سیاسی

رویداد نوآیند مرکز پژوهش‌های مجلس کلید خورد

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در اولین نشست خبری رویداد نوآیند با محور ایده‌های خلاقانه در حوزه حکمرانی گفت: کارهای تخصصی مجلس باید از حالت پیرو به پیشرو تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری در نشست خبری رویداد نوآیند، ایده‌های خلاقانه در حوزه حکمرانی گفت: امروز روز مهمی برای تحول در قوه مقننه است. ما در حال اجرایی کردن یک رویکرد مشارکتی حداکثری با عنوان «نوآوری باز» هستیم. مرکز پژوهش‌ها تا به امروز در مسیر تحقیق و توسعه عمل کرده اما از این پس می‌خواهد با مشارکت دانشگاه‌ها و نخبگان حداکثر استفاده را داشته باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: در حکمرانی نوین اعتقاد بر این است که اگر در گذشته از تعداد محدودی نخبه استفاده می‌شد، امروز در سیستم «نوآوری باز» می‌توانیم ظرفیت کارشناسی قوه مقننه را افزایش دهیم.

نگاهداری در مورد پژوهشگرانی که زمانی طولانی در یک مرکز قرار می‌گیرند، گفت: این نخبگان به علت فرو رفتن در ساختار دیوان‌سالارانه خلاقیت خود را از دست خواهند داد. ما به دنبال ایجاد خلاقیت در مرکز پژوهش‌ها هستیم. کارهای تخصصی مجلس باید از حالت پیرو به پیشرو تبدیل شود این یعنی به موقع به مسائل نوپدید بپردازیم و از گیر و دار مسائل روزمره رها شویم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ظرفیت مجلس نباید صرف چیزهایی شود که اولویت کشور نیست، گفت: وضعیت فعلی به‌گونه‌ای که وقتی مسئله فراگیر شود و بعضا به بحران بدل می‌شود، قانون‌گذار تازه یاد این موضوع می‌افتد که باید در آن عرصه سیاست‌گذاری کند.

وی تکنولوژی و تحولات فناورانه را پیشران اصلی تحولات آینده دانست و گفت: ما از زاویه تأثیرات نرم تکنولوژی به ماجرا نگاه می‌کنیم. مثل تأثیرات نرم بلاک‌چین، متاورس و… ما می‌خواهیم به استقبال مسائل آینده کشور برویم.

نگاهداری تأکید کرد: ما به‌دنبال «کارآفرینان سیاستی» هستیم. نقش مجلس شکل‌دهی این ترم جدید است تا افراد خلاق برای سیاست‌گذاری کشور به عرصه ورود کنند. با تأکیدی که ریاست مجلس یازدهم بر مردمی‌سازی و کارآمدسازی در اداره قوه مققنه دارند، این رویداد تحقق مردمی‌سازی و کارآمدسازی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: آمارها می‌گوید می‌توانیم تا ۲۰۰ برابر ظرفیت نخبگان استفاده کنیم. این موضوع فقط در ایران نیست. منظور این است که هر مرکزی تنها می‌تواند از یک دویستم ظرفیت نخبگان استفاده کند. به هر حال، اعتقاد داریم که نظام جذب نیروی تخصصی قوه مقننه و مجریه باید از همین رویدادها باشد. ما از نخبگانی که ایده خلاقانه حکمرانی ارائه می‌کنند، استفاده خواهیم کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با استناد به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد نخبگان گفت: نخبگان کشور را باید جذب کنیم. ما هم این رویکرد را دنبال می‌کنیم. ما می‌خواهیم از یک کارگزار پیرو به‌ کارفرمای پیشرو بدل شود. ما از همه نخبگان کشور دعوت کردیم تا بتوانیم گزینش نیروی بهتری را انجام دهیم.

رئیس مرکز پژوهش‌ها در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد تکراری بودن رویداد با در نظر گرفتن پارک‌های علم و فناوری گفت: کار ما در عرض کار پارک‌های علم و فناوری نیست. کار ما در طول آنهاست و نخبگان را به نظام قانون‌گذاری متصل می‌کند.

به گزارش ایسنا، طبق فراخوان سایت مرکز پژوهش‌ها شروع ثبت‌نام رویکرد یکم اسفند ماه بوده که ارسال ایده‌ها تا ۲۰ اسفند ادامه خواهد داشت. داوری و اختتامیه ایده‌ها نیز تا ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت برگزار خواهد شد. نخبگان و پژوهشگران می‌توانند اطلاعات بیشتر فراخوان را در سایت مرکز پژوهش‌ها بخوانند.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا