سیاسی

گزارش کمیسیون اصل نود مجلس/ تاکید بر خطر «بحران کمبود پزشک» در سال‌های آینده


بر اساس گزارش نظارتی کمیسیون اصل نود مجلس، در صورت عدم اصلاح قوانین موجود و افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی عمومی و تخصصی، با توجه به روند پیری جمعیت در سال‌های آینده با بحران کمبود پزشک مواجه می‌شویم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 23 فروردین ماه 1401)) مجلس شورای اسلامی گزارش نظارتی کمیسیون اصل نود درباره روند پیگیری و تصویب افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرائت شد.

در این گزارش با آسیب‌شناسی وضعیت موجود در رشته‌های پزشکی و تخصصی پزشکی، درنهایت راهکارهایی برای بهبود این وضع ارائه شده است.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در قرائت این گزارش با بیان اینکه دسترسی نابرابر مردم به خدمات بهداشتی و درمانی به دلیل کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص یکی از معضلات فعلی نظام سلام است، اظهار داشت: افزایش خطاهای پزشکی ناشی از فشار کاری و انتظار طولانی مردم برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی از جمله تبعات کمبود پزشک است که در این خصوص اجرای قوانین و اسناد بالادستی مورد تاکید قرار دارد.

وی افزود: از جمله این اسناد و قوانین می‌توان به بند (پ) ماده 2 و ماده 13 سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغیه از سوی رهبر معظم انقلاب در سال 93 و نیز احکام قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به وظیفه نظارت وزارت بهداشت برای اختصاص 30 درصد ورودی رشته‌های پزشکی و دستیاری به مناطق محروم گفت: سرانه پزشک عمومی در کشور ما در حال حاضر 130 پزشک به ازای یکصد هزار نفر است در حالی که در کشورهای پیشرفته این عدد بین 300 تا 500 پزشک به ازای هر یکصد هزار نفر است.

خضریان افزود: رتبه ایران در سرانه پزشک در کشورهای منطقه 19 از 25 است؛ همچنین سرانه پزشک متخصص در کشور ما 54 پزشک به ازای یکصد هزار نفر جمعیت است که معادل 42 درصد ظرفیت کشورهای پیشرفته است و این وضعیت در مناطق محروم به مراتب بدتر است.

وی در ادامه با اشاره به دو تخلف اصلی احرازشده در شکایت‌های ارائه شده به مجلس در این حوزه عنوان کرد: این دو تخلف شامل عدم تخصیص سهمیه 30 درصدی تعهد خدمت در مناطق محروم و کاهش 16 درصدی ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری پزشکی 1400 در اوج بیماری کرونا بوده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در پایان پیشنهاد‌ات این کمیسیون را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای بهبود وضع موجود، به این شرح اعلام کرد؛

1- افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی عمومی و تخصصی؛ در صورت عدم افزایش ظرفیت با توجه به روند پیری جمعیت با بحران کمبود پزشک در سال‌های آینده مواجه خواهیم شد.

2- حرکت به سمت بومی‌گزینی در رشته‌های پزشکی به شرط خدمت در مناطق محروم و افزایش دستمزد پزشکان شاغل در این مناطق.

3- بورسیه دانشجویان پزشکی توسط نهادهای دارای مأموریت‌ محرومیت‌زدایی از قبیل بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، آستان قدس رضوی و سپاه پاسداران.

4- ایجاد رشته‌های حدواسط مثل مراقب سلامت در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی.

5- اصلاح قانون تعهد خدمت پزشکی در مناطق محروم و افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در مناطق محروم.

6- توسعه خدمات طب سنتی همگام با طب نوین برای دسترسی بهتر مردم به خدمات بهداشتی و درمانی.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا