سیاسی

میزگرد « جنبش دانشجویی و مطالبه‌گری منطقی»| تاکید بر مرزبندی مطالبه‌گری دانشگاهیان با دشمنان


دبیران اتحادیه‌های دانشجویی در میزگردی که در میزگردی که در این خبرگزاری برگزار شد، با بیان اینکه در عرصه عدالت خواهی نباید با دشمن مخرج مشترک پیدا کرد، بر تغییر نگاه ساده انگارانه به تشکل های دانشجویی تاکید کردند.

حوزه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، صدها نفر از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی اخیرا با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. در این دیدار حضر آیت الله خامنه‌ای ضمن بیان مطالبی، توصیه‌های مهمی هم برای داشنجویان داشتند. نمایندگان و دبیران اتحادیه های دانشجویی نیز در این مراسم در محضر مقام معظم رهبری به بیان دیدگاه و مطالب خود پرداختند. بر همین اساس با دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی و دانشجویانی که در این دیدار به سخنرانی پرداختند، نشستی داشتیم با عنوان « جنبش دانشجویی؛ دانشگاه و مطالبه‌گری منطقی».

* تشکل‌های دانشجویی و ائمه جمعه حرف مردم را نزنند دشمن وارد می‌شود

 

 

محمد اسکندری دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در این میزگرد گفت : برداشت بنده از صحبت‌های رهبر انقلاب این بود که ایشان معتقد بودند به جای فعالیت در همه عرصه‌ها، بر روی چند موضوع مهم  تمرکز کنید و آن ها را پیش بگیرید، به صورتی که بر ابعاد گوناگون مسائل تسلط و تمرکز کنید.

 

 

وی در ادامه با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مطالبه مسئله محور و شناخت دقیق از موضوعات افزود: مسئله دیگر که در جلسه مطرح شد این بود که دانشجویان در گفت و گو با مسئولین مسائل را در زمان اجرا درک کرده و با سختی کار اجرایی آشنا شوند و بین آرمان و واقعیت پیوند ایجاد شود.

علی بزرگخو دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت هم گفت: رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به تشکل های دانشجویی تاکیدات ویژه ای داشته و دارند و احساس می‌کنم مسیری که ایشان در گام دوم انقلاب برای حضور، ورود و تقویت جریانات تشکلی ترسیم کردند خیلی نزدیک به مسائل منطقه ای و جهانی است.

 

 

وی افزود: مساله دیگری که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند بحث رویکرد تشکل‌های دانشجویی به مسئله خودِ دانشگاه بود، مسلما اگر تشکل‌های دانشگاهی سنگر دانشگاه را رها کنند در سایر عرصه ها شکست خواهند خورد و متاسفانه با آسیب شناسی تشکل های دانشجویی متوجه می شویم که تشکل‌ها دانشگاه را رها کرده اند و به کف خیابان رفته اند.

محسن نراقی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های کشور هم گفت: تعطیلی دو ساله دانشگاه ها باعث شد تا تشکل های دانشگاهی به سمت ارتباط بیشتر با مردم و حضور در عرصه های میدانی بروند. در شرایط فعلی با دولتی مواجهیم که بدنه آن تا حد زیادی انقلابی است و نیاز به مطالبه گری کمتر حس می شود، این شرایط کمک می کند تا تشکل ها بیشترِ توان خود را برای محقق کردن اهداف برنامه ریزی شده در دانشگاه خرج کنند. البته باید همچنان در مسیر مطالبه گری حرکت کرد.

 

وی افزود:‌ راه حل خیلی از مسائلی که در دیدار با رهبری مطرح شد در دانشگاه است، به همین دلیل دانشگاه ها باید در مورد موضوعات مختلف اندیشه ورزی کنند. به عنوان مثال اگر در حوزه عدالت در جامعه حرفی برای گفتن نداریم، وظیفه دانشگاه است که در این مورد فکر کند و به تولید اندیشه بپردازد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های کشور تصریح کرد: دانشگاه، مقدمه ساز و سرعت دهنده حرکت های عمومی است، روش حل مشکلاتِ جامعه باید در دانشگاه پیدا شود که لازمه این امر فعالیت تشکل های دانشگاهی در محیط دانشگاه است البته باید مراقب بود تا تشکل های دانشگاهی به انجمن علمی تبدیل نشوند. تفاوتی که تشکل دانشگاهی با انجمن علمی دارد؛ موضوع و حوزه فعالیت است. این انجمن ها موضوعات علمی را بررسی می کنند و حوزه فعالیت آنان نیز دانشگاه است در صورتی که تشکل های دانشگاهی فعالیت های گسترده تری دارند.

نراقی با اشاره به مساله «جهاد تبیین» گفت: دانشگاه ها مکان مناسبی برای تربیت کردن جهادگران تبیین هستند. باید این سوال را از خود بپرسیم دانشگاه ها چه میزان در تربیت غیرعلمی دانشجویان موفق بوده اند، البته منکر اقدامات خوب انجام شده نیستم اما برای رسیدن به قله باید در دانشگاه تحول صورت بگیرد؛ تحول در دانشگاه سرعت حرکت جامعه به سمت پیشرفت را تسریع می کند. که لازمه این تحول فعال کردن ظرفیت های دانشگاه است.

زینب شوندی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل هم گفت: به دو دلیل مساله دانشگاه در دیدگاه رهبر انقلاب از جایگاه بالایی برخوردار است؛ و این اهمیت به گونه ای است که ایشان در دیدار با دانشجویان آن را محور قرار دادند.

 

 

این فعال دانشجویی افزود: دلیل اول این است که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به دانشگاه بر می گردد، دانشگاه بستری برای تربیت نخبگان کشور است.

وی ریشه خیلی از مشکلات کشور  را در دانشگاه دانست و افزود: نخبگانی که از دل دانشگاه ها بیرون می آیند وظیفه شکل دادن به ساختارهای حکمرانی و ایفای نقش در آن را برعهده دارند برای همین دانشگاه ها می‌توانند در حل مسائل جاری کشور نقش بسزایی داشته باشند.

* باید دغدغه فعالیت های بین المللی در افراد و تشکل‌های دانشجویی باشد

محمد اسکندری دبیر جنبش عدالتخواه در بخش دیگری از درباره توصیه رهبر معظم انقلاب برای ورود تشکل های دانشجویی به فعالیت های بین المللی تاکید کرد: گروهی در عرصه بین الملل موفق هستند که دغدغه و علاقه شخصی آن افراد  جغرافیا و فرهنگ بین الملل باشد پس باید دغدغه این موضوع در افراد و تشکل‌های دانشجویی باشد که به معنی حقیقی اثر گذار واقع شود.

 

 

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به ظرفیت های که برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی در عرصه بین الملل وجود دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت ویژه امروز در دسترس ما دانشجویان است، محصلین خارجی  که کشور ما هستند یک ظرفیت قوی برای تعامل به حساب می آیند.

علی بزرگخو دبیر دفتر تحکیم وحدت هم درباره ایم موضوع گفت: تاکید ویژه رهبر انقلاب نسبت به ورود تشکل‌های دانشجویی به مسائل بین الملل نشان دهنده این است که کنش های مدنظر ایشان در گام دوم برای تشکل های دانشجویی فضای جهانی تری نسبت به حالت فعلی دارد، البته این مساله در گذشته هم سابقه داشته و شهید رجب بیگی اولین دبیر دفتر تحکیم وحدت سخنرانی هایی در دانشگاه «کلکته هند» داشته است، در همان زمان رفت و آمد هایی با دانشجویان سایر کشورها شکل گرفته بود و به معنای واقعی کلمه ایران به مثابه پایتخت مقاومت شناخته شده بود، همان زمان امام هم پیشنهادهای جدی نسبت به این حلقه های فکری به وجود آمده داشتند و شاید بتوان گفت هسته های مقاومت هم از درون همین حلقه ها روییده است.

 

 

* تأکید بر «مطالبه‌گریِ منطقی» بهانه را از دست دشمنان عدالتخواهی می‌گیرد

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در بخشی دیگری درباره توصیه رهبر انقلاب به دانشجویان درباره روش‌های مطالبه‌گری تاکید کرد: منطقی که رهبر انقلاب در عرصه مطالبه گری برای دانشجویان  توضیح دادند کاملا بر منبای عقلانیت بود و دانشجویان را با روش مطالبه صحیح آشنا کردند.

وی در ادامه افزود: رهبری برای حفظ پرچم عدالت خواهی در کشور، بر مطالبه گری منطقی تاکید کردند تا بهانه دست دشمنان عدالت خواهی داده نشود.

دبیر جنبش عدالت خواه دانشجویی با تاکید بر اینکه در عرصه عدالت خواهی نباید با دشمن مخرج مشترک پیدا کرد، خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب این نکته مهم را به ما دانشجویان متذکر شدند که دانشجویانی که  در جریان انقلابی در حال فعالیت پویا می باشند فارغ از گفتمان ها باید دارای مرز بندی های هویتی باشند و مشخص باشد که این فرد مطالبه گر در دفاع و بر منبای دلسوزی از آرمان های انقلاب اسلامی سخن می‌گوید.

وی در پایان افزود: در بحث انتقادات از وضعیت اقتصادی باید بین ما و دشمن فرقی باشد و آن فرق هم مبنای فکری و دیدگاهی ما با دشمن است، باید هدف ما از مطالبه گری مشخص و مرزبندی دانشجویان با دشمنان مشهود باشد.

بزرگخو هم در این باره گفت: برداشت من از فرمایشات رهبر انقلاب این بود که نباید به قله پشت کرد به این معنا که آرمانگرایی رها نشود. خیلی مواقع شاهد هستیم برخی افراد از آرمانخواهی به دام محافظه کاری می افتند؛ منظور این است که در آرمانی که به دنبال آن هستند گم می شوند و مسیر را فراموش می کنند؛ به اندازه ای دنبال روش هستند که روش برای آنها اصل می شود و ارزشی که می خواستند به آن برسند از یاد می رود.

 

 

وی افزود: گاهی اوقات برای برخی انتقاد به سیستم به یک اصل بدل می گردد تا جایی که اقدامات درست را نمی بینند، این مساله هم ارتباطی به تند و تیز بودن ندارد بلکه بیشتر به گم کردن مسیر مربوط است.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: برای اینکه در دام چنین مسائلی نیفتیم، راهکارهایی وجود دارد. باید در تشکل ها و نسبت آنها با مسائل موجود شاخص هایی توسط اعضای آنها در نظر گرفته شود مثلا در موضوع مطالبه گری «آزادی» اگر دچار افراط شویم ممکن است زمانی پیشنهادی دهیم که منافی آزادی باشد به اعتقاد من تعریف کردن چنین شاخصی خیلی مهم است.

 برزگخو افزود: از نظر بنده منظور رهبر انقلاب از اینکه انتقادات تند و تیز نباشد یعنی مسئولی که مخاطب انتقادات است با انتقادات غیرساختارمندی مواجه نشود که پرداختن به این مطالبات برایش گیج کننده باشد.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: حضرت آقا در دیدار اخیر به مسئولان گفتند با دانشجویان جلسه بگذارید و به مسائلی که مطرح می کنند پاسخ دهید؛ این درحالی است که حجم جلسات ما با مسئولین کم نیست اما مشکلی که در این بین وجود دارد «ویترینی» بودن این جلسات و پاسخ ندادن به سوالات است.

وی تصریح کرد: از نظر من می‌توان به خیلی از انتقاداتی که می شود پاسخ داد اما چون برای پاسخ دادن به آن زمانی گذاشته نمی شود؛ سالیان سال مطرح می گردند و بخش زیادی از انرژی دانشجویان را نیز هدر می‌دهد.

بزرگخو گفت: در برخی جلسات شاهدیم دانشجویان یک ساعت و نیم انتقاداتشان را مطرح می کنند و مسئولی که در جلسه حضور دارد در یک ربع به تمامی انتقادات پاسخ می دهد! انتقاد یک ساعت و نیمی برای پاسخ دادن حداقل  به 5،6 ساعت زمان نیاز دارد.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت افزود: در صورتی جلسات باعث حل مشکلات می شوند که ارتباط بین دانشجویان و مسئولان شکل بگیرد اگر می خواهیم شاهد گفت و گوی مردم_ حاکمیت باشیم باید بدانیم بخش مهمی از آن گفت و گوی جنبش دانشجوئی با کارگزارن نظام است.

محسن نراقی هم افزود: عده ای از نقدکردنِ سایر جریانات سیاسی حمایت می کنند در حالی که با انتقاد کردن از دوستانشان مخالف هستند. انتقادهای گزینشی در تشکل های دانشجویی جایی ندارد و جنبش های دانشجویی برای انتقاد کردن حزب خاصی را مصون نمی دانند. تا جایی که می توان گفت یکی از افتخارات جنبش های دانشجویی این است که «پادوی» جریانات سیاسی نیستند و از انتقاداتی که رنگ و بوی تسویه حساب سیاسی دارند دور هستند.

 

 

وی در مورد سخنان اخیر رهبرانقلاب در مورد اینکه سخنان ما نباید مخرج مشترک با دشمن پیدا کند گفت: فرمایش آقا یعنی تشکل های دانشگاهی حرف های دشمنان را تکرار نکنند این مساله با برداشت های گزینشی و سواستفاده رسانه های بیگانه از سخنان دانشجویان متفاوت است، که این سواستفاده به دلیل ضعف رسانه ای جریان انقلابی است.

نراقی درمورد مخرج مشترک گرفتن با دشمن گفت: باید در مورد چیستی مخرج مشترک گرفتن با دشمن گفت و گو شود تا این مساله ابزاری نشود برای این که تشکل های دانشگاهی حرف های مورد نظر عده خاصی را بزنند و هر انتقادی که در مسیر خواسته هایشان نباشد را، همسو با گفته های دشمن تفسیر کنند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های کشور تصریح کرد: اگر تشکل ها و ائمه جمعه حرف مردم را نزننند طبیعی است که دشمن وارد می شود و خواسته های مردم را مطرح می کند و این تصور به وجود می آید که دشمنان به فکر مردم هستند.

نراقی در مورد جلسات تشکل های دانشگاهی با مسئولان گفت: این جلسات دغدغه مسئولان نیست صرفا می خواهند جلسه ای برگزار و رسانه ای شود، جلساتی مفید است که به موارد مطرح شده از جانب دانشجویان پاسخ داده شود، به عنوان مثال می توان به جلسات مقام معظم رهبری رهبری با دانشجویان دراوایل انقلاب اشاره کرد، آقا در آن جلسات پاسخ مفصل به موارد مطرح شده می دادند نیاز جامعه دانشجویی کشور جلساتی از این جنس است.

شوندی هم تاکید کرد: پیش از هر چیز نگاه ساده انگارانه به تشکل های دانشجویی باید تغییر کند؛ تشکل های دانشگاهی بر اساس، اساسنامه و خطوط قرمزی تحت عنوان «سند جنبش دانشجویی مسلمان» حرکت می کنند که به امضای مقام معظم رهبری هم رسیده است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: هر تشکلی برای خودش خط مشی ای دارد که شخصی سازی شده است که همین مساله موجب تفاوت در رویکرد و راهبردها شده است.

وی گفت: قدم بعدی ارتباط تشکل ها با مسائل روز است که از طریق اساتید به آگاهی لازم در این خصوص می رسند به همین دلیل کمیت و کیفیت اظهارات تشکل های دانشگاهی از سطح کوچه و خیابان بالاتر است، فعالان دانشجویی  در نهایت برای موضع گیری به قدرت استنباط در مسائل سیاسی برسند، در نهایت پس از طی شدن مراحل بالا به بیان نقطه نظرات خود می‌پردازند.

شوندی گفت: متاسفانه برخی از دوستان به بیانات رهبر انقلاب نگاه صفر و صدی دارند این در حالی است که اگر به بیانات گذشته حضرت آقا نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که ایشان مسئولیت آرمان گرایی را به دوش تشکل های دانشگاهی قرار داده اند.

وی ادامه داد: وجه تمایز تشکل های دانشجویی که باعث متفاوت شدن آنها از سایر نهادها می شود؛ آرمانگرایی است. به همین دلیل اگر با بهانه های مختلف اجازه آرمانگرایی به تشکل های دانشجویی داده نشود، عملا تشکل های دانشجویی از بین رفته اند.

 

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر انقلاب برای حضور مسئولان، وزرا و مسئولان دستگاههای مختلف در دانشگاهها و پاسخگویی آنها به مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان، تصریح کرد: در جلسات با مسئولین مطالب مورد نظر مطرح می شود اما پاسخ گویی حلقه مفقوده این جلسات است تا جایی که می توان گفت ماحصل این جلسات عموما یک سری عکس است.

شوندی گفت: این در صورتی  است که ما می خواهیم به تمام نکاتی که مطرح می کنیم پاسخ داده شود ولو اینکه موارد مطرح شده از جانب ما را رد کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: دیدار  بی نتیجه مسئولان با دانشجویان و اتفاقاتی از این دست موجب کلافگی تشکل های دانشجویی شده و موجب شده جلسات با مسئولان حالت نمایشی پیدا کند.

* دانشجویان آگاهی خود را بالا ببرند تا بازیچه جریانات غلط نشوند

محمد حسین عطایی دولت آبادی دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا هم در پایان به صورت مجازی در این میزگرد شرکت کرد، در مورد فعالیت های اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا گفت: این اتحادیه در دو زمینه درونی و بیرونی فعالیت دارد که عمدتاً در ۵ حوزه تشکیلاتی، علمی، فرهنگی، صنفی و ارتباطات  و دو زمینه تقسیم میشود. فعالیت های درونی مربوط به تامین نیازهای اعضاء است و مطالباتی که اعضا اتحادیه میت وانند از آن بهره‌مند شوند. فعالیت های بیرونی هم تاثیرگذاری اتحادیه در خارج از اتحادیه و اجتماع است. 

وی افزود: در پایان پنجاه و ششمین نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا نسبت به دوره جدید و سال پیش رو محورهایی از جمله تبیین مواضع انقلاب اسلامی در قبال حوادث روز، تعامل با جریانات دانشجویی همسو با انقلاب اسلامی، بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت علمی اساتید، دانشمندان و دانشجویان ایرانی محصل در اروپا، معرفی بیش از پیش معارف حقه قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) به جهان غرب و اندیشمندان دانشگاهی اروپا، خودسازی و هم افزائی ایمانی در میان دانشجویان و اعضای اتحادیه، پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان از نهادهای تابع جمهوری اسلامی را مشخص کردیم.

عطایی دولت آبادی تصریح کرد: ما نسبت به حوزه داخلی جلساتی را به صورت ماهانه با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی نماینده مقام معظم رهبری برای اعضای اتحادیه تدارک دیدیم که هم زمینه معنوی، اخلاقی، عرفانی اعضا تقویت شود، خودسازی صورت گیرد و همچنین فرصتی باشد که اعضاء بتوانند سوالاتی که مد نظر دارند از نماینده مقام معظم رهبری بپرسند.

وی گفت: ضبط و تولید محتوا از این جلسات و بارگذاری آن نیز در حوزه فعالیت های بیرونی اتحادیه موثر خواهد بود. همچنین با حضور سایر صاحب نظران جلساتی دیگری نیز برگزار می شود که علاوه بر حوزه داخلی اتحادیه، حوزه بیرونی را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

دولت آبادی افزود: حلقه هایی نیز بین دوستان همفکر در اتحادیه شکل گرفته و از طریق ایجاد فضای برادرانه و افزایش ارتباط دوستان نیز جلسات غیر رسمی و دوستانه بین افراد تشکیل میشود که در زمینه تبیین مواضع انقلاب  و خودسازی تاثیراتی خوبی داشته است.

وی با اشاره به موضوع تبلیغ اسلام توسط اعضای اتحادیه در کشورهای اروپایی گفت: اعضاء اتحادیه در کشورهای مختلف اروپایی و برخی از آنان روزانه در تبلیغ اسلام، اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی فعالیت دارند. در بیانیه روز قدس گفتیم که هر دانشجو باید یک رسانه باشد. در عصری زندگی میکنیم که فضای مجازی تاثیر زیادی دارد.

عطایی دولت آبادی با بیان اینکه فعالیت های مردمی با اقبال بیشتری از جانب مردم مواجه می شود افزود: گفتگو های مردمی و دانشجویی می توانند از برخی برنامه های رسمی در تبیین مواضع انقلاب اسلامی موثر تر واقع شوند. همیشه به دوستان گفتم صرفا نباید مواضع و اطلاعیه ها را کپی کرد بلکه باید مانند منشور بود؛ مواضع صحیح را متوجه شد و به زبان، رنگ و فرمت های مختلفی که درک آن برای مردم اروپا مفهوم تر است عمل کرد.

وی با اشاره به موضوع کادر سازی در اروپا گفت: برای کمیته‌هایی در حوزه های اساسنامه، علمی، فرهنگی، ارتباطات و صنفی فراخوان منتشر کردیم؛ در حال کادر سازی و تشکیل کمیته هایی هستیم، حضور افراد در این کمیته ها میتواند به سرعت بخشی و ارتقا کیفیت فعالیت های اتحادیه کمک کند. 

دولت آبادی تصریح کرد: نسبت به پتانسیل علمی دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور، در اواخر دوره ۵۵ اتحادیه همایش علمی خیلی خوبی داشتیم، بنای خوبی برای ادامه فعالیت های علمی تشکیل شد و نسبت به پتانسیل موجود آگاه تر شدیم. قرار است امسال نیز این همایش مجدداً برگزار شود کارگروه هایی نیز در شاخه های مختلف علمی تشکیل خواهیم داد تا از این طریق با افرادی که در رشته های علمی مشترک فعال هستند آشنا شوند و همکاری های علمی بیشتری داشته باشند. همچنین فرصتی خواهد بود که انتقال تجربه و علم بین دانشجویان و اساتید به شکل بهتری صورت گیرد و از طریق همکاری با موسسات علمی و دانشگاه های داخل ایران باعث ارتباط این بانک عظیم علمی به ایران شود.

وی در مورد فرمایشات رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان در مورد توسعه فعالیت های بین المللی دانشجویی گفت: یکی از راه هایی که جریانات دانشجویی میتوانند به توسعه فعالیت های بین المللی دانشجویی کمک کنند ارتباط و‌ حمایت بیشتر از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپاست.

دولت آبادی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای اتحادیه ها افزود: رهبری هم در جلسه با اعضای اتحادیه ها فرمودند: «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا عمرش از انقلاب بیشتر است و همچنان در خط صحیحی حرکت میکند» بالاخره این اتحادیه چند دهه است که در حوزه بین الملل دانشجویی فعالیت دارد و میتواند به جریانات دانشجویی داخل کشور که شاید تجربه کمتری در این زمینه دارندکمکهای ارزشمندی بکند.

وی در مورد مسائل مطرح شده توسط رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان  تصریح کرد: متاسفانه در زمینه فرهنگی مشکلاتی وجود دارد که باعث می شود بجای بررسی انتقاد دانشجو و مطالبه او، سریعاً به او برچسب زده می شود، یا اینکه وقتی با تندی و احساس برخورد می کند ارزش و اعتبار صحبت او کم می گردد. در واقع ممکن است که یک دانشجو همان موضوع را با علم کامل، با ادبیات صحیح و منطقی قوی پیگیری کند و نتیجه بگیرد اما دانشجوی دیگری همان موضوع را چون تند می گوید یا ادبیاتش مطابق میل مخاطب یا مسئول مربوطه نیست نادیده گرفته شود.

دولت آبادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها اعلام کردند که دانشجو باید بتواند انتقاد خود را بیان کند و روحیه جهادی داشته باشد، ادامه داد: نباید در مواقعی که انتقاد دانشجویی تند باشد با او برخوردی صورت گیرد، دانشجو باید حمایت شود و راحت باشد اما طبیعی است که اگر بخواهد در حوزه مطالبه گری نتیجه ای بگیرد بهتر است که احساسی تصمیمی را اتخاذ نکند، خلوص نیت داشته باشد، منطقی و با رعایت اصول تشکیلاتی و بر اساس یقین و اطلاع کامل و نه سو تفاهمات عمل کند.

وی گفت: گاهی اوقات دانشجویان و دوستان مشورت می گیرند که در مطالبات  باید به چه شکلی عمل کنند که نتیجه بیشتری در پی داشته باشد، وقتی مشورت میدهیم و نتیجه میگیرند باعث میشود که در زمینه های مشابه نیز مطالباتشان را به نوعی انجام دهند که به نتیجه برسند. البته مسیر مطالبه گری متاسفانه خیلی طولانی است و گاهاً شاهد هستیم که برخی دانشجویان یا در میانه راه خسته میشوند یا فشارهایی که به آنها وارد میشود موجب نگرانی آنها می گردد. بارها گفتم که دوستان باید با یک اعتماد به نفس بالا و قاطعیت مطالبه داشته باشند. شهید بهشتی گفتند دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود.

عطایی دولت آبادی افزود: در فضای مجازی دشمن هر موضوع و حرفی را تحریف میکند یا به نفع خود استفاده میکند، دانشجویان باید آگاهی خود را بالا ببرد تا اینکه بازیچه جریانات غلط نشوند. به عنوان مثال ممکن است جریانی مطلبی را در فضای مجازی یا اجتماعی جو سازی کرده باشد که در نتیجه باعث گمراهی دانشجو می گردد و در خط اشتباهی از روی دلسوزی شروع به مطالبه گری کند.

وی تصریح کرد: شاید این دسته از دانشجویان نیت درستی داشته باشند اما در همچین مواقعی  ممکن است بازیچه جریانات دشمن یا رسانه ای یا حزبی شوند. البته ریشه فرهنگی در این زمینه نیز مرتبط است چرا که باید دید سخن و مطالبه چیست نه اینکه سخنران و گوینده کیست. این مساله که رهبر انقلاب بارها اعلام کردند که دانشجو و جریانات دانشجویی موضع انتقادی خود‌ را حفظ کنند نشان دهند این است که رهنمود های رهبر انقلاب نسبت به مطالبه گریِ دانشجویان، به دلیل دلسوزی برای خودِ آنان است که هم بتوانند نتیجه بگیرند و هم کمتر اذیت شوند.

دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا خاطر نشان کرد: اگر دانشجویان نیز مانند شهید بهشتی دقیق صحبت کنند نه خطایی صورت می گیرد نه کسی میتواند صحبت های مطرح شده را انکار کند، مسئول مربوطه اگر بی اطلاع باشند مطلع خواهند شد و اقدام می کنند، اگر مطلع باشند ولی کاری انجام نداده بودند، مجبور می شوند که اقدام کنند.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا