سیاسی

ناتوی عربی به فرض تشکیل نهایتا امنیت اسرائیل را هم هدف می‌گیرد

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: ناتوی عربی نهایتا برهم‌ زننده امنیت رژیم صهیونیستی خواهد بود؛ لذا نهایتا آمریکا و اسرائیل اجازه نخواهند داد ائتلافی مانند ناتویی که در اروپا وجود دارد، در خاورمیانه شکل بگیرد.

داریوش پایسته در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی از اظهار نظرها دولت‌های عرب در خصوص تشکیل ناتوی عربی اظهار کرد: تشکیل یک ائتلاف متشکل از کشورهای اسلامی عربی در برابر کشورهایی مانند ایران که اسلامی و غیر عربند، یکی از آرزوهای جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور اسبق مصر، بود. چندی پیش هم پادشاه اردن این موضوع را مطرح کرد. ممکن است سایر کشورهای عرب هم چنین رویایی را داشته باشند.

وی افزود: اما تحقق این آرزوی کشورهای عربی به این بستگی دارد که بازیگران مقابل‌شان چطور میدان‌داری کنند. برای تشکیل ناتوی عربی مشکلات زیادی پیش روی اعراب قرار دارد. مهم‌ترین مساله این است که کشورهای عربی خودشان با یکدیگر در زمینه‌های مختلف اختلافات بنیادین بسیاری دارند و منافع‌شان با یکدیگر همسو نیست.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: اما آنچه که می‌تواند ضریب موفقیت اعراب برای تشکیل ائتلافی مانند ناتوی عربی را افزایش دهد، همسویی برخی از کشورهای عربی با اسرائیل در تعریف دشمن مشترک است. رژیم صهیونیستی همواره مصر بوده ایران را به عنوان دشمن مشترک اعراب و اسرائیل تعریف کند که البته ایران با بازیگری به جا و مناسب و مذاکره با عربستان و ایجاد رابطه دوستانه با امارات، قطر و عراق می‌توان درصد تحقق این آرزوی دیرینه برای تشکیل ناتوی عربی را کاهش داد.

پایسته اضافه کرد: اسرائیل از تشکیل ناتوی عربی استقبال می‌کند و به منظور جلب همراهی اعراب با تشکیل این ائتلاف موافقت دارد اما باید توجه کرد که در درازمدت رژیم صهیونیستی خود از مخالفان جدی ناتوی عربی خواهد بود چراکه حتی به فرض در صورت مقابله ناتوی عربی با ایران سپس این ائتلاف به سمت اسرائیل خواهد رفت و این را خود اسرائیلی‌ها هم می‌دانند.

وی بیان کرد: از همین رو ممکن است تنها در کوتاه‌مدت آمریکا و اسرائیل با تشکیل ائتلافی تحت عنوان ناتوی عربی مخالفت نکنند.  

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا