سیاسی

نادری: مجلس از گسترش ارتباطات با اتریش حمایت می‌کند

در دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش؛

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اتریش گفت: مجلس شورای اسلامی از توسعه و گسترش ارتباطات به ویژه روابط میان مجالس دو کشور استقبال و حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، احمد نادری رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اتریش و هیأت همراه در ادامه دیدارهای خود با مقامات دولتی و پارلمانی اتریش روز چهارشنبه ١٦ شهریورماه با ولفگانگ گرستل همتای خود در پارلمان اتریش دیدار و گفتگو کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اتریش در ابتدای این دیدار با اشاره به شش قرن روابط دیپلماتیک دوستانه میان دو کشور، گفت: دیدگاه مثبت مردم دو کشور نسبت به یکدیگر و حضور تعداد زیادی از ایرانیان تحصیلکرده در جامعه اتریش، سرمایه‌ای ارزشمند برای گسترش ارتباطات فیمابین محسوب می‌گردد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی از توسعه و گسترش ارتباطات در حوزه‌های آموزشی، علمی – دانشگاهی و اقتصادی بویژه روابط پارلمانی میان مجالس دو کشور استقبال و حمایت می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اتریش اولین کشور اروپایی بود که گفتگوهای سیاسی با دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد که نشان دهنده علاقمندی دو کشور برای ارتقا سطح مناسبات دوستانه فیمابین است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن ابلاغ سلام‌های گرم دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای اتریشی، نسبت به سفر رئیس پارلمان این کشور به تهران ابراز امیدواری کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات افغانستان گفت: آنچه که امروز در افغانستان شاهد هستیم بی ثباتی، ناامنی و رشد گروه‌های تروریستی است. جمهوری اسلامی کماکان بر تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌ها در افغانستان تاکید دارد.

استقبال از از همکاری میان دستگاه‌های امنیتی ایران و اتریش

غلام رضا شریعتی اندراتی نماینده مردم بهشهر و عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اتریش با تاکید بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی در توسعه و گسترش ارتباطات دوستانه دو کشور گفت: نمایندگان مجالس به عنوان زبان گویای ملت‌ها، از ظرفیت‌های بسیاری برای تأثیرگذاری بر روند مسائل کلان بین المللی و منطقه‌ای برخوردارند که می‌توانند به رفع سوتفاهماتی که منجر به تنش میان کشورها می‌گردد، کمک نمایند.

شریعتی در ادامه افزود: با توجه به فعالیت گروه‌های تروریستی در برخی کشورها، از همکاری میان دستگاه‌های امنیتی ایران و اتریش استقبال می‌کنیم.

لزوم همکاری‌های ایران و اتریش با توجه به ظرفیت‌ها در حوزه کشاورزی

عبداله ایزدپناه نماینده مردم ایذه و باغملک و عضو دیگر گروه دوستی پارلمانی کشورمان با اشاره به کاهش سطح مراودات اقتصادی ایران و اتریش، افزود: دو کشور از ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه‌های مختلف ماشین آلات و ادوات کشاورزی، امور دام، گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی برخوردار می‌باشند که می‌تواند بستر توسعه و گسترش همکاری‌ها در بخش کشاورزی را فراهم کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به رویش ١٤٠٠ گونه گیاهان دارویی در ایران و رویکرد مثبت جهان به استفاده از گیاهان دارویی بجای داروهایی شیمیایی، می‌توانیم در این زمینه سطح روابط دو کشور را بیش از پیش تقویت نمائیم.

اعلام آمادگی برای تأمین انرژی کشورهای اروپایی به ویژه اتریش

حجت الله فیروزی نماینده مردم فسا و عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اتریش هم در این دیدار ضمن قدردانی از میزبانی کشور اتریش از مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، گفت: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ظرفیت‌های صنعتی خود توانسته با وجود تحریم‌های آمریکا، گام‌های بلندی در حوزه اقتصاد، صنعت و تجارت بردارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی‌های صنعتی، معدنی و انرژی در ایران، بر آمادگی کشورمان جهت تأمین انرژی در حوزه‌های نفت، گاز، بنزین و گازوئیل کشورهای اروپایی بویژه کشور دوست اتریش تاکید کرد.

گرستل: قدردانی از ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پذیرش مهاجرین افغانی

ولفگانگ گرستل رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران نیز در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از حضور هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در وین با اشاره به قدمت سوابق ارتباطات دو کشور بر آمادگی پارلمان و دولت اتریش برای افزایش سطح مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

گرتسل در ادامه با ابراز تأسف از خروج آمریکا از توافق بین المللی برجام، به میزبانی کشور متبوعش از مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اشاره کرد و گفت: زمان زیادی برای مذاکرات از همه طرف‌ها صرف شده است. امیدواریم با توجه به اهمیت به نتیجه رسیدن مذاکرات به عنوان مبنا و پایه‌ای برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه، هرچه زودتر این توافق حاصل شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران ضمن تشریح شرایط افغانستان و ضرورت مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین پذیرش مهاجرین افغانی در ایران، از طرف دولت و پارلمان اتریش از تمام تلاش و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه‌ها قدردانی کرد.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های فراوان ایران در حوزه‌های گوناگون از جمله کشاورزی، صنعت، گیاهان دارویی و بویژه انرژی بر تقویت و تحکیم همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مذکور تاکید نمود./

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا