

فارس: نسبت حجاب با جامعه ایرانی چیست و پوشش درگذشته ایران – فارغ از دوره ای که اسلام وارد ایران شده- به چه نحوی بوده است؟

حجت‌الاسلام مهدوی: یکی از متن هایی که در وهله اول می‌توانیم به آن رجوع کنیم شاهنامه است، شاهنامه درباره پوشش زنان ایران باستان در چندین مورد اشاره هایی صریح دارد. در یک از این موارد آمده وقتی شیرین در بارگاه شیرویه، سه فضیلت برای زن را نام می برد، سومین فضیلت بحث حجاب است و می گوید:

«سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود».

یعنی یکی از این فضیلت های مهم زن در ایران باستان حجاب است. یک جای دیگر هم شیرین در رابطه با حجاب و عفت خودش به شیرویه می گوید:

«مرا از هنر موی بد در نهان/ که آن راندیدی کس اندر جهان»

یعنی موهای من زیباست ولی این هنر من را هیچ کس تاکنون ندیده است و پوشش و حجاب داشتم.

در گفتگویی هم که بین رستم و منیژه اتفاق می افتد آمده که منیژه در توصیف خود می‌گوید علاوه بر اینکه حجاب دارد پوشیه هم دارد و منیژه می گوید:

«منیژه منم دخت افراسیاب/ برهنه ندیده رخم آفتاب»

یعنی صورت من را به واسطه حجاب و پوشیه ای که دارم، آفتاب هم ندیده است.

این توصیفی است که جناب فردوسی در شاهنامه از حجاب در ایران باستان دارد. علاوه بر این می‌توانیم به کتاب معتبر «تاریخ تمدن» (ویل دورانت) مراجعه کنیم.در آنجا می بینیم که اتفاقاً گزارش‌های مشابهی وجود دارد و در جلد دوم کتاب تاریخ تمدن، ویل دورانت می‌گوید: آتن فاحشگی را به رسمیت می‌شناسد و از هر کسی که بدان کار مشغول شود، مالیات می‌گیرد.

یعنی فاحشگی در آتن –که غرب، یونان را ریشه تمدن خودش می‌داند- وجود دارد و کسی که می خواهد فحشایی انجام دهد تنها شرطش این است که به دولت مالیات دهد.  ویل دورانت در جلد ۲ کتاب خود درباره مصر هم می‌گوید که مصر هم آلوده به فحشا است.

 

 

با این حال ویل دورانت در جلد اول کتاب «تاریخ تمدن»، پوشش زنان در ایران را توصیف می کند که زنان در ایران واجد حجاب هستند و در آخر می‌گوید: و این امر، خود، مبنای «پرده پوشی» در میان مسلمانان به شمار می‌رود؛ یعنی می خواهد بگوید مسلمان ها از ایرانی ها حجاب را گرفتند که این گزاره اشتباهی است، چه به لحاظ تاریخی و چه به لحاظ واقعیت. ادیان ابراهیمی (یهود، مسیحیت و اسلام) همه حجاب را داشته اند و شما الان می بینید یهودی های ارتودوکس و راهبه های مسیحی پوشش و حجاب کامل دارند و آنها حتی پوشیه دارند، یعنی هر زنی بخواهد به آیین یهود و مسیحیت عمل کند پوشش برایش الزامی است.

در زمان ایران هخامنشی، پوشش و حجاب برای زنان ایرانی آنقدر گسترده و رایج بود و همین باعث می شود که مورخ سرشناسی مانند “ویل دورانت” این خطا را انجام دهد و فکر می‌کند اسلام آمده از ایرانی ها حجاب را گرفته است که این نکته قابل توجهی است.

“ویل دورانت” در رابطه با روابط زن و مرد نامحرم هم در کتاب عصر هخامنشی نکته های مهمی دارد. با این حال درباره وضعیت عفت در امپراتوری روم در کتاب تاریخ و تمدنش به صراحت می‌گوید: روم نیز روسپی‌گری را قانونی و به رسمیت شناخته و بر آن مالیات وضع کرده بود.

با این وصف یونان و روم به عنوان خواستگاه های اصلی تمدن غربی چنین وضعیتی دارند و حتی علاوه بر این به صراحت همجنس بازی هم در یونان و روم رواج دارد و رقابت می کند با فحشایی که در آنجا وجود دارد. این قضاوت از جانب یک‌مورخ غربی درباره تمدن ریشه دار غرب و تمدن ایران بسیار قابل توجه است یعنی در جهان باستان و بین تمدنهای مصر، روم، یونان و ایران، فقط تمدن ایران واجد عفت و حجاب بوده است.

ما در گذشته خودمان همیشه پوشش را داشتیم در حالی که غرب از ابتدا با فحشا مشکلی نداشته است حتی خود این آقای “ویل دورانت” بعد از اینکه مسیحیت آمد هم نتوانست فحشا را از غرب جمع کند.

“ویل دورانت” در جلد چهارم کتاب تاریخ و فلسفه می گوید: جهان مسیحی پر بود از اطفال حرام‌زاده، و حرام‌زادگی موضوع اصلی هزاران قصۀ مختلف شد.

این وضعیتی بود که در غرب حاکم بود و همین آقای “ویل دورانت” می گوید: آن زمان در غرب مردها برای اینکه بتوانند در زمانی که مسافرت می روند زنان خود را کنترل کنند یک کمربند عفت به آنها می بستند تا نسبت به رفتار زنانشان مقداری اطمینان داشته باشند و همچنین از سویی می گوید که مردان مسلمان مهمترین سوگند‌شان، «سوگند به شرف زنانشان» بود.

این تفاوت جامعه ما و جامعه اسلامی با جامعه غربی بوده است که یک بحث مهم است که نباید از آن به سادگی بگذریم یعنی بحث عفت و حجاب مربوط به دوران بعد از اسلام نیست و در ایران یک ریشه بلند تاریخی دارد.

غربی‌ها چگونه هنجارهای خود را در جامعه نهادینه کردند؟

فارس: بعد از انقلاب به مسئله حجاب توجه جدی‌تری شده ولی امروز با توجه به وضعیتی که در آن قرار گرفته ایم و هم اکنون شاهد برخی بی حجابی هایی هستیم، ریشه این وضعیت کجاست و چرا این اتفاق در حال رخ دادن است؟

حجت‌الاسلام مهدوی: شاید خیلی فرصت نباشد که تمام علل وضعیت موجود را نام ببریم اما ۲_۳ مورد مهم را می توان اشاره کرد: اولین و شاید مهمترین مسئله در این موضوع این است که رسانه (اعم از حقیقی و مجازی) و هنر در اختیار حکومت نیست.

کشورهای غربی مثل آمریکا و اروپا قوانین، هنجارها و سبک زندگی مطلوب خودشان و همچنین دشمنان فرهنگی خودشان را در وهله اول از طریق رسانه و فیلم به جامعه خود معرفی کرده سعی می کنند یکسری هنجارهای مطلوب را در جامعه ایجاد کنند. برای مثال وزارت خارجه آمریکا از طریق یک واحد به اسم موشن پیکچرز (Motion Pictures) به نظارت بر فضای ادبیات، رمان‌ها و تولیدات فرهنگی خودشان پرداخت. برای اینکه چیزی که مغایر با سیاست های ایالات متحده باشد، چاپ و منتشر نشود و در این جهت ابایی هم ندارند که قوانین خودشان را نسبت به شخصیت های برجسته و به تعبیر امروز سلبریتی ها اعمال کنند. شخصیت هایی مثل “چارلی چاپلین” و یا “همینگوی”  بشدت تحت فشار قرار گرفتند تاجایی که امثال چارلی چاپلین آمریکا را ترک میکنند.

غربی ها در بحث اجرای سیاست های خودشان جدیت داشتند تا بتواند جامعه را کنترل کنند، چون شما نمی توانید جامعه را همیشه با قوه قهریه کنترل کنید و بخش عمده‌ای از نظارت ها از طریق ایجاد الگوها و نهادینه کردن هنجار هاست.

آقای ” استنلی کوبریک” ( کارگردان ‌و تهیه‌کننده آمریکایی) آن زمانی که فیلم ” غلاف تمام فلزی” را می ساخت صریحاً گفت که من زمانی توانستم مجوز لازم را برای فیلم بگیرم که تغییرات مورد نظر پنتاگون را در فیلم و فیلمنامه اجرا کردم.

غربی‌ها یک ضدیتی با مسلمانان و حجاب دارند و در بسیاری از فیلم هایشان سعی می کنند این را نشان دهند که زن غربی بفهمد حجاب چیز مطلوب نیست و چیز بدی است و زن را آزار می‌دهد و از یک برهه‌ای به بعد سعی کردند برهنگی را به عنوان یک فرهنگ جا بیاندازند تا جایی که برخی از کارگردان‌های بزرگ مثل “هیچکاک” در فیلم “مردی که زیاد می‌دانست” صحنه ای  آورده که توهین به حجاب در آن آمده است.

این عملکرد به طور طبیعی هنجارها را در جامعه نهادینه کرده و هزینه هنجارشکنان را خیلی زیاد می کند چون در مرحله اول باید به افکار عمومی پاسخ دهند نه به قوه قهریه یا مثلا نیروهای امنیتی و انتظامی.

این وضعیت غرب است و شما نگاه کنید ما در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته و به خصوص در همین چند سال اخیر آثار یا فیلم یا مستند متعدد ضد اخلاقی، ضد حجاب، ضد غیرت، ضد خانواده یا حتی ترویج ولنگاری و روابط آزاد به ویژه در شبکه نمایش خانگی، تولید و پخش شده است.

الان فضای رسانه و هنر در اختیار حکومت نیست. صدا و سیما هم با اینکه گمان می کنیم دارد چهارچوب‌های فرهنگی جامعه را رعایت می کند خیلی تحت کنترل نیست و در موارد زیادی روی موج خارج از هنجارها و خارج از ارزشهای بومی و اسلامی حرکت می کند.

الان با وضعیت پیش آمده، فرصت این است که ما به الگوهای فرهنگی ای که ارائه می کنیم و وضعیتی که داریم بپردازیم تا بفهمیم وضعیت فعلی از کجا سرچشمه گرفته است. ما نسبت به ارائه الگوهای خودمان از طریق فیلم و از طریق ابزارهای هنری و رسانه تاکنون خیلی چارچوبی نداشتیم و به آن عمل هم نکردیم بلکه خلاف چارچوب های دینی و ملی خودمان رفتار کردیم و اجازه دادیم به اسم آزادی یک عده خاص بیایند و هر محتوایی را ارائه دهند در حالی که این خطاست و الان روشن شده چقدر می تواند به جامعه لطمه بزند.

ما باید برای بحث رسانه و هنر یک چاره اساسی بیندیشیم. نمی شود که نهادهای هنری و فرهنگی، به صورت کاملاً باز و هنجارشکنانه عمل کنند بعد از آن طرف انتظار داشته باشیم جامعه هنجارها را به رسمیت بشناسد. چنین چیزی ممکن نیست.

نکته دوم بحث فضای مجازی است. روی فضای مجازی علی الخصوص در ده تا پانزده سال گذشته که رشد چشمگیری پیدا کرده تقریباً هیچ نظارتی وجود نداشته است یا اینکه نظارت موثری بر روی آن نیست.

در دهه 1390 فضای مجازی به یکی از کانون های مهم تبلیغ فساد و بی اخلاقی تبدیل شد یعنی به جای اینکه از آن برای ارتباط گیری و مباحث علمی و کارهای مفیدی که می شود داشت، استفاده شود بیشتر به ابزاری تبدیل شد که جوانان و مردم ما را به سمت هنجارشکنی حرکت داد و متاسفانه برخی از مسئولین در دهه ۹۰ هم به این وضعیت کمک کردند و به یک عده از افراد هنجارشکن و بی بند و بار تریبون و امکانات دادند تا در فضای مجازی رشد کنند و مخاطب های چند صد هزار نفری و گاهی میلیونی داشته باشند و این وضعیت اثر خودش را گذاشته است.

در این سالها برخی از خانم ها در فضای مجازی عکس های برهنه و بدون پوشش خودشان را منتشر کردند و کسی هم با آنها برخورد نکرد. وقتی یک خانمی عکس بدون پوشش خودش را منتشر می کند به تدریج قبح بی‌حیایی شکسته می‌شود و زمینه ایجاد می شود تا در فضای حقیقی هم این اتفاق رخ دهد کما اینکه دارد می‌افتد.

پس در عرصه فضای مجازی هم کم کاری های زیادی داشتیم که بخش مهمی از آن مربوط به ترک فعل غیرقابل اغماض مجلس و دولت گذشته است. با این حال، از مجلس فعلی سوالات جدی در این باره وجود دارد که چرا با وجود مطالبه صریح مقام معظم رهبری در باره ساماندهی فضای مجازی، در این زمینه تسامح کردند؟ چرا به خاطر اعتراض چند کانال و چند سایت و روزنامه اینقدر عقب نشینی فاحشی انجام دادند؟ و طرح صیانت را کامل از چرخه بررسی کنار زدند؟

اینها در حالی است که از قضا در همین ایام که در آن قرار داریم می بینیم که آمریکا با سکویی مثل “تیک تاک” برخورد می کند و اجازه نمی دهد که یک سکوی چینی در آمریکا اینقدر مخاطب داشته باشد در حالی که “تیک تاک” در آمریکا نمایندگی دارد و آنقدر مدیر آن پاسخگو است که در کنگره به دولتمردان آمریکایی جواب می دهد ولی با این حال آمریکایی ها این را کافی ندانستند و این سکو را محدود و ارتباطشان را قطع کردند.

وقتی جهان غرب که داعیه دار آزادی است اینگونه در قبال منافع ملی خود جدی است ما چرا کوتاهی کردیم؟ این سوال بزرگی است که نمی شود از کنار آن به سادگی گذشت.

دولت و قوه قضاییه محترم می توانستند کارهایی انجام دهند که تا حدودی کم‌کاری دیگران را جبران کند که متاسفانه اقدامی صورت نگرفت.

 

 

رسانه و فضای مجازی را به راحتی رها کردیم

ما رسانه و فضای مجازی را به راحتی رها کردیم و این پیامدهایی هم دارد و الان که پیامدهای آن را می بینیم. خوب است که به این قضیه رسیدگی کنیم و این فرصتی است که بفهمیم اشتباه کردیم و بفهمیم باید برخورد درست انجام دهیم.

عامل بعدی انفعالی است که مسئولان ما پیدا کردند مخصوصاً در ۶-۷ ماه گذشته و بعد از اینکه دشمنان و حامیان داخلی آنها به اغتشاشات در کشور ما دامن زدند متاسفانه انفعال تاسف باری را از مسئولین خودمان دیدیم تا حدی که برخی مواقع انسان تصور می کند اینها دارند از باورهای اصیل خودشان عدول می‌کنند.

شاید برخی تصور کنند کم کاری نمایندگان و دولت به خاطر نگرانی از انتخابات بعدی است. البته شأن نمایندگان مجلس و دولت محترم اجل از این حرف ها است، اما اگر به فرض هم اینطور باشد طبق آمارهایی که وجود دارد و تازه هم اخذ شده هنجارشکنان در حوزه حجاب حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه ما هستند البته هیچکس اکثریت جامعه را فدای یک اقلیت هنجارشکن نخواهد کرد وانگهی این 10 یا 15 درصد هم تحت فضای مجازی رها شده و رسانه های ضد اخلاق به چنین وضعی دچار شده‌اند. اگر نظارتی بر فضای مجازی اعمال می‌شد همین مقدار هم  درصد بسیار کمتری داشتند.

مسئولان ما چه در دولت و چه در مجلس با رای قاطبه مردم و به عنوان اینکه افراد متعهد به انقلاب و متعهد به دیانت مردم هستند سرکار آمدند و به خاطر یک اقلیت هنجارشکن و متأثر از فضای مجازی یقینا نمی شود از یک اکثریت عبور کرد. به طور طبیعی هر سیاستمدار زیرکی باید به خواسته های عموم مردم توجه کند.

انفعال در مقابل کشف حجاب موجب گسترش فساد و افزایش تنش می شود

فارس: خطرات ادامه انفعال از جانب مسئولان چه آثار و بهتر بگویم چه خطراتی را می تواند داشته باشد؟

حجت‌الاسلام مهدوی: اولین خطری که دور از انتظار هم نیست و علائم آن هم پیداست این است که فساد گسترش پیدا خواهد کرد و محدود به حجاب هم نخواهد بود و منکرات جدید مطرح خواهد شد. یعنی اگر الان با حجاب برخورد نشود و جلوی بی حجابی عامدانه گرفته نشود یقیناً به سرعت موضوعاتی مثل مشروب خواری یا “LGBT” ( انحرافات جنسی) و امثال آن در فضای کشور مطرح خواهد شد.

پیامد دوم این است که تنش در جامعه زیاد می شود. در همین ایامی که یک عده داشتند با شعار ” زن، زندگی، آزادی” در خیابان ها آشوب برپا می کردند به برخی از دخترانی که در همین تجمعات بودند تعرض شد. قطعا کسانی که به دنبال ولنگاری هستند دختران و زنان جامعه را رها نخواهد کرد و مسائلی را پیش می آورند که یقیناً تنش زا است. کسانی هم هستند که بخواهند از عفت خود، خانواده و جامعه شان دفاع کنند، این مسائل تنش هایی را ایجاد می‌کند که فضا را خیلی پیچیده تر می کند.

قرآن می فرماید زن ها باید حجاب داشته باشند تا امنیت داشته باشند و مورد آزار قرار نگیرند ولی برخی ها فکر می کنند این موضوع برای ۱۴۰۰ سال قبل است و اگر امروز زنان در جامعه فعلی حجاب نداشته باشند کسی آنها را اذیت نمی کند در حالی که این گونه نیست و بی حجابی زن غربی باعث نا امنی و جنایت‌های دهشتناکی علیه او شده است.

وقتی زن با نداشتن حجاب خودش را عرضه کند امنیتش از بین می رود چون مورد طمع انسان های هرزه قرار خواهد گرفت. برای مثال آیا شما حاضرید ۵۰ میلیون پول نقد را روی دستتان بگیرید و آن را تا بانک حمل کنید آیا می‌توانید تضمین کنید کسی پول شما را سرقت نمی‌کند؟ یقینا خیر. چون با این کار حتی افراد معمولی هم ممکن است به طمع سرقت بیافتند چه رسد به سارقان. در بحث حجاب هم همین گونه است. وقتی یک زن هم حجاب خودش را برداشت و خودش را در معرض دید عموم قرار داد علاوه بر انسان های بیمار روحی و هرزه، انسان های معمولی هم ممکن است به طمع بیافتند و امنیت زن را مخدوش کنند.

انفعال مسئولان در مقابل بی حجابی اعتماد قاطبه مردم از نظام اسلامی را سلب خواهد کرد

یادمان نمی رود یکی دو سال قبل بعد از اوج گیری خشونت علیه زنان در فرانسه، آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه، صریحا از خانم ها عذرخواهی کرد و گفت: جمهوری فرانسه نتوانسته امنیت را برای خانم ها به ارمغان بیاورد. روشن است وقتی زن خودش را عرضه می‌کند امنیتی برایش باقی نمی‌ماند تجربه غرب پیش روی ماست. کسانی که به اسم آزادی، می خواهند امنیت زن را از او بگیرند اگر هوسباز نباشند قطعا خیرخواه زنان هم نیستند.

 پیامد سوم تداوم انفعال مسئولان نسبت به برخورد با بی حجابی این است که اعتماد قاطبه مردم از نظام اسلامی خدشه دار خواهد شد.

سال گذشته علیرغم اینکه اغتشاشات را داشتیم و با وجود هجمه سنگین خبری و رسانه‌ای و به تعبیر رهبر انقلاب دشمن جنگ ترکیبی حساب شده راه انداخته بود، دیدیم که مردم ما بیشترین حضور را طی یک دهه گذشته در راهپیمایی ۲۲بهمن نشان دادند. یعنی امسال با وجود همه مشکلات و همه هجمه ها و همه تبلیغات دشمن، مردم بیشتر از ده سال گذشته در راهپیمایی حضور پیدا کردند. مطالبه این مردم حفظ ارزش ها و حجاب است چون در این اغتشاشات صریحا بر بی‌حجابی و فحشا تأکید شد.

نکته چهارم که بسیار مهم است این است که اگر قرار باشد منکرات در جامعه رواج داشته باشد همین دستگاه امنیتی و رسانه ای که امروز دارد بی حجابی را در جامعه ما ترویج می‌کند و با اقدام های مختلف -از جمله راهپیمایی سفرای کشورهای اروپایی بدون حجاب در خیابانهای تهران – می‌کوشد بی حجابی را در جامعه تثبیت کند، یک اقدام خطرناکتر خواهد کرد؛ اگر این منکرات ادامه پیدا کند خواهید دید که این ها به دست مراجع ساختگی خودشان فتوای عدم مشروعیت حکومت اسلامی را هم صادر خواهند کرد و آن وقت مقابله با آن جریان خیلی سخت تر از امروز خواهد بود. و آن وقت آنها می توانند علاوه بر هنجارشکنان، برخی افراد مؤمن جامعه را نیز پشت سر خودشان بیاورند و آنها را وادار کنند تا با نظام اسلامی مقابله کنند در چنین وضعیتی صحنه خیلی پیچیده تر خواهد شد.

جنگ ترکیبی که دشمن به راه انداخته ابعاد بسیار پیچیده ای دارد و آنها با پیشبرد بی حجابی، می‌کوشند سیاست اندلس سازی ایران را تثبیت کنند و البته تا حالا در سایه انفعال مسئولان توانسته اند نقشه شان را پیش ببرند.

قوانین مربوط به حجاب بازنگری و تکمیل شود

فارس: با توجه به مسائلی که مطرح کردید راهکار چیست؟

حجت‌الاسلام مهدوی: با توجه به پیشینه حجاب در ایران که بخشی از آن را روایت کردیم حجاب با ایران عجین است. حجاب حتی فارغ از اینکه قانون جمهوری اسلامی است، پیش از جمهوری اسلامی، بخشی از هویت و تمدن ماست و باید بماند.

اما درباره راهکارها چند نکته به ذهن می رسد:

اول اینکه در حوزه قانونگذاری باید دو اقدام فوری انجام دهیم: یکم. حوزه هنر (فیلم، سریال و…)  رسانه (به ویژه فضای مجازی) باید سامان دهی شود. در حوزه رسانه و فرهنگ جزء بی قانون‌ترین کشورهای دنیا هستیم تا جایی که برخی که به عنوان سلبریتی شهرت پیدا کرده اند در حوزه فرهنگی هر کاری بخواهند انجام می دهند.

این قوانین یقینا از رسیدگی به قانون شفافیت رأی نمایندگان، بسیار مهمتر و فوریت بیشتری دارند. در حوزه هنر و فضای مجازی باید دست کم به اندازه ای که سایر حکومت‌های دنیا به این مسئله حساس هستند ما نیز باید حساس باشیم.

دیگر اینکه قوانین مربوط به حجاب بازنگری و تمکیل شود به نحوی که بازدارندگی لازم را در مواجهه با افراد بی حجاب داشته باشد در این زمینه برای مثال مواردی چون مهریه، نفقه، حضانت و … نسبت به زنان بی‌حجاب می‌تواند چارچوب جدید به خود بگیرد.

همه نهادهای فرهنگی باید فعال شوند

راهکار دوم، اینکه همه نهادهای فرهنگی باید فعال شوند. اکنون شرایط بحرانی است و باید از این انفعال  خارج شوند و این فعال شدن را در چند بخش می شود گفت: یکی اینکه از طریق سازمان تبلیغات و نهادهای حوزوی، مسائلی چون ارزش حجاب و کرامت زن و اینکه باحجاب مرتبه انسانی برجسته می شود و از دسترس انسان های ناپاک خارج شده و نیاز های اصیل اش برطرف می‌شود، تبیین شود.

 همین جا مقداری گله کنیم از علمای حوزوی که جا داشت در این مدت بیشتر اظهارنظر می کردند. البته یقینا فعالیت‌هایی بوده و به صورت خصوصی پیام هایی داده اند اما هشیار کردن جامعه یک امر مهم است.

وضعیت زن غربی را به تصویر بکشیم

در مرحله بعد لازم است وضعیت زن غربی که تبدیل به یک کالای تبلیغی و جنسی شده و در معرض انواع خطرات است را به تصویر بکشیم، مسائلی مانند اینکه خانواده در غرب از بین رفته و زن بدون پشتوانه است؛ جامعه در غرب برای زن ناامن شده؛ خشونت علیه زن غربی به شدت بالا رفته است؛ و خرید و فروش و بردگی جنسی زن ها رایج است حتی برخی زنان را به صورت حیوان خانگی و سگ در خانه نگهداری می کنند.

در این موارد متاسفانه رسانه ملی ما اینقدر منفعل و خنثی عمل کرده که قاطبه مردم حتی واقعیت های زندگی زن غربی را نمی دانند. لذا مستندهایی در رابطه با وضعیت زن در غرب  باید ساخته شوند.

باید با آنهایی که عامدانه در صدد قانون شکنی هستند، برخورد قانونی شود

راهکار سوم این است که از بسیج و نیروی های نظامی و امنیتی کمک بگیریم؛ اکنون واقعیت میدانی این است که مقابله و جمع کردن موضوع بی حجابی بسیار آسان است و عموماً بسیاری از کسانی که اقدام به کشف حجاب می کنند با یک تذکر ساده پوشش خود را حفظ خواهند کرد و درصد بسیار کمی هستند که ممکن است بخواهند واکنش منفی نشان دهند. ما میتوانیم به کمک نیروی مقدس بسیج، با حضور مهربانانه و هدایتگرانه بین مردم و تذکر لسانی این وضعیت را کنترل کنیم. با این اقدام بسیج به یقین بخش اعظم بی حجابی ها از سطح خیابان برطرف می شود.

در مرحله بعد می توان با آنهایی که عامدانه در صدد قانون شکنی و آلوده کردن جامعه هستند، برخورد قانونی و انتظامی صورت گیرد.

اگر این اقدام و امر به معروف و نهی از منکر سازمان یافته و برخورد قانونی در این باره رخ ندهد و بیش از این انفعال داشته باشیم قطعا کار سخت خواهد شد.

آنهایی هم که فکر می کنند فقط باید کار فرهنگی کنیم در خوش بینانه ترین حالت افراد غافلی هستند

یک نکته را بگویم؛ آنهایی هم که فکر می کنند فقط باید کار فرهنگی کنیم در خوش بینانه ترین حالت افراد غافلی هستند. برخی از سیاسیون فرصت طلب هم هستند که در این شرایط می گویند: همانگونه که در موضوع ماهواره برخورد کردیم و موضوع رها کردیم بحث حجاب را هم رها کنیم. اینها شاید نگاه های سیاسی و نگاه های انتخاباتی داشته باشند که اینگونه حرف می زنند کما اینکه ما دیدیم برخی از غربی ها هم با ذوق زدگی این حرف ها را نقل کردند. اما واقعیت صحنه این است که جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ما هنوز ادامه دارد و سیاست اندلسی سازی ایران را رها نخواهند کرد؛ هدف این سیاست قطعا براندازی جمهوری اسلامی و تسلط خشن بر مردم این سرزمین و غارت منابع آن است. لذا ما باید با کانون هایی که ترویج فساد و فحشا دارند برخورد قاطع کنیم.

 

 

در شرایطی که مثلاً کرونا وجود دارد و اداره بهداشت یک سری محدودیت ها را وضع کند و عده ای اعتراض کنند اگر اداره بهداشت را تعطیل کنیم این کار خیانت است یا خدمت؟ 

در جمع بندی راهکارها بگویم که چند سطح کنش گفته شد یکی از طریق تبیین موضوع از سوی نهادهای حوزوی و فرهنگی؛ دیگر از طریق رسانه و هنر؛ و سوم هم تذکر لسانی عمومی و به ویژه بسیج به کسانی که هنجار شکنی می کنند. البته تاکید روی بحث بسیج بیشتر به خاطر این بود که در آن امکان سازماندهی وجود دارد و این نهاد پرافتخار در بحرانی‌ترین شرایط همیشه به داد کشور رسیده است. در آخر هم اقدام نیروهای انتظامی و نیروهای امنیتی بود.

فارس: در آخر اگر نکته ای باقیمانده است بفرمائید:

حجت الاسلام مهدوی: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما با یک جنگ ترکیبی مواجه بودیم و بخش‌هایی از آن همچنان ادامه دارد اینکه برخی از «تداوم جنبش مهسا» حرف می زنند در واقع می خواهند راهکارهایی برای استمرار برهنگی و هنجارشکنی پیدا کنند تا اندلس سازی ایران به جلو برود. در چنین شرایطی برای اینکه در این جنگ مغلوب نشویم ملت ایران به یک «حاج قاسم» احتیاج دارد که کار برای خدا را بر هر چیزی ترجیح دهد و از سرزنش‌های کم‌بها واهمه نداشته باشد تا این خطر را از سر جامعه ما و نظام اسلامی برطرف کند. نظام اسلامی الان نقطه امید مستضعفین و انسانهای پاک در سراسر دنیا است اگر یک حاج قاسمی پیدا شود که این خدمت را به جامعه ما بکند قطعاً مانند حاج قاسم سلیمانی محبوب خدا و خلق خواهد بود.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا