سیاسی

نشست وزرای عدم تعهد آغاز شد

در باکو؛

نشست وزرای خارجه عدم تعهد با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در باکو آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست وزرای خارجه عدم تعهد در باکو با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه عدم تعهد در رأس هیأتی سیاسی شب گذشته (سه‌شنبه) ۱۳ تیر ماه وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد (نم) با عنوان «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» به میزبانی جمهوری آذربایجان امروز و فردا چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ماه در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

امیرعبداللهیان ضمن ایراد سخنرانی در این نشست در حاشیه آن با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. وی همچنین در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد و نشست گروه دوستان منشور هم شرکت خواهد کرد. وزیر امور خارجه ایران آنگونه که ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه ۱۲ تیرماه گفت قرار است در این سفر با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه پس از ورود به باکو در توئیتر، نوشت: برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد به جمهوری آذربایجان سفر کردم. جنبش عدم‌تعهد با توجه به تنوع کشورهای عضو، یک ظرفیت ویژه در تقویت چندجانبه‌گرایی و هم‌اندیشی برای حل چالش‌های جدید جهانی است. ‏رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین این سفر را فرصتی برای پیگیری و توسعه سیاست همسایگی در منطقه خواند.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۲ و ۱۳ تیر ماه) نیز نشست کارشناسان ارشد در باکو برگزار شد و رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در رأس هیأتی در این نشست شرکت کرد.

دستورکار نشست کارشناسان ارشد بررسی اسناد مربوطه برای ارائه به نشست وزیران امور خارجه بود و از جمله اسناد مهم برای مذاکره و بررسی در نشست مقامات ارشد، بررسی سند پایانی و اعلامیه نهایی نشست وزرای امور خارجه موسوم به اعلامیه باکو است. سند نهایی مشتمل بر بیش از یک هزار و ۳۰۰ بند در فصول متعدد و با موضوعات مختلف بین‌المللی، منطقه‌ای، حقوقی، مباحث توسعه‌ای، بشردوستانه، اجتماعی و اقتصادی و… است. البته پیش از این نمایندگی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نزد سازمان ملل در نیویورک در جلسات فشرده یک ماهه، درباره پیش نویس سند نهایی مذاکره کرده بودند. این اسناد پس از تأیید مقامات ارشد برای تصویب نهایی به اجلاس آتی سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تسلیم خواهد شد.

با برگزاری نشست باکو به عنوان آخرین نشست عالیرتبه جنبش عدم تعهد در دوره ریاست جمهوری آذربایجان، شرایط برگزاری نشست سران در کامپالا به منظور انتقال ریاست جنبش عدم تعهد به اوگاندا فراهم می‌شود و اوگاندا از اوایل ژانویه ۲۰۲۴ به مدت سه سال عهده دار ریاست جنبش عدم تعهد خواهد بود. پیش از جمهوری آذربایجان نیز ونزوئلا عهده‌دار ریاست جنبش بود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر امیرعبداللهیان به باکو برای شرکت در نشست عدم تعهد، اظهار داشت: اهمیت اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد بر کسی پوشیده نیست. عدم تعهد به عنوان سازمان مهم و ریشه دار دارای اعضای متعدد و نقش مهم و اثرگذار در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی است و دارای نقش متنوع در حوزه‌های بین‌المللی است. حضور در اجلاس برای ایران حائز اهمیت است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان، عنوان کرد: در گفت‌وگوی تلفنی اخیر، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تأکید زیادی بر ضرورت مشارکت ایران در عالی‌ترین سطح در این اجلاس داشت و هم به دلیل اهمیتی که ایران برای جنبش عدم تعهد قائل است، هم به دلیل اهمیتی که برای روابط دوجانبه با آذربایجان قائل است و هم در پاسخ به دعوت و تأکید همتای آذری برای مشارکت فعال، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در رأس هیأتی در اجلاس شرکت خواهد کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا