سیاسی

عودت طرح حمایت از افشاگران فساد به مجلس

طحان نظیف در نشست خبری عنوان کرد؛

سخنگوی شورای نگهبان از عودت طرح حمایت از افشاگران فساد به مجلس خبر داد و گفت: عمده ایرادات شورای نگهبان در راه دقیق‌تر شدن طرح بوده و ان‌شاءالله بعد از رفع ایراد از سوی مجلس شورای اسلامی مجدداً این طرح را بررسی خواهیم کرد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، سید هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه طی سخنانی گفت: نخستین طرحی که درخصوص‌ آن باید اطلاع‌رسانی کنم طرح تجمیع سوابق بیمه‌ای میان صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی است که بعد از چند مرحله رفت و برگشت میان شورا و مجلس در نهایت با رفع ایرادات تصویب شد. همچنین طرح بعدی که مورد تایید شورا قرار گرفت طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بود که به تصویب رسید.

وی ادامه داد: طرح دیگری که مورد بررسی قرار گرفت طرح حمایت مالی از افشاگران فساد بود که شورای نگهبان روی جزییات موارد شمولیت آن ابهاماتی داشت از جمله در مواد ۱، ۶ و ۷ شورا ابهاماتی را وارد دانست و طرح به مجلس عودت داده شد. عمده ایرادات شورای نگهبان در راه دقیق‌تر شدن طرح بوده و ان‌شاءالله بعد از رفع ایراد از سوی مجلس شورای اسلامی مجدداً این طرح را بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا خبر داد و عنوان کرد: مورد دیگر لایحه عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اوراسیا بود که خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تایید رسید.

طحان نظیف در ادامه اظهار داشت: طرح بانکداری جمهوری اسلامی نیز در جلسات اخیر شورا مورد بررسی قرار گرفت. این طرح ابتدا با اشکالات و ابهامات متعددی مواجه بود که به مرور با رفت و آمدهایی که بین مجلس و شورا داشت در حال مرتفع شدن است و منتظریم که ایرادات باقی مانده از سوی مجلس رفع شود تا مجددا مورد بررسی در شورا قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی پیرامون ابهام واگذاری خودرو خارج از ضوابط به نمایندگان و احتمال بررسی این مسأله توسط شورای نگهبان، ابراز داشت: تاکنون گزارشی در این زمینه به دست ما نرسیده است، در نتیجه قادر به اظهارنظر نیستم، اگر اثبات شود که تخلفی صورت گرفته و گزارش آن به شورای نگهبان ارسال شود، در آن شرایط بررسی خواهیم کرد.

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه «براساس مصوبه مجلس، از زمان ثبت‌نام تا پایان مهلت رأی‌گیری در انتخابات مجلس، جلب یا بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتهامات قبل از داوطلبی یا تخلفات و جرائم انتخاباتی ممنوع خواهد بود، نظر شورا در این خصوص چیست؟» عنوان کرد: اصلا این موضوع در قانون فعلی وجود دارد و چیز جدیدی نیست، قانون‌گذار تنها اصلاحاتی را انجام داده است. البته در قانون فعلی هم این مسأله وجود دارد که اگر تاخیر در رسیدگی موجب تضییع حقوق افراد شود، قاضی با یک شرایطی بتواند نسبت به رسیدگی به اتهام اقدام کند.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرگزاری ایلنا در این رابطه که «آقای لاریجانی اخیراً از کلیدواژه خالص‌سازی استفاده کردند و اذهان عمومی شورای نگهبان را با این موضوع مرتبط می‌دانند، در خصوص این مساله پاسخ شورای نگهبان چیست و چقدر ضرورت دارد این شورا در انتخابات از هرگونه تصمیماتی که به یکدستی و خالص سازی قدرت کمک می‌کند، تجدید نظر کند؟» گفت: مفهوم چنین تعابیری برای ما روشن نیست و در قانون هم نیامده است. اما تاریخ جمهوری اسلامی نشان داده که جناحی عمل نمی‌کند و میان جناح‌های مختلف تفاوت قائل نیست. همانطور که در انتخابات‌های مختلف گروه‌های متفاوت سیاسی روی کار آمدند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مبنا همواره قانون و بی‌طرفی بوده است، نتیجه انتخاب مردم جریانات مختلف سیاسی بوده و این را هم عرض کنم که این انتخاب در واقع نتیجه عملکرد همین گروه‌های سیاسی بوده است. در دوره‌های مختلف اینطور بوده که در زمان یا در پایان استقرار یک گروه سیاسی، انتخاب مردم گروه مقابل بوده است.


خبر در حال تکمیل می باشد…

آگهی
دکمه بازگشت به بالا