سیاسی

شورای نگهبان به موضوع تشکیل وزارت بازرگانی ورود محتوایی نمی‌کند

طحان نظیف در نشست خبری:

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در مورد ادغام یا انتزاع وزارتخانه‌ها شورای نگهبان ورود محتوایی نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: در آستانه ۲۶ تیر، سالروز تأسیس شورای نگهبان هستیم که یاد و خاطره همه فقها، حقوقدانان و کسانی که در شورای نگهبان خدمت کردند را، گرامی می‌دارم.

وی ادامه داد: لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود که چهارشنبه هفته گذشته مصوبه مجلس مجدداً بررسی و تأیید شد و این لایحه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح اصلاح قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری در هشت جلسه در شورای نگهبان به صورت مفصل بررسی شد. متن نهایی آن در حال نگارش در شورای نگهبان است و طی روزهای آینده جهت رفع ایرادات به مجلس ارسال خواهد شد.

طحان نظیف درباره تشکیل وزارت بازرگانی، تصریح کرد: در مورد ادغام یا انتزاع وزارتخانه‌ها شورای نگهبان ورود محتوایی نمی‌کند. شورای نگهبان باید مصوبات را با شرع مقدس و قانون اساسی تطبیق دهد. ما وارد بحث‌های محتوایی و کارشناسی نمی‌شویم و نخبگان و کارشناسان باید این بحث‌ها را دنبال کنند و این موضوع در صلاحیت دولت و مجلس است.

طحان نظیف گفت: دولت در تهیه لوایح و مجلس در تهیه طرح‌ها و تصویب قوانین باید نسبت به استفاده از واژگان فارسی دقت داشته باشند چرا که در غیر این صورت ما طبق قانون موظفیم مصوباتی را که در آن‌ها از واژگان غیرفارسی استفاده شده است، اعاده کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: اساسنامه صندوق ملی مسکن توسط شورای نگهبان واجد برخی اشکالات و ابهامات شناخته شد و مجلس باید ایرادات آن را رفع کند.

وی با اشاره به برسی مصوبات مجلس در شورای نگهبان در یک سال گذشته، ادامه داد: در یک سال گذشته، ۶۰ مصوبه ارسالی را بررسی کردیم که ۱۴ مصوبه در مرحله اول تایید شدند و ۲۱ مصوبه در مراحل بعد و ۲۵ مصوبه هم در حال اصلاح است. در این مدت ۱۱ اساسنامه هم به شورای نگهبان ارسال شده که ۹ اساسنامه تایید و ۲ اساسنامه مورد ایراد واقع شده است. در یک سال گذشته، ۱۷۴ نامه از دیوان عدالت اداری دریافت کردیم که توسط فقهای شورای نگهبان بررسی شده است. شورای نگهبان از ۲۶ تیر سال ۱۴۰۰ تا امروز، ۱۳۷ جلسه برای بررسی مصوبات داشته است.

تکمیل می‌شود…

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا