سیاسی

هر گونه اعتراض به اعتبارنامه‌ها باید در شعب بررسی شود

قالیباف در جلسه علنی مجلس:

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، درباره روند تصویب اعتبارنامه منتخبان مجلس را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز مجلس در اخطار قانون اساسی، اظهار کرد: در اصل ۶۶ آمده است که ترتیب انتخابات رئیس، هیئت رئیسه و تعداد کمیسیون‌ها و دوره تصدی آنها و امور مربوط به مذاکرات و انتظامات مجلس به وسیله آئین نامه داخلی مجلس معین می‌شود. همچنین در اصل ۹۳ قانون اساسی آمده است که مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد، مگر در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان و ۶ عضو حقوقدان اعضای شورای نگهبان.

وی بیان کرد: اعتبارنامه نمایندگان از مقولاتی نیست که به صورت مجموعه‌ای قرائت شود و سکوت و عبور کنیم. خواهشم این است که با توجه به رویه مجلس قبل و عبارتی که در اصل ۹۳ است و همچنین با توجه به ماده ۲۹ آئین نامه داخلی و همچنین درخواست ۵۳ نفر از نمایندگان در این زمینه، مرّ قانون انجام شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این نماینده، گفت: در این زمینه ماده ۲۹ تکلیف را روشن کرده است که هر گونه اعتراض به اعتبارنامه‌ها باید در شعب بررسی شود و در شعبه یا تصویب یا رد می‌شود؛ اگر به هر دلیلی در شعب رد شد، شعب مراتب را ارجاع می‌دهد به هیئت رئیسه، سپس با تشخیص هیئت رئیسه، موضوع به هیئت تحقیق و بررسی که برای این کار پیش‌بینی شده است. اگر هم هیئت تحقیق موضوع را تأیید کرد دیگر تأیید شده است و این موضوع در آئین نامه داخلی روشن و شفاف است.

وی تاکید کرد: طبق قانون آئین نامه داخلی کار را انجام می‌دهیم و هر کسی اعتراضی به آئین نامه‌ای دارد، این اعتراض باید در شعب مطرح شود و روندی که ذکر شد، طی شود. اگر باز اعتراضی هم مطرح باشد، در هیچ جای آئین نامه نیامده که به اعتبارنامه در صحن می‌توان اعتراض کرد. تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت موضوع به رأی گذاشتن این مسأله نیز با رئیس جلسه است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا