سیاسی

کنشگری‌ نازل زنگ خطری برای دانشگاه‌هاست

نادری در گفتگو با مهر:

عضو هیئت رئیسه مجلس درباره آتش زدن دفتر بسیج دانشگاه شریف توسط ناشناسان، گفت: بروز این اتفاقات زنگ خطری است که دانشگاه را رفته‌رفته به نازل‌ترین سطح از کنشگری کف میدان تبدیل می‌کند.

احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره به آتش کشیده شدن دفتر بسیج دانشگاه شریف توسط عده‌ای ناشناس، گفت: آنچه جمعه شب در دانشگاه شریف اتفاق افتاد را باید ادامه روندی بدانیم که من آن را «توده‌ای شدن دانشگاه» می‌شناسم، روندی که خطری جدی برای فضای علمی کشور به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در علوم اجتماعی، بحثی درباره «فرهنگ والا» و «فرهنگ توده» داریم. فرهنگ والا سطحی از فرهنگ است که به نخبگان تعلق دارد، سطحی که در راستای جهت‌دهی‌های کلان در حوزه‌های مختلف را تولید و بازتولیدات متنوع را برعهده دارد؛ فرهنگ توده نیز مربوط به امور عامه و توده مردم است.

نادری با تاکید بر اینکه دانشگاه محل فرهنگ والا و بازتولید آن است، تصریح کرد: اتفاقی که در چند ماه اخیر شاهد هستیم این بوده که دانشگاه‌های کشور از حوزه فرهنگ والا خارج شده و به سمت توده‌ای شدن حرکت می‌کنند. فحش و ناسزاهایی که در دانشگاه شریف علیه مقامات، سران و ارکان نظام داده شد در راستای این روند است. با توجه به این مصادیق به نظر می‌رسد شاهد توده‌ای شدن دانشگاه‌ها هستیم.

نادری با بیان اینکه چنین روندی صدمات زیادی به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: روندی که شاهد آن هستیم خشونت کلامی را ترویج داد و سپس خشونت کلامی را به خشونت فیزیکال تبدیل کرد، آنچنان که در این مدت شاهد بروز درگیری‌های فیزیکی بوده‌ایم؛ اما در مرحله بعدی، از درگیری‌های فیزیکی هم عبور کرد و به فاز تخریب‌گری فضای عمومی وارد شد و اینجا، نقطه اوج پروسه توده‌ای شدن دانشگاه‌ها است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بروز چنین اتفاقاتی یک زنگ خطر است، قشر یا گروهی از دانشجویان که در این روند گام برمی‌دارند باید از ادامه این روند احساس خطر کنند، چراکه رفته‌رفته دانشگاه از روح فرهنگ والا تهی شده و به نازل‌ترین سطح از کنشگری کف میدان تبدیل می‌شود.

نادری درباره فراهم بودن بستر گفتگوها، بیان کرد: درهای گفتگو در دانشگاه بیش از سایر بسترها فراهم است و کسانی که از این فضا فاصله گرفته‌اند باید به میز گفتگو بازگردند؛ چراکه واضح است ادامه این سیر نزولی فرهنگی، سرانجام خوبی در پی نخواهد داشت.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا