سیاسی

۴۵۷ موسسه ایرانی در رتبه‌بندی «وبومتریکس» ۲۰۲۳ قرار گرفتند

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) گفت: در ویرایش ژانویه سامانه رتبه‌بندی «وبومتریکس» ۲۰۲۳ میلادی، ۴۵۷ موسسه ایرانی در سیاهه ۳۰ هزار موسسه‌ای این رتبه‌بندی قرار گرفتند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)،  محمد حسن زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)گفت: «دانشگاه تهران» مؤسسه برتر ایرانی است که در این سیاهه در رتبه 293 جهان و نخست ملی جای گرفته است. پس از این، دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «علوم پزشکی شهیدبهشتی»، «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «علوم پزشکی تبریز»، «علم و صنعت ایران»، «علوم پزشکی اصفهان»، «علوم پزشکی مشهد»، و «فردوسی مشهد» در رتبه‌های دوم تا دهم ملی هستند.

به گفته این استاد دانشگاه تربیت مدرس، هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات وبی است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و ژوئیه منتشر می‌کند. پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است. تأثیر (یا رؤیت‌پذیری)، دسترسی (یا شفافیت/ باز بودن)، و سرآمدی (پژوهش) سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌ها به کار می‌برد.

در جدول یک، رتبه ملی و جهانی 10 موسسه برتر ایرانی و رتبه جهانی آنها در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی گزاش شده است.

جدول رتبه ملی و جهانی 10 مؤسسه برتر ایرانی در نظام رتبه‌بندی رتبه‌بندی «وبومتریکس» ویرایش ژانویه 2023 میلادی

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d9%85%d9%87%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86'>دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران</a> ,

جدول 2 رتبه ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی رتبه‌بندی «وبومتریکس» ویرایش ژانویه 2023 میلادی در اینجا قابل مشاهده است.

به گفته حسن زاده، بر پایۀ گزارش رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژانویه 2023 میلادی، دانشگاه هاروارد با بیشترین امتیاز پیشگام است و پس از آن موسسه تکنولوژی ماساچوست، دانشگاه استنفورد، دانشگاه میشیگان، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه کلمبیا نیویورک، دانشگاه کرنل، واشنگتن، دانشگاه جان هاپکینز در جایگاه دوم تا دهم هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) یادآور شد: این پژوهشگاه با ساخت و بروزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری، و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند.

گزارش پیش‌رو از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) که به پایش و گزارشِ پیرامونِ 90 شاخص گوناگون از 55 نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

به گزارش تسنیم، «پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» (ایرانداک) بر پایه گاه‌شمار و همچنین نخستین سند در این زمینه، در یکم مهر ماه سال 1347 با نام فارسی «مرکز اسناد ایران»  پایه‌گذاری شد و  پژوهشگاه با نام کوتاه «ایرانداک» شناخته می‌شود.پژوهش در ایرانداک را ده‌ها عضو هیئت علمی در پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌های آن به انجام می‌رسانند. دستاورد این کار، انجام صدها طرح پژوهشی است که به شکل گزارش، کتاب، مقاله نشریه، مقاله همایش، سخنرانی، و میزگرد نیز ارائه می‌شوند.بسیاری از خدمات پژوهشی ایرانداک هم از سال 1350 به این سو، به جامعه علمی کشور عرضه می‌شوند. یرانداک مرکز ثبت و تنها آرشیو ملی اطلاعات پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، و پیشنهاده آنهاست. آرشیو پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور نیز در ایرانداک است. بیشترین طرح‌های پژوهشی و همچنین گزارش‌های دولتی در ایرانداک ثبت شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا