سیاسی

پزشکیان پیروز مرحله اول انتخابات است/ تکرار انتخابات ۷۶ دور از ذهن نیست

پزشکیان پیروز مرحله اول انتخابات است/ تکرار انتخابات ۷۶ دور از ذهن نیست


فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه با بیان اینکه اعضای دولت مستقر تمام قد از کاندیداهای اصولگرا حمایت می‌کنند، گفت: فکر می‌کنم پزشکیان با موجی که ایجاد شده، پیروز مرحله اول انتخابات باشد.تکرار انتخابات ۷۶ دور از ذهن نیست.

جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ارزیابی خود از وضعیت پزشکیان در رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای پزشکیان از شخصیت‌های مطرح و در عین حال سخت کوش نظام جمهوری اسلامی هستند که دارای صداقت و نگاه مناسبی به مقوله‌ی عدالت و فرصت‌های برابر است. به نظر من ایشان قابلیت این را دارند که بتوانند در جایگاه ریاست جمهوری نقش آفرین باشند اگرچه شخصیت‌های دیگری که در جبهه اصلاحات بودند مثل آقایان جهانگیری، شریعت‌مداری و آخوندی هم هر کدام واجد این ویژگی‌ها و صلاحیت‌ها بودند.

حضور پزشکیان در میان نامزدها موج اجتماعی و سیاسی را برانگیخته است

وی عنوان کرد: به نظر من جبهه اصلاحات با توجه به اینکه آقای پزشکیان هم یکی از کاندیداهای مورد حمایت‌شان بوده، باید تمام انرژی، امکان و حمایت‌های مادی و معنوی خود را به کار بگیرد که بتواند از این فرصت برای رای آوری آقای پزشکیان و بیان اندیشه‌ها و دیدگاه‌شان استفاده کند و امیدوارم این عقلانیت در بخش‌هایی از حاکمیت به منصه ظهور رسیده باشد که شرایط را برای همراهی و همگرایی طیف وسیعی از جریانات سیاسی در کشور فراهم کرده باشند و به ظاهر چنین شرایطی مهیا شده و جریان اصلاحات علاوه بر اینکه از آقای پزشکیان حمایت می‌کند، باید در بیان برنامه‌ها و دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود هم کوشا باشد.

این فعال سیاسی ادامه داد: طبیعی است که ما هم در راستای جبهه اصلاحات از کاندیداتوری ایشان دفاع می‌کنیم اما در عین حال دیدگاه‌های کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خودمان را بیان می‌کنیم. در حوزه برنامه‌ها قطعا چون حزب کارگزاران یک حزب برنامه محور و به هر حال جزو احزاب دارای برنامه است، سعی می‌کنیم در تدوین برنامه‌ها و اقدامات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی‌ به ایشان کمک کنیم.

خانجانی در پاسخ به این پرسش که حضور پزشکیان چه تغییری در فضای انتخابات ایجاد کرده است، گفت: من اعتقاد دارم که حضور آقای پزشکیان و این نحوه اعلام شورای نگهبان یک موج اجتماعی و سیاسی را برانگیخته و من معتقدم که یک انتخاب پرشور را پیش‌رو داشته باشیم.

رقابت اصلی بین پنج نفر و یک نفر است

 وی افزود: به نظر من رقابت اصلی بین پنج نفر و یک نفر است، به حال جریان اصولگرایان هیچ فرقی نمی‌کند، یک جریان تکلیف‌گرا هستند که در مقابل یک جریان اصلاح‌‌گرا قرار گرفتند و طبیعی که پنج در مقابل یک باشد و رقابت تفاوت چندانی نمی‌کند. البته به ظاهر در کمپین اصول‌گرایان یک اختلافات تصنعی وجود دارد که به لحاظ استراتژیک، من این اختلافات را بنیادین نمی‌بینم چون در خیلی از مواقع این‌ها در کنار هم قرار گرفتند در انتخابات ۹۲ و ۹۶ و ۱۴۰۰ دیدیم که خیلی ‌از آنها پوششی بودند، مثلا یک انتخابات آقای جلیلی پوششی بودند و در انتخابات‌های بعدی قاضی‌زاده و زاکانی پوششی بودند. این‌ها کاندیداهای دارای هویت مستقل نیستند که بشود روی آن‌ها حساب کرد، در نتیجه باید بگویم جریان اصول‌گرا در مقابل جریان اعتدال‌گرا و اصلاح‌گرا قرار گرفته است.

جبهه اصلاحات سرمایه اجتماعی خود را از دست نداده است

این فعال سیاسی در خصوص سرمایه‌ی اجتماعی از دست رفته‌ اصلاح‌طلبان گفت: من البته قبول ندارم که جبهه اصلاحات سرمایه اجتماعی خودش را از دست داده، بالاخره هر جریان سیاسی در فرآیند زمان ممکن است سرخوردگی‌ها و یاس‌هایی در جریان فکری‌ش ایجاد شود ولی اینکه بگوییم سرمایه اجتماعی‌ خود را از دست داده این تبلیغات برخی از عناصر بیرونی جریان اصلاحات و برخی از دوستان تمامیت‌خواه درون اصلاحات بوده‌ است. جریان اصلاحات در مقاطع مختلف بالاخره تاثیرگذاری خود را داشته و حضور آقای پزشکیان نوعی موج برگشت سرمایه اجتماعی را فراهم کرده و در کوتاه مدت قابلیت برگشت را دارد و امیدواریم که آقای پزشکیان با ارائه برنامه های منسجم، دقیق و در عین حال راهگشا، امید مردم به بازسازی و نوسازی کشور را در آینده نوید دهد. در چنین شرایطی فضا برای جریان اصلاحات و تقویت سرمایه اجتماعی‌اش مهیا خواهد شد.

پزشکیان با موج ایجاد شده پیروز مرحله اول انتخابات است

خانجانی ادامه داد: بین ۵۰ تا ۵۵ درصد در این انتخابات مشارکت خواهد بود. البته احساس می‌کنم، اگر یک مقدار شرایط مهیاتر شود و صدا و سیما و رسانه‌ها ملی یک مقدار تلاش‌شان را بشتر کنند این موج افزایشی هم باشد.  من فکر می‌کنم آقای پزشکیان با این موجی که ایجاد شده است پیروز مرحله اول انتخابات باشد. اگرچه راه دشواری است چون بخش زیادی از جریان‌های دولتی و حاکمیتی در حمایت از کاندیداهای اصولگرایان هستند حتی یکی از مسئولین دولت مرخصی گرفته تا به حمایت از کاندیدای دیگر بپردازد برای همین به نظر می رسد که کار کمی دشوار باشد. باید مردم و جریان اصلاحات احساس نکنند که پیروزی زودرس است باید تلاش بپکنند ولی پیروزی دور از دسترس هم نیست.

اعضای دولت مستقر تمام قد از کاندیداهای اصولگرا حمایت می‌کنند

این فعال سیاسی نقطه‌ قوت پزشکیان را صداقت و سابقه عمل خوب گذشته و برنامه برای راه‌گشایی آینده دانست و افزود: معاونت اجرایی ریاست جمهوری برای حمایت از آقای جلیلی مرخصی گرفته که بروند و کمک کنند. سطوح مختلف دولت سیزدهم خودشان را کاندیدا کردند و بعد آن جمعی از وزرا از یک نامزدها حمایت کردند و از درون دولت به شورای نگهبان نامه نوشته بودند و این هم یک چیز بدیع و تندی بود ولی به هر حال اعضای دولت مستقر تمام قد از کاندیداهای اصولگرا حمایت می‌کند و طبیعی است که مردم در کنار جریان اصلاح‌گرا و آقای پزشکیان می‌مانند. به نظر من اگر همت جریانات سیاسی و همراهی مردم باشد، انتخابات ان‌شاالله نتیجه خوبی خواهد داشت.

تکرار انتخابات ۷۶ دور از ذهن نیست

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال تکرار انتخابات ۷۶ در این دوره از انتخابات، گفت: من بعید نمی‌دانم، تکرار این اتفاق را دور از دسترس و دور از ذهن نمی‌دانم، چون تجارب گذشته نشان داده که وقتی اصول‌گرایان احساس خطر کنند، اختلافات ظاهری که بین‌شان وجود دارد را کنار می‌گذارند و با هم و کنار هم قرار می‌گیرند. سال ۹۲ هم آقای رییسی و آقای قالیباف کنار هم بودند سال ۹۶ هم آقای قالیباف به نفع آقای رییسی کنار رفت و این اتفاق در ادوار گذشته تکرار شده است.

 پزشکیان به دلیل سلامت فکری و اقتصادی نه تنها در میان ترک‌زبانان بلکه در تمام اقوام پایگاه اجتماعی خوبی دارد

وی با بیان اینکه نباید پایگاه آرای پزشکیان را تنها از گروه‌های قومی مانند ترک زبانان بدانیم، گفت: بر اساس رویکرد و شناختی که من از انتخابات در کل کشور دارم و تجربه‌ای که در خصوص فرآیند انتخابات در سال‌های گذشته چه در وزرات کشور و چه در فعالیت حزبی کسب کردم، احساس می‌کنم آقای پزشکیان بر اساس رویکرد و سلامت فکری و اقتصادی و مالی که دارند، در تمام اقوام و گروه‌ها پایگاه اجتماعی خوبی دارند و این منحصر به گروه‌های آذری زبان و کورد زبان نمی‌شود و حمیت مردم سرزمین‌مان در حوزه های مختلف قومی می‌تواند به مدد و کمک آقای پزشکیان بیاید.

پزشکیان به لفاظی، ادبیات نامناسب و دروغ نامزدهای اصلگرا توجه نکند/ به ارائه برنامه خودش بپردازد

خانجانی عنوان داد: به نظرم  آقای پزشکیان باید برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود و راه برون رفت از مشکلات اقتصادی که دولت سیزدهم به وجود آورده و تورم لجام‌گسیخته‌ای که ایجاد شده و ناامیدی که در نسل جوان به وجود آمده را به نوعی با ارائه برنامه ‌های خود پدیدار کند و با بیان برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش و ایجاد امید در آینده با آن‌ها رقابت کند وگرنه به لحاظ اخلاقی و مشی سیاسی که من از آقای پزشکیان سراغ دارم اساسا مواجهه با بعضی از این کاندیداها که متاسفانه ادبیات نامناسبی دارند را اصلا به صلاح نمی‌دانند و نباید به آن‌ها توجه کنند کما اینکه یکی از کاندیداها در همین یکی دو روز گذشته علیرغم گزارش تحقیق و تفحص مجلس در دوره هفتم یک دروغی را گفته البته این کاندیدا به راحتی دروغ می‌گوید و به راحتی تهمت می‌زند و ادبیات نامناسبی به کار می‌برد. توصیه و خواهشم از آقای پزشکیان این است که به این لفاظی‌ها و ادبیات توجه نکند، به ارائه برنامه خودش بپردازد و در ضمن با عدد و رقم ثابت کند که دولت سیزدهم ناکارآمد بوده است. ما نباید به واسطه شخصیت آیت الله رییسی و شهادت ایشان عملکرد غلط دولت‌ سیزدهم را تقدیس کنیم، این یک اشتباه است البته همه ما از شهادت آیت الله رییسی متاثر شدیم و هستیم اما نمی‌توان ناکارآمدی‌های دولت سیزدهم را انکار کرد.

نامزد اصلی‌ اصولگرایان قالیباف است‌

خانجانی در خصوص احتمال حضور نامزدهای پوششی در میان ۵ کاندیدای اصولگرا گفت: از نظر من همه‌ی نامزدهایی که در جریان مقابل هستند، به جز آقای پورمحمدی در یک جایگاه قرار می‌گیرند. الان نمی‌توانم دقیق بگویم ولی فکر می‌کنم نامزد اصلی‌ آنها قالیباف باشد.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا