سیاسی

فارس من| عدم اجرای بخشنامه حذف کپی مدارک هویتی در برخی از ادارات


سردبیر پویش «دریافت کپی مدارک هویتی از مردم در ادارات حذف شود» گفت: با وجود اینکه بارها مسوولان اعلام کرده اند که دریافت کپی اوراق هویتی از سوی ادارات ممنوع است اما باز هم برای برخی کارها باید کپی مدارک شناسایی را به ادرات ارائه کنیم.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: سازمان اداری و استخدامی کشور در سال 99 طی بخشنامه ممنوعیت دریافت مدارک هویتی توسط دستگاه‌های اجرایی از خدمت گیرندگان موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کرد. به موجب این بخشنامه دستگاه‌های اجرایی موظفند برای نحوه استعلام‌های برخط و رفع موانع حقوقی و قانونی احتمالی با سازمان ثبت احوال کشور به تفاهم برسند به‌گونه ‌ای که حداکثر ظرف مدت یک ماه دریافت کپی مدارک هویتی در فرآیندهای ارائه خدمات به شهروندان به صورت کامل حذف شود.گفتنی است این طرح در سال 96 به صورت  آزمایشی در استان‌های خوزستان، قم و سمنان کلید زد شده بود.

 

 

پویشی با این موضوع در سامانه تعاملی فارس من با عنوان « دریافت کپی مدارک هویتی از مردم در ادارات حذف شود » ثبت شده و از اجرا نشدن بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های اجرایی گلایه کرده‌اند. در متن این پویش نوشته شده: «متقضی است همه دستگاه‌های اجرایی برای احراز اصالت هویت بر خط و حذف دریافت کپی مدارک هویتی (کارت هوشمند ملی و شناسنامه) اقدام کنند.»

سردبیر این پویش در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفـت: با وجود اینکه بارها مسئولان کشور اعلام کرده اند که دریافت کپی اوراق هویتی از سوی ادارات ممنوع است اما شاهد آن هستیم که برای کارهای کوچک هم باید کپی شناسنامه و کارت ملی را به ادرات ارائه کنیم.

وی در ادامه گفت: بانک‌ها یکی از مهم‌ترین نهادهایی هستند  دائما از مردم انواع و اقسام مدارک را مطالبه می‌کنند جالب است بدانید در یک موردی که بنده به مرکز خدمات یک از بانک ها تماس گرفتم، در دفاع از رفتار غلط بانک گفتند که بانک بر اساس دستورالعمل‌های داخلی خود عمل می‌کند.

سردبیر پویش همچنین گفت: نکته حائز اهمیت در این میان، بی‌توجهی به اتلاف وقت و هزینه بابت تهیه فتوکپی مدارک و مصرف بیشتر کاغذ است.

به گزارش فارس، چنانچه به دلیل مشکل سیستمی در دریافت سرویس اسنادپذیر استعلام هویت بر خط سازمان ثبت احوال کشور یا هر نوع مانع دیگر، امکان ارائه خدمات بدون دریافت رونوشت مدارک هویتی برای دستگاه‌های اجرایی فراهم نشده یا به صورت مقطعی با اشکال مواجه شود و یا بنا بر الزامات قانونی و حقوقی، دریافت کپی مدارک هویتی در ارائه برخی خدمات دستگاه ضرورت دارد، دستگاه اجرایی موظف است راسا نسبت به تهیه رونوشت (کپی برداری) از مدارک هویتی خدمت گیرندگان بدون دریافت هزینه ( به صورت رایگان) اقدام نماید و از درخواست رونوشت از خدمت گیرندگان اجتناب گردد.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا