سیاسی

عضو کمیسیون آموزش مجلس: همراه وزیر علوم پیگیر اصلاح ساختار مصاحبه علمی دکتری هستیم


مهرداد ویس‌کرمی گفت: وزیر علوم پیگیر اصلاح ساختار مصاحبه علمی دکتری است ولی این وظیفه نمایندگان مجلس در این موضوع را سلب نمی‌کند.

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره ساختار مصاحبه علمی مقطع دکتری گفت: واقعیت این است که این ساختار نمی تواند عدالت لازم را برقرار کند. طبیعتاً در این مسئله هر چقدر اعمال سلیقه کمتر شود و پذیرش دانشجو بر اساس شایستگی باشد، مفیدتر خواهد بود.

وی افزود: من معتقدم حتی گاهی باید تنوع فرم‌های گزینش داشته باشیم؛ به عنوان مثال ما در وزارت بهداشت گروه های عمومی و اختصاصی داریم و بر اساس چارچوب هایی، فرم مصاحبه تهیه می‌شود که برای بعضی گروه ها اصلاً قابل اجرا نیست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: به نظر من اگر بخواهیم جذب دانشجو برای مقطع دکتری را عادلانه کنیم، باید آزمون آن به صورت سراسری برگزار شود و تمام کسانی که واجد شرایط هستند، در این آزمون شرکت کنند؛ در مرحله بعدی این فرآیند مشکل پیش می آید، یعنی ما دانشجو را به دانشگاه ارجاع می دهیم و ریش و قیچی را به دانشگاه می سپاریم که برای خود گزینش کند.

ویس کرمی ادامه داد: به طور طبیعی در اینجا تبعیض‌ها و حق‌کشی‌ها شروع می شود، همانطور که در قبل هم وجود داشت؛ قانون جدید، فقط قسمت قبلی را عادلانه کرده و قسمت بعدی یعنی تأثیر ۳۰ درصدی که در اختیار دانشگاه است و بحث‌ ایرادهای مصاحبه حضوری، کماکان وجود دارد.

وی با بیان اینکه به نظر من بهترین راه این است که یک کمیته کشوری برای گزینش داوطلبان مقطع دکترا تشکیل دهیم، گفت: این کمیته باید وقت بگذارد و تمام داوطلبان را مصاحبه کرده و نمره دهد و نهایتا دانشگاه ها دانشجویان‌شان را از بین این افراد انتخاب کند؛ در شرایط فعلی که این روند اجرا نمی‌شود، شاهد هستیم که دانشگاه ها اکثراً دانشجوهای خودشان را جذب می کنند و رانت و تبعیض وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در تشریح تفاوت مقطع دکتری دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم، اظهار کرد: پژوهش در مقطع دکتری در دانشگاه‌های وزارت بهداشت کمتر است زیرا مقطع دکترا این دانشگاه ها بیشتر به صورت حرفه‌ای و آموزش محور است تا پژوهش محور؛ از این جهت تفاوت میان مصاحبه علمی دانشگاه‌های وابسته به این 2 وزارتخانه وجود دارد. به عنوان مثال یک پزشک عمومی، پایان نامه‌ای به سختی دانشجوی وزارت علوم ندارد و بیشتر اهمیت دارد که دروس پزشکی را بگذراند، البته این مطلب هم بستگی به تفاوت رشته ها دارد.

ویس کرمی ادامه داد: من معتقدم وزارت علوم هم باید به همین سمت برود و مصاحبه دکترا آن متمرکز شود. البته متمرکز کردن ممکن است بسته به نوع رشته تفاوت هایی داشته باشد ولی زمانی که شخصی در یک دانشگاه برای مصاحبه حضور دارد و فقط دانشجوهای خودش را قبول می کند، شرایط متفاوت است. این مسئله به خصوص در دانشگاه های بزرگ مانند دانشگاه تهران رخ می‌دهد و ممکن است بیشتر از شایستگی، مسائل سیاسی، رفاقتی و تعصب دانشگاهی مطرح باشد.

وی با بیان اینکه به نظر من حتی مصاحبه بعد آزمون هم باید به صورت متمرکز باشد، تصریح کرد: با این اقدام ما متوجه می‌شویم که داوطلب قصد رفتن به چه دانشگاهی دارد و کدام دانشگاه را انتخاب کرده و آن وقت انتخاب رشته انجام شود، یعنی انتخاب رشته بر اساس یک آزمون سراسری با یک مصاحبه بعد آن باشد تا به میزان دو یا سه برابر افرادی که در مرحله اول قبول شدند، به صورت متمرکز مصاحبه علمی شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: منظور از مصاحبه متمرکز این نیست که حتماً یک کمیته واحد باشد، بلکه می‌تواند ۱۰ کمیته باشد ولی بدون توجه به مسائل دیگر، داوطلبان را سنجش علمی کنند و با یک شاخص مشخص نمره دهند، آن وقت بین این افراد خیلی راحت‌تر عدالت برقرار می شود ولی متاسفانه اکنون شاهدیم داوطلب برای پذیرش در مقطع دکتری زحمات بسیاری می‌کشد و دوست دارد در یک دانشگاه معتبرتر ادامه تحصیل بدهد ولی آن دانشگاه‌ها به طور ناخودآگاه دانشجوهای خودشان را در اولویت قرار می‌دهند که این واقعاً عادلانه نیست.

ویس‌کرمی اظهار کرد: به این دلیل که در مقطع دکترا وزارت بهداشت برعکس وزارت علوم و دکترای تخصصی، پژوهش خیلی جایگاه حساسی ندارد، می‌توان با این آزمون، جذب دانشجو را انجام داد ولی در رشته های phd و علوم پایه، به این خاطر که پژوهش هم انجام شود، تنها راه این است که مصاحبه به صورتی برگزار شود که جای اعمال سلیقه وجود نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش مجلس چه برنامه‌ای برای اصلاح شیوه فعلی جذب دانشجو در مقطع دکترا دارند؟، گفت: متاسفانه تابه‌حال در کمیسیون آموزش و کمیته مربوطه این کمیسیون یعنی کمیته آموزش عالی، این مسئله رسیدگی نشده است. به نظر من کمیته آموزش عالی برای اصلاح این روند کار خاصی انجام نداده که امیدواریم در دوره جدید این اقدام رخ دهد.

ویس‌کرمی ادامه داد: خود ما هم باید بیشتر و فعال‌تر در این قضایا ورود پیدا کنیم تا اصلاح شود؛ اگرچه آقای وزیر علوم اجمالاً دنبال این مسائل هستند و خودشان این موضوع را پیگیری می‌کنند که این وظیفه ما نمایندگان مجلس را سلب نمی‌کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پایان با بیان اینکه من ان‌شاءالله این قضیه را در کمیسیون پیگیری می‌کنم، گفت: بنده خودم دیده و شنیده‌ام که این حق‌خوری‌ها چقدر جدی است. این مطالبات مردم واقعا برای من مهم است اما به دلیل شروع مجلس و کم‌تجربگی ما، این مسائل عقب افتاده بود ولی پیگیری این مطالبات کاری است که ما آرزوی انجام آن را داشتیم و الان دنبال آن هستیم. 

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا