سیاسی

درخواست مکرون از رئیسی/دیدار لاوروف و امیرعبداللهیان/گفت و گو با "محمد اسلامی"

گفت و گو با رییس سازمان انرژی اتمی/ مذاکرات احیای برجام/ توقیف و رهاسازی شناور آمریکایی/ روابط ایران و روسیه و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

گفت و گوی اختصاصی ایسنا با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در صدر اخبار پربازدید امروز بود.
دربخشی از این گفت و گو، اسلامی با اشاره به اینکه ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد، تاکید کرد: سوالات آژانس قبل از بازگشت همه طرف‌ها به برجام باید حل و فصل شوند در غیر این صورت روز “باز اجرا” یی وجود نخواهد داشت.
وی همچنین با تاکید بر اینکه مذاکره داد و ستد است، کلاس انشا نیست که حرف‌های قشنگ بزنید، افزود: اکثر مطالب در مذاکرات هم بر سر لغو تحریم‌هاست و توجه اصلی بر ماندگاری و پایداری دستور لغو تحریم‌هاست که به هر بهانه نخواهند آنها را برگردانند که سختی مذاکرات هم همین جاست.
همچنین در گفت وگوی نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با روزنامه روسی ایزوستیا بر اینکه در تاسیسات ایران فعالیت غیرقانونی هسته‌ای انجام نمی‌شود، تاکید شد.
میخائیل اولیانوف با اشاره به اینکه بیشتر نگرانی‌های غرب درباره ذرات اورانیوم که پیش از سال ۲۰۰۳ در تاسیسات ایران یافت شده بود، بی‌اساس است، خاطرنشان کرد: هیچ فعالیت غیرقانونی‌ای در حال حاضر در این تاسیسات انجام نمی‌شود.
با موضوع آخرین تحولات مذاکرات احیای توافق هسته‌ای هم کنفرانس خبری با حضور ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا برگزار شد که ودانت در بخشی از این کنفرانس گفت: هنوز با ایران بر سر احیای برجام به تفاهم نرسیده‌ایم. ما نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کردیم و پاسخمان را چهارشنبه، ۲۴ اوت ارائه دادیم. حالا ایران باید پاسخ بدهد.
جزییات توقیف و رهاسازی شناور آمریکاییتوسط نیروی دریایی سپاه از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.
دیروز سه‌شنبه ۸ شهریورماه یک فروند قایق بدون سرنشین آمریکایی که ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود از سوی شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس کنترل و یدک شد. که این اقدام به موقع نیروی دریایی سپاه  با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتی‌رانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی که طی هفته‌های اخیر چند مورد از آن رخ داده، انجام شده است.
ارسال «یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم» از تهران به مسکو موضوع جدیدترین توییت محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری بود که از درخواست یکی از روسای ارشد اروپای غربی برای میانجی‌گری سیدابراهیم رئیسی در جنگ روسیه و اوکراین خبر داده بود.
محمد جمشیدی نوشت: یکی از روسای ارشد اروپای غربی از آیت الله رئیسی درخواست کرده بود که برای میانجیگری جنگ در اروپا کمک کند.  پس از مجموعه ای از رایزنی ها، یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم توسط وزیر امور خارجه آقای امیر عبداللهیان به مسکو ارسال شد.
در پی انتشار این توییت، خبرنگار ایسنا کسب اطلاع کرده است که مقام ارشد اروپایی که خواستار میانجی‌گری رییس جمهوری ایران شده است، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه است.
کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو هم برنامه های سفر وزیر امور خارجه به مسکو را تشریح کرد و گفت: روابط ایران و روسیه روز به روز درحال گسترده شدن است و موضوعات بسیار گسترده ای برای گفت‌وگو ها داریم و این امر نیازمند این است که مسئولین دو کشور دیدارهای متناوب و نزدیکی داشته باشند.
حسین امیرعبداللهیان که عصر امروز عازم مسکو شد، پیش از عزیمت در خصوص اهدافش از سفر به روسیه اظهار کرد: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. برخی طرف‌های غربی خواهان نقش‌آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند.
اخبار مربوط به نشست خبری مشترک امیرعبداللهیان و لاوروف را می توانید در لینک های زی بخوانید.
به برداشتن تحریم‌ها خوشبینم/ نیازمند تضمین‌های قابل اعتماد هستیم
از احیای برجام حمایت می‌کنیم/ “میر” و “شتاب” در آینده نزدیک ادغام می‌شوند
***
به مناسبت چهل‌وچهارمین سالِ ربایش امام موسی صدر در  لیبی، رباب صدر به ایسنا گفت که ما هنوز به اطلاعات یا معلومات دقیق و حقیقی که مکان اسارت امام صدر در لیبی را نشان بدهد، دست نیافته‌ایم.
“رباب صدر” ، خواهر امام موسی کنونی لیبی در پیگیری این پرونده چیست و  با توجه به تغییر وضعیت در لیبی، مهم‌ترین مانع همکاری این دولت در راستای پیگیری این پرونده چیست؟ خاطرنشان کرد: همان طور که پیش از این گفتم، دولت لبنان بسیار ضعیف است و نمی‌تواند نقش های خطیری را ایفا کند، چه برسد در قضیهٔ پیچیده و پراهمیتی مانند ربودن امام موسی صدر. البته با پیگیری‌هایی که از طرف خانواده انجام می‌شود و با یادآوری‌های مستمر، اقداماتی می‌کند ولی در واقع نقش ثمربخشی ندارد.
گزارش تاریخی ایسنا با عنوان «تجزیه ایران» اصرار انگلیسی، بی‌رغبتی روسی در صد و پانزدهمین سالروز انعقاد قرارداد ۱۹۰۷ بین روسیه و انگلیس معروف به قرارداد سن‌پترزبورگ و تقسیم ایران بین این دو قدرت در تاریخ هشتم شهریور ۱۲۸۶ هم از خبرهای پرمخاطب بامدا امروز بود.
* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (چهارشنبه) نهم شهریور ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا