سیاسی

سیاست خارجی رکن اصلی دولت من خواهد بود

سیاست خارجی رکن اصلی دولت من خواهد بود


نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی برای بنده بسیار با اهمیت و رکن رکین دولت چهاردهم خواهد بود. یعنی همه دستگاه‌های دولتی در دولت آینده در یک طرف و بحث مربوط به سیاست خارجی در یک طرف خواهد بود

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ظهر امروز در میزگرد سیاسی که از شبکه ۳ سیما برگزار شد طی سخنانی ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت عید قربان، گفت: فرصتی است که بعد از میزگرد فرهنگی و اقتصادی امروز در حوزه سیاسی و سیاست خارجی در خدمت مردم عزیز باشم، اولین نکته این است که برای دولت چهاردهم اگر مورد اعتماد قرار بگیرم و در آنجا مسئولیتی برعهده بنده گذاشته شود سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی برای بنده بسیار با اهمیت و رکن رکین دولت چهاردهم خواهد بود. یعنی همه دستگاه‌های دولتی در دولت آینده در یک طرف و بحث مربوط به سیاست خارجی در یک طرف خواهد بود. چه در حوزه مسائل اقتصادی و چه در حوزه های دیگر در یک کلام منافع ملی ما در گرو اجرای سیاست‌های مصوب است.

وی ادامه داد: نکته دوم بنده معتقدم اینکه حکمرانی در سیاست خارجی یعنی تنظیم روابط فارغ ازاینکه ارتقاءپیدا کند یا کاهش؛ مهم این است که حداکثر منافع و حداقل هزینه را برای کشور داشته باشد. نکته دیگر اینکه آرمانگرایی واقع بینانه‌ بهترین راهبرد برای مانع ملی و روابط راهبردی باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مصداق روشن این مساله دوران دفاع مقدس است که شنما در تاریخ پر فراز و نشسب ایران عزیزان مان مکه نگاه کنید آسیب دیدیم و بخشی از ایران جدا شد اما این نگاه و ایمان و باور به اعتقادات دینی به ما نشان داد، عملیات وعده صادق نشان داد که حتی شاید کسانی که خارج از کشور بودند حتی افرادی که شاید در اعتقادات به ما نزدیک نبودند به ایرانی بودن خودشان افتخار کردند.

وی افزود: نکته پنجم که بسیار مهم و اساسی است و میخواهم بر آن تاکید کنم این است که ما در عرصه های بین المللی موضوع ایران و جانمایی ایران در روابط بین المللی است، مخصوصا در ۵ استراتژی یعنی استراتژی های بخشی ۵ گانه در همه این بخش ها برای من مهم است که ایران کجا جانمایی شده است.

قالیباف خاطرنشان کرد: ایران مهم است و موقعیت ویژه ایران در ابعاد مختلف یک ظرفیت و قدرت بزرگ خددادی است که این نصیب ما ایرانیان شده است که باید به آن توجه کنیم و یکی از مهمترین وظیه دولت چهاردهم اولیت خواهد بود. من بیش از یک دهه شاگردی کردم و در دانشگاه در نزد استادان دانشمد و معظم کشور و بیش از دو دهه تدریس کردم و در کنار آن مطالعه و کارمیدانی داشتم.

وی عنوان کرد: من بر این باورم که اگر خدا به ما نفت و گاز نداده بود که داده، اگر معادن به ما نداده بود که داده و به قولی جدول مندلیف را در سرزمین ایران جای داده است، من معتقدم که اگر این ها نبود هم تنها با موقعیت ژئوپلیتیک می توانستیم کشور را اداره کیم اما ما به خوبی از اپن ظرفیت استفاده نکردیم

رییس مجلس همچنین ابراز داشت :مدیر قوی و آگاه که هم کارنامه و هم برنامه داشته باشد و شجاعت تصمیم گیری و تنظیم روابط را داشته باشد، ما متاسفانه در دستگاه دیپلکاسی مان آنطور که باید پیش نرفته است، به هر حال ما در حوزه سیاست خارجی به دو نکته توجه داریم با این 5 نکته ای که من به عنوان موضوعات مهم و پیش روی ما عرض کردم.

وی ادامه داد: راهبرد های ما اولا اقتدار منطقه ای است، راهبرد دوم انتفاع اقتصادی است که ما بهره مند شویم از این مساله و در اقتدار منطقه‌ای وقتی صحبت می‌کنیم این سیاستی بود که در دولت شهید رییسی هم بود و این را ما با قدرت پیش می بریم و تقویت میکنیم.

قالیباف افزود: نکته دیگر تقویت امنیت و ثبت منطقه است، نکته سوم هاب منطقه بودن در موضوعات ترانزیتی است، چه در زمینه ریلی و زمیینی و هم در زمینه دریایی؛ یکی از مسائل مهمی که به آن توجه نکردیم ما در کانون یک کریدور بین المللی برای پروازهای غرب به شرق و بالعکس قرار داریم که فرصت بی نظیری است، همچنین در حوزه انرژی و صدور کالاها خدماتی که بخش خصوصی یا دولت می تواند این ها را ارایه کند.

 



خبر در حال تکمیل می باشد…

آگهی
دکمه بازگشت به بالا