سیاسی

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۰ شهریور

اصلاح طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی/ برگزاری انتخابات ناظران مجلس در مجامع و شوراها به صورت الکترونیکی و… از جمله موضوعات خبری امروز (چهارشنبه) سی اُم شهریورماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح یک فوریتی انتخاب نمایندگان در نهادها، هیأتها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی، بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح مدیریت داده ها و اطلاعات ملی (اعاده شده از شورای نگهبان) و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
در این جلسه نمایندگان ماده واحده طرح انتخاب نمایندگان در نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی را با ۱۶۳ رای موافق تصویب کردند و همچنین با رای مجلس، نمایندگان ناظر در شورای اقتصاد، هیئت عالی گزینش و شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی انتخاب شدند.
ناطقین مجلس
کرمی: جوانان متوجه جریان پشت پرده مسائل اخیر در جامعه باشند
میرسلیم: دولت و مجلس در تدوین سیاست های برنامه هفتم با نیت اجرای آن اقدام کنند
حسین زهی: زمینه تقویت وحدت ملی را در جامعه فراهم کنیم
حسینی: مصوبه کنکوری شورای عالی فرهنگی خلاف قانون اساسی است
زاهدی: جوانان فریب فضای مجازی مدیریت شده را نخورند
***
در ادامه جلسه علنی، نمایندگان ایرادات شورای نگهبان در طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی را با انجام اصلاحاتی رفع و طرح را اصلاح کردند.

بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد طرح دوفوریتی استفساریه بندی از قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در دستورکار قرار گرفت و نمایندگان در این استفساریه تاکید کردند که حداقل حقوق جانبازان و آزادگان فاقد شغل در سال جاری معادل حداقل حقوق کارکنان دولت و معادل پنج میلیون و ششصد هزار تومان است.
در همین رابطه محمد وحیدی نماینده بجنورد در تذکری بر لزوم افزایش حقوق کارکنان دولت در ۶ ماهه دوم سال جاری تاکید کرد و گفت: این مصوبه باعث می‌شود که جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد مشمول دریافت حداقل حقوق باشند.
وی ادامه داد: در شرایطی افزایش حقوق کارکنان در سال جاری ۱۰ درصد است که با افزایش قیمت ها مواجه هستیم. لذا انتظار می رود اقداماتی برای افزایش حقوق کارکنان دولت صورت گیرد همان طور که برای افراد تحت پوشش تامین اجتماعی انجام شد.

ایرادات شورای نگهبان در لایحه موافقتنامه خدمات هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان هم از سوی نمایندگان بررسی و رفع شد.

تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکرات امروز خود در جلسه علنی به اعتراضات نسبت به فوت مهسا امینی اشاره کردند.
در همین ارتباط محمدرضا احمدی نماینده رشت در ادامه اظهار کرد: اغتشاش در هر کشوری محکوم است، به ویژه در شهر رشت که اغتشاشگران آسیب هایی به مساجد، آمبولانس ها و مردم ولایتمدار و نیروهای پلیس وارد کرده اند. ما این اقدامات را به شدت محکوم می کنیم. ما ملت بزرگ ایران تا جان در بدن داریم پای ولایت و خون شهدا ایستاده ایم. برخی افراد چه در داخل و چه در خارج به بهانه های مختلف از جمله درگذشت فردی کینه های نهفته خود را افشا کرده اند.
جبار کوچکی نژاد یکی دیگر از نمایندگان رشت هم با تاکید بر اینکه کشور به آرامش نیاز دارد، اظهار کرد: مردم متدین گیلان مراقب باشند دشمنان از احساسات آنان سوء استفاده نکنند.
همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت که پشت صحنه همه حوادث اخیر و همه فتنه‌ها دولت خبیث و جنایتکار انگلیس و منافقین هستند.
مهدی عسگری نماینده کرج نیز با بیان اینکه «ملت ایران با احساسات و عواطف پاکی که دارند در پی درگذشت خانم مهسا امینی آزرده خاطر شدند»، تاکید کرد: باید میان احساسات پاک مردم ایران و آنچه که برخی از گروه‌های بدخواه و تجزیه طلب در پی آن هستند، تفکیک قائل شویم.
اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس
نقدعلی: عصای موسای رهبری توطئه‌ها را نقش برآب می‌کند
قالیباف در پاسخ به وحیدی: دیوان محاسبات در تفریغ بودجه حتماً انحراف از بودجه را گزارش دهد
قالیباف در پاسخ به مفتح: جداول بودجه ۱۴۰۱ به تصویب مجلس رسیده است
سعادتی: چرا قیمت خرید تضمینی برنج اعلام نمی‌شود؟
علیپور: دشمن از اتحاد و همبستگی شکل گرفته در راهپیمایی اربعین هراس دارد
انتقاد بندپی از تعلل در تخصیص اعتبارات به سیل‌زدگان
راستینه: مصوبات سفرهای استانی رئیسی در یک جدول زمان بندی مشخص اجرا شود
کریمی: مطالبات گندمکاران و دامدران باید پرداخت شود
نوروزی: چرا صدا و سیما قانون تبدیل وضعیت ایثارگران را اجرا نمی‌کند؟
آریان‌پور: وضعیت حقوق و معیشت پرسنل خدوم و ایثارگر نیروی انتظامی مناسب نیست
انتقاد یک عضو هیات رئیسه مجلس از تعلل در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی
خضریان: ترافیک در شهرهای بزرگ با آغاز سال تحصیلی کنترل شود
***
محمدرضا دشتی اردکانی عضو هیات رییسه مجلس از تغییر زمان برگزاری جلسه رای اعتماد زاهدی وفا خبر داد و گفت که بنا بر تصمیم هیات رییسه مجلس، جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه شنبه ۱۲ مهرماه تشکیل می شود.
در پایان جلسه علنی هم عبدالرضا مصری با اعلام اینکه جلسه بعدی مجلس یک شنبه ۱۰ مهرماه تشکیل می شود، گفت که  هفته آینده مجلس جلسه علنی نخواهد داشت.
سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس هم تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا