سیاسی

هنوز همه مصادیق آزادی‌های مشروع شناسایی و تعریف نشده‌اند



رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی آمادگی کامل دارد تا ظرفیت‌ها و امکانات پژوهشی و حقوقی خود را در اختیار مجامع دانشگاهی قرار دهد و تعامل پایدار و سازنده‌ای را در حوزه‌های مربوطه با دانشگاهیان برقرار سازد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای امروز چهارشنبه ۱۲ مهر در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی، در دانشگاه تبریز حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به صورت مستقیم و بدون‌واسطه به گفتگو و تبادل نظر بپردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی حدود ۲۷ ماه اخیر که تصدی ریاست عدلیه را بر عهده دارد، چندین نشست هم‌اندیشی با اقشار مختلف مردمی و نخبگانی به ویژه دانشجویان کشور برگزار کرده و همواره بر شنیدن نقطه‌نظرات همه منتقدان و صاحبنظران تاکید داشته و در این راستا فراخوانی مهم صادر کرده است. 

رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در دیدار امروز خود با دانشجویان و اساتید دانشگاهی استان آذربایجان شرقی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی دانشگاهی اظهار کرد: از سخنان و اظهارات شما دانشجویان و اساتید بسیار استفاده کردم و معتقدم این سخنان و مواضع هر کدام در جای خود قابلیت کاربرد برای انتفاع اجتماعی را دارند. 

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: زیربنای استقلال و اقتدار نظام پیشرفت در مباحث علمی است؛ لذا شما دانشجویان از جوانی و نشاط خود برای ارتقاء بنیه علمی بهره بگیرید و تلاش کنید در آینده، نواقص و اشکالات کنونی را رفع کنید. 

رئیس عدلیه بیان داشت: دشمن درصدد القاء تحقیر و کوچک‌شماری در بین جوانان ماست؛ لذا ما نباید در این چرخه و فرآیند وارد شویم و از توانمندی‌ها و جنبه‌های مثبتی که داریم غافل شویم. 

رئیس دستگاه قضا گفت: کلیه‌ی مطالب مطرح شده از جانب شما دانشجویان و اساتید اعم از موضوعات مرتبط با قوه قضاییه و سایر مطالب را پیگیری خواهم کرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: طی مدتی که متصدی مسئولیت ریاست قوه قضاییه هستم با نمایندگان تمامی اقشار جامعه دیدار و نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کرده‌ام و همواره از گفتگو و نشست و برخاست با مردم و صاحبنظران و منتقدان استقبال کرده‌ام. 

رئیس دستگاه قضا با اشاره به مقوله به‌روزرسانی سند تحول قضایی و فراخوان صادره در این خصوص از ناحیه معاونت راهبردی قوه قضاییه تصریح کرد: از همه دانشجویان و اساتید درخواست می‌کنم که نقطه‌نظرات خود را درخصوص به‌روزرسانی و ارتقاء سند تحول قضایی ارائه دهند و اطمینان داشته باشند که این نقطه‌نظرات مورد استفاده ما قرار خواهد گرفت. 

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: دستگاه قضایی آمادگی کامل دارد تا ظرفیت‌ها و امکانات پژوهشی و حقوقی خود را در اختیار مجامع دانشگاهی قرار دهد و تعامل پایدار و سازنده‌ای را در حوزه‌های مربوطه با دانشگاهیان برقرار سازد؛ به منظور تحقق این مهم، با آغوش باز پذیرای ایده‌های شما دانشجویان و اساتید خواهیم بود. 

قاضی‌القضات در ادامه با اشاره به موضوع اصلاح و بازاجتماعی کردن محکومان و مجرمان، گفت: یکی از وظایف قوه قضاییه اصلاح و بازاجتماعی کردن محکومان و مجرمان است؛ ما اعتقاد داریم که باید راه بازگشت و توبه را برای جوانان یا اشخاصی که در اثر وسوسه‌های شیطان‌صفتان مرتکب جرایم شده‌اند، باز گذاشت؛ اگر فردی مرتکب جرمی شد باید مجازات شود، اما نباید از حیّز انتفاع ساقط شود؛ حتی معتقدیم چنانچه مجرمی به حکم قانون با مجازات اعدام مواجه شد، نباید به‌گونه‌ای باشد که زندگی اجتماعی بستگان و اعضای خانواده او تحت‌الشعاع قرار گیرد؛ این‌ها مباحثی است که در دوره جدید ما بر روی آن‌ها تمرکز کرده‌ایم و از شما دانشجویان و اساتید نیز می‌خواهیم تا در این حوزه‌ها با اقدامات پژوهشی ما را یاری رسانید. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به مقوله آزادی‌های مشروع، بیان داشت: مبتنی بر وظیفه قانونی و امتثال امر، ولی فقیه، یکی از اولویت‌های کاری خود را توسعه و بسط آزادی‌های مشروع تعریف کرده‌ام، اما مع‌الأسف هنوز همه مصادیق آزادی‌های مشروع شناسایی و تعریف نشده‌اند؛ لذا در این حوزه نیازمند اقدامات متقنِ پژوهشی و تحقیقاتی هستیم و این عرصه‌ای است که شما دانشجویان و اساتید می‌توانید به بارزترین شکل ممکن یاری‌گر ما باشید. در موارد و مقولاتی نیز تشخیص حکم به عرف محول شده است؛ سؤالی که مطرح می‌شود آن است که در این قبیل موارد کدام عرف باید ملاک نظر و عمل قرار گیرد؛ از شما دانشجویان و اساتید درخواست دارم که در این حوزه نیز با تدبّر و تعمق، به ما کمک کنید.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: در موارد و موضوعاتی نیازمند آن هستیم که میان دو یا چند امر مهم، اجتماع ایجاد کنیم و از این طریق به تمشیت امور مبادرت ورزیم؛ فی‌المثل در بحث رونق و جهش تولید، به گونه‌ای تدبیر کنیم که هم منافع بخش خصوصی محقق شود و هم عدالت اجتماعی به منصه ظهور درآید. بدون تردید همه به این مهم قائل هستیم که دولت نمی‌تواند به تنهایی متکفل امر رونق اقتصاد و جهش تولید شود و در این عرصه باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره بگیریم. 

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: اگر از تبعیض یا عدم عدالت اجتماعی رنج می‌بریم و می‌خواهیم حقوق عامه بصورت تمام و کمال احیاء شود، چاره کار اتخاذ رویکرد مدبرانه و پرهیز از یکسویه‌نگری و نگاه تک‌بعدی به مقولات و موضوعاتی است که در پرتوی آن‌ها عدالت و توسعه توأمان محقق می‌گردند. باید بتوانیم میان دوگانه‌ها جمع ایجاد کنیم تا میان بخش‌ها و امور هم‌افزایی ایجاد شود. 

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به موضوع بانک‌ها گفت: همانطور که سال گذشته وعده دادیم، امسال با کمک دولت در بحث تخلفات و جرایم بانکی ابتدا به سراغ بانک‌ها رفته‌ایم، در عین اینکه به موضوع مشتریان آن‌ها هم رسیدگی می‌کنیم؛ البته باید توجه داشت که در این قضیه، قصد ما اصلاح رویه‌ها و امور و انسداد بستر‌های فسادزا است و صرفاً نمی‌خواهیم کسی را محکوم کنیم و به زندان بیفکنیم.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، ۸ نفر از دانشجویان و ۵ نفر از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

«نصرالله‌زاده» رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی گفت: جرأت، جسارت و شجاعت رئیس قوه قضاییه برای حضور در دانشگاه‌ها و جمع‌های دانشجویی و پاسخگویی به سوالات و دغدغه‌های دانشجویان و اساتید را می‌ستاییم. 

وی در ادامه، بر ضرورت افزایش سهم آموزش عالی از بودجه کشور و همچنین ضرورت تخصیص بودجه ویژه به اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های استان آذربایجان شرقی تاکید کرد و خواستار صدور دستور ویژه رئیس قوه قضاییه به سازمان ثبت اسناد و املاک برای مستندسازی اراضی دانشگاه‌ها شد.

«عرب احمدی» نماینده تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: ما دانشجویان، شخصیت ساده‌زیست و تملق‌ستیز حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را می‌ستاییم و اذعان می‌کنیم که حضور بی‌تکلف رئیس دستگاه قضا در جمع‌ها و اقشار مختلف مردمی، اقدامی قابل ستایش است. 

وی در ادامه، عفو معیاری تعداد قابل توجهی از محکومان و متهمان در اواخر سال گذشته و همچنین مبارزه جدی با فساد درون قوه قضاییه که نمونه اخیر آن رسیدگی به پرونده یکی از مقامات ارشد قوه قضاییه بوده است را از جمله اقدامات ارزشمند و قابل تقدیر دستگاه قضا طی مدت اخیر دانست و گفت: ما تاکید می‌کنیم که به هیچ وجه ممکن نباید کلام و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی زمین باقی بماند و همینجا با صدای بلند اعلام می‌کنیم «بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم بنگاه‌داری کنند». نباید شرایط به نحوی باشد که یک بانک خصوصی به تنهایی به میزان ۲۵ درصد پایه پولی کشور را افزایش دهد و ضرر این اقدام به مردم و نفع آن به عده‌ای محدود برسد. 

عرب احمدی همچنین گفت: در شرایطی که دشمنان بیشترین هجمه‌ها را به قوه قضاییه وارد می‌کنند اطلاع‌رسانی سریع و دقیق اقدامات و تبیین قوی دستاورد‌های دستگاه قضا در سطح جامعه، امری ضروری است. وی از عملکرد رسانه‌ای قوه قضاییه انتقاد کرد.

در ادامه این مراسم، «علی احمدی» نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی طی سخنانی، عدم نظارت کافی بر عملکرد قضات را یکی از حلقه‌های مفقوده در قوه قضاییه دانست و بر ضرورت تسریع در اجرای کامل سند تحول قضایی و همچنین پرهیز از آفت‌های مربوط به آمارگرایی در عدلیه تاکید کرد. 

وی افزود: خبر رسیدگی دستگاه قضا به پرونده فرزندان یکی از مقامات ارشد قوه قضاییه، نشان‌دهنده جدیت و قاطعیت مجموعه تحت مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در برخورد با فساد است و البته ضرورت دارد که اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص این خبر بیشتر باشد. 

احمدی در ادامه ضمن انتقاد از سرنوشت نامعلوم طرح شفافیت، بر ضرورت برخورد با آن دسته از مسئولان و مدیران که دچار ترک فعل بوده و هستند تاکید کرد و گفت: سوال ما این است که چرا مشکل آب شرب تبریز پس از گذشت بیش از ۵۰ روز از وعده استاندار، هنوز حل نشده است؟ 

«ساناز احمدی‌پور» نماینده شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های تبریز، «وضعیت نابسامان اقتصادی»، «عدم کسب درآمد در دوران تحصیل» و همچنین «عدم اطمینان از شغل آینده در زمان دانشجویی» از جمله علل اصلی افزایش مهاجرت نخبگان از کشور به شمار می‌روند.

وی ضمن انتقاد از عدم ارتباط مناسب میان دانشگاه و بخش صنعت گفت: انتظار می‌رود قوانین اصولی و مستحکمی در راستای تحکیم ارتباط میان دانشگاه و بخش صنعت وضع شود. 

«علیرضا محمدی» نماینده تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت طی سخنانی به بیان برخی چالش‌های دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی نظیر مشکلات فضای فیزیکی و کمبود امکانات رفاهی پرداخت و بر ضرورت ساماندهی وضعیت جذب اساتید حق‌التدریسی و هیئت علمی این دانشگاه تاکید کرد. 

وی در ادامه خواستار رسیدگی جدی دستگاه قضا به دخالت‌های برخی از مسئولان استانی در انتصابات مدیران و مقامات آذربایجان شرقی شد. 

«فاطمه حسین‌زاده» دانشجوی فقه و حقوق دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی طی سخنانی اظهار کرد: ما دانشجویان خواهان این هستیم که همه مسئولان، از رویه رئیس قوه قضاییه در زمینه حضور در جمع‌های دانشجویی الگوبرداری کنند.

وی در ادامه خواستار اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان در راستای تسهیل رفت و آمد و عبور و مرور دانشجویان دانشگاه شهید مدنی به محل تحصیل خود شد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: انتظار ما دانشجویان این است که هر یک از قوای سه‌گانه به تحقق مقوله جامعه‌سازی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اهتمام ویژه داشته باشند و در همین راستا یکی از مطالبات جدی ما از قوه قضاییه این است که در راستای توسعه همکاری دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها با دانشجویان استعداد درخشان، اقدامات لازم و مقتضی را انجام دهد.

در ادامه این مراسم «ندا عباس‌نژاد» نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و سرپرست گروه جهادی شهید اجاقی، طی سخنانی خواستار ابهام‌زدایی از پرونده‌های قضایی چهره‌های شناخته شده کشور در جریانات سال گذشته شد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پخش سریال «آقای قاضی» از رسانه ملی گفت: از پرمخاطب بودن سریال «آقای قاضی» مشخص شد که مردم نسبت به اینگونه آثار که باعث ارتقاء آگاهی‌های حقوقی آن‌ها می‌شود استقبال می‌کنند و باید بگوییم که جای اینگونه مجموعه‌ها در رسانه ملی تاکنون بسیار خالی بوده است. 

عباس‌نژاد در ادامه بر ضرورت ارتباط وثیق‌تر روسای دانشگاه‌ها با دانشجویان تاکید کرد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز گفت: پروسه طولانی رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراها، مردم را دلسرد می‌کند و ضرورت دارد که دستگاه قضایی هرچه سریع‌تر راهکار‌های عملیاتی خود را برای کاهش اطاله دادرسی اجرایی کند. 

وی همچنین خواستار دسترسی دانشجویان به اطلاعات و داده‌های دستگاه قضا برای انجام تحقیقات و نگارش پایان‌نامه‌های دانشجویی شد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: در مقوله جذب و استخدام قوه قضاییه نباید تفاوتی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی با فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌های کشور وجود داشته باشد. 

«سونیا فتاحی» نماینده دانشجویان دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی در این جلسه بر ضرورت تخصیص هرچه بیشتر امکانات رفاهی به دانشجویان غیر بومی دانشگاه‌های سراسر کشور تاکید کرد و گفت: با وجود آنکه هر سال قیمت غذای دانشجویی با توجه به میزان تورم افزایش پیدا می‌کند، اما شاهد هستیم که هر سال از کیفیت این غذا کاسته می‌شود و این در شرایطی است که اغلب دانشجویان هیچ گونه درآمدی ندارند. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از شرایط خوابگاه دانشجویان دانشگاه تبریز پرداخت و این سوال را مطرح کرد که چند درصد از فرزندان مسئولان در شرایط سخت زندگی خوابگاهی، روزگار دانشجویی خود را می‌گذرانند.

«سید آریا موسویان» نماینده دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز با بیان اینکه برقراری عدالت آموزشی، اقتصادی و فرهنگی، مطالبه جدی دانشجویان از دستگاه قضا می‌باشد، گفت: متاسفانه برخورد قوه قضاییه با قانون‌شکنان، چندان برای افکار عمومی جامعه اقناع کننده نیست. 

وی با بیان اینکه مشکلاتی نظیر «گرانی مسکن»، «گرانی خودرو»، «سود‌های غیرمتعارف بانک‌ها» و «تورم»، کام جوانان را تلخ کرده است، گفت: قوه قضاییه باید حرکت خود را در مسیر اجرای عدالت به صورت طوفنده و انقلابی به پیش ببرد.

«زهرا فردی‌آذر» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر ضرورت نگاه جامع و صحیح رسانه‌ها به جامعه پزشکی و شغل خطیر و حساسی که پزشکان بر عهده دارند تاکید کرد. 

وی در ادامه خواستار افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی، واقعی کردن تعرفه‌های پزشکی و پوشش کامل بیمه‌ای اقشار کم درآمد شد. 

«حسین حسینی» نماینده اساتید دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه امروز ایران در حوزه تحقیقاتی و علمی با کشور‌های بزرگ دنیا در حال رقابت است، تصریح کرد: متاسفانه امپراتوری رسانه‌ای جهانی در تلاش است پیشرفت‌های تحقیقاتی و علمی ایران را بایکوت رسانه‌ای کند و در این شرایط، رسانه‌های داخلی از جمله رسانه ملی نقش ویژه‌ای در انعکاس پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی کشور دارند.

وی افزود: تا پیش از انقلاب حتی نبشی‌های دکل‌های فشار قوی برق را نیز از خارج از کشور وارد می‌کردیم، اما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کلیه خطوط و پست‌های فشار قوی برق در داخل کشورمان تولید می‌شود؛ به خاطر دارم که در دوران دفاع مقدس اجزا و قطعات خمپاره‌ها را هم نمی‌توانستیم تولید کنیم، اما امروز به میزان انبوه، موشک نقطه‌زن طراحی و تولید می‌کنیم. 

«پرویز آژیده» نماینده بسیج اساتید استان آذربایجان شرقی طی سخنانی با بیان اینکه نقد و نقادی، لازمه نشاط و پویایی جامعه است، عنوان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب، نقد مسئولان بسیار مشکل و نقد ارباب آن‌ها یعنی آمریکا غیرممکن بود چرا که بود و نبود مسئولان، به خواست و اراده آمریکایی‌ها بستگی داشت. 

وی همچنین بر ضرورت تمیز قائل شدن میان انتقاد و انتقام تاکید کرد و گفت: در نظام اسلامی «تبعیض» عامل اصلی عمده نارضایتی‌هاست. 

آژیده در ادامه صحبت‌های خود بر ضرورت تحقق کامل دولت الکترونیک و ارتباط منظم و هدفمند مسئولان با دانشگاه‌ها تاکید کرد. 

«محمود تورچی» نماینده شورای صنفی اساتید استان آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی ضمن انتقاد از تفاوت دستمزد اساتید وزارت علوم و وزارت بهداشت، بر ضرورت حفظ استقلال دانشگاه‌ها تاکید کرد. 

 

آگهی
دکمه بازگشت به بالا