سیاسی

نقطه اتصال آیت‌الله رئیسی مردم بودند نه حزب یا جریان سیاسی خاص

سرپرست معاونت پارلمانی رییس جمهور:

سرپرست معاون امور مجلس ریاست جمهوری گفت: آیت الله رئیسی نه حزب داشتند و نه به جریان سیاسی خاصی وابسته بودند. نقطه اتصال شان مردم بود و با بدنه و متن جامعه ارتباط داشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمود حسینی پور در یک گفت و گوی تلویزیونی با «موضوع وعده‌های محقق شده دولت سیزدهم» با تبیین و تشریح دستاوردهای دولت شهید جمهور آیت الله رئیسی، اظهارکرد: دولت با انگیزه چندبرابری به پاس قدردانی از خون شهدای حادثه اخیر برای خدمت به مردم و رفع موانع و مشکلات تلاش می‌کند و مردم اطمینان خاطر داشته باشند که با تلاش شبانه روزی و بی وقفه دولتمردان، امورات کشور و مردم بخوبی پیش خواهد رفت.

سرپرست معاون امور مجلس ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین وظایف معاونت امور مجلس در دوره جدید گفت: قوه مقننه یکی از مهم‌ترین ارکان مهم نظام اسلامی و برگرفته از اقتدار ملی و اراده ملت بزرگ ایران است. تعامل مجلس و دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از الزامات راهبردی حاکمیت ملی محسوب می‌شود و برای نظام اسلامی، تعامل سازنده بین قوه مجریه و قوه مقننه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در همه ادوار مجلس همه کسانی که در این حوزه مسئولیت داشتند، تلاش کردند که بیشترین تعامل و ارتباط بین دو قوه برقرار باشد.

وی تصریح کرد: در دولت مردمی سیزدهم همواره توصیه‌های اکید رئیس جمهور محبوب و شهیدمان حضرت آیت الله رئیسی بر این بود که پیشرفت امور کشور نیازمند همگرایی و تقویت تعامل بین قوای سه گانه و تمامی نهادها و ارکان نظام است. معتقدیم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منحصر به فردی در مجلس و دولت وجود دارد که اگر این ظرفیت‌ها احیا و فعال شود، نتیجه و خروجی آن به پیشرفت و آبادانی روزافزون کشور و رفع مشکلات مردم خواهد انجامید. در همین راستا طی سه سال گذشته برادر عزیزم جناب آقای حسینی تلاش زیادی برای تقویت تعامل دو قوه انجام دادند و بنده هم قطعاً همین رویه را با انگیزه و برنامه‌های ابتکاری جدید ادامه خواهم داد.

حسینی پور خاطرنشان کرد: دولت مردمی سیزدهم اقدامات زیربنایی گسترده‌ای در عرصه داخلی و در عرصه بین المللی انجام داده است و اکنون زمان برداشت ثمره تلاش‌هایی است که در طول این سه سال در حوزه‌های زیربنایی انجام شد. ان‌شاءالله تعالی با حضور مقتدرانه مجلس، دوازدهم روند پیشرفت کشور شتاب خواهد گرفت.

سرپرست معاون امور مجلس ریاست جمهوری درباره طرح‌ها و برنامه‌های خود برای تصویب لوایح و طرح‌ها در مجلس اظهارداشت: دولت ۱۳۸ لایحه تقدیم مجلس کرده است و ۱۲۸ لایحه هم از دولت قبل مانده بود که در طول این مدت بخشی از این‌ها رسیدگی و تصویب شد و بخشی هم هنوز به پایان نرسیده است که با جدیت پیگیری خواهد شد که در مجلس جدید همه این‌ها به سرانجام برسد. طرح‌هایی را هم مجلس ارائه کرده‌اند که دولت در این زمینه با فعال کردن کمیسیون‌های تخصصی در دولت و همکاری با کمیسیون‌های تخصصی مجلس به دنبال نهایی کردن آن است.

وی با بیان اینکه در میدان عمل با مشکلاتی در حوزه تقنین مواجه هستیم، اظهار کرد: امروز کشور در شرایط تحریم قرار دارد و بسیاری از قوانینی که در کشور به تصویب رسیده، قوانین مربوط به شرایط عادی است ولی در شرایط تحریم ممکن است بخشی از قوانین در مسیر اجرا با مانع مواجه باشند. بنابراین بنا داریم موانعی که در راه اجرای برخی قوانین و توسعه کشور وجود دارد را شناسایی و برطرف کنیم و بالاخره یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که باید تحریم‌ها را بی اثر کنیم، این است که متناسب با شرایط و قواعد و قوانین داخلی خودمان، مباحث توسعه کشور را دنبال کنیم

سرپرست معاون امور مجلس ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اولویت دولت در بررسی و پیگیری طرح‌ها و لوایح، گفت: در حال حاضر با توجه به مجموعه اقداماتی که دولت در حوزه اقتصادی انجام می‌دهد، یکی از اولویت‌های این دولت، جدایی بخش بازرگانی از وزارت صمت است که جزو مواردی بود که در گذشته هم مطرح شد ولی هماهنگی‌های لازم انجام نشد و این لایحه در مجلس یازدهم به نتیجه نرسید.

حسینی‌پور درباره اهمیت این موضوع خاطرنشان کرد: یکی از مأموریت‌های مهم دولت، رسیدگی به امورات مربوط به سفره مردم است. در این دولت اقدامات زیربنایی بسیار زیادی انجام شد ولی یک بخشی که مربوط به توزیع منافع آن در سفره مردم است باید در ساختارهای جدید مد نظر قرار بگیرد و به فضل الهی آن را با جدیت پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه برسد.

سرپرست معاونت پارلمانی تصریح کرد: از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم، تسهیل سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی بوده است و در این راستا یکی از مهمترین مباحث، تسهیل سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور است. با اقدامات و سیاست‌هایی که حضرت آیت الله رئیسی و شهید بزرگوار امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حوزه روابط خارجی انجام دادند، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی، علاقه‌مند هستند که سرمایه شأن را به داخل کشور برگردانند لذا باید یکسری قواعد و مقرراتی در این زمینه داشته باشیم و این‌ها جزو اولویت‌های اصلی است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که همین اواخر و قبل از شهادت آیت الله رئیسی با ایشان داشتم، فرمودند که بنا دارند فراخوانی را برای جذب سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور بدهند و به بنده دستور فرمودند که در این رابطه تعاملی را با نمایندگان مجلس داشته باشیم تا احیاناً موانعی که در این حوزه وجود دارد را در تعامل و همکاری با قوه مقننه و قوه قضائیه برطرف کنیم لذا قطعاً این موضوع با توجه به اینکه تاکید حضرت آیت الله رئیسی هم بود، جزو اولویت‌های ما است. آقای مخبر هم تاکید ویژه‌ای دراین زمینه داشتند تا فضا را به گونه‌ای فراهم کنیم که سرمایه گذارهای خارجی و سرمایه گذارهای ایرانیان خارج از کشور جذب شوند.

سرپرست معاون امور مجلس ریاست جمهوری درباره اتخاذ تمهیداتی برای ساماندهی قوانینی که دست و پای سرمایه گذاران در حوزه داخلی و خارجی را می‌بندد، تاکید کرد: اتفاقاً یکی از اولویت‌های معاونت پارلمانی همین مسئله است و مصمم هستیم در همکاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی آنها را شناسایی و برطرف کنیم. خوشبختانه در دولت، استانداران و مدیران میدانی دولت با همه مسائل و مشکلاتی که بعضاً در تداخلات قوانین در پیش روی تصمیم سازی‌های مسئولین قرار دارد آشنا هستند و آنها را احصاء کردند، بنده به عنوان کسی که استاندار هم بودم در پرتو خط و مشی حضرت آیت الله رئیسی در برقراری تعامل بین ایرانیان مقیم خارج از کشور و داخل اقدامات مؤثری انجام شد. در همین مازندران بعد از چند سال که رشد اقتصادی صفر بود، در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی مازندران به ۴ و یک دهم درصد رسید.

حسینی پور افزود: فراخوانی را به سرمایه گذاران مازندرانی که در خارج از کشور هستند، ارائه دادیم و واقعاً باورمان نمی‌شد که اینقدر مورد استقبال واقع شود. به واسطه سرمایه‌ای که آوردند رشد اقتصادی در استان به حرکت درآمد. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور علاقه‌مند هستند که در کشور خودشان سرمایه گذاری کنند. آیت الله رئیسی دستور دادند که در این رابطه مطالعات عمیقی انجام شود. در آینده نزدیک این سیاست قطعاً عملی خواهد شد، یعنی این فراخوان با همکاری سه قوه، اتفاق خواهد افتاد.

سرپرست معاون امور مجلس ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تجربه خود درباره نحوه مدیریت میدانی رئیس‌جمهور شهید در مورد حقوق حقه مردم به ویژه در مورد آزادسازی سواحل، اظهارکرد: شهید حضرت آیت‌الله رئیسی یک الگوی جدیدی را در حکمرانی کشور و ریل گذاری جدیدی را در تعامل با مردم ایجاد کردند. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها و بحث‌هایی که برای ایشان موضوعیت داشت این بود که در سواحل مازندران حقوق مردم نادیده گرفته شده است. عدالت طلبی و عدالت محوری رئیس جمهور محبوب این بود که با وجود اینکه در این رابطه می‌دانستند که هزینه هم دارد با قوت پیگیری کردند. اینکه دولت‌های قبل نتوانستند و زورشان هم نرسید این مسئله را انجام بدهند به دلیل این بود که واقعاً سواحل توسط دستگاه‌های دولتی و برخی از نهادها به بهانه‌های مختلف در طول این سال‌ها بعضاً مسدود و راه مردم بسته شده بود و یکی از شاخصه‌های رئیس جمهور این بود که اگر در موضوعی به تصمیم می‌رسیدند پای اقدام آن می‌ایستادند. ایشان فرمودند که می‌خواهم این کار در حق مردم انجام شود و مردم در ساحل احساس آرامش کنند و بعد از دستور ایشان این کار انجام شد که من همین جا از همه دستگاه‌ها دولتی، نظامی، انتظامی و همه کسانی که کمک کردند و از همه مهم‌تر ستاد کل نیروهای مسلح جناب سردار باقری پای کار آمدند و کمک کردند که این کار انجام شود، صمیمانه تشکر می‌کنم.

حسینی پور گفت: یکی از مهم‌ترین دستورات آقای رئیس جمهور بعد از آزادسازی سواحل این بود که سواحل باید ساماندهی شود امروز برخی از کشورها از جمله کشورهای همسایه علاقه‌مند هستند که در سواحل بویژه سواحل مازندران سرمایه‌گذاری کنند. متأسفانه در بستن قرارداد با این سرمایه گذارها موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید پیگیری و مشکلات موجود را برطرف کنیم.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوالی مبنی بر ارزیابی خود از مهمترین ویژگی‌های رئیس جمهور شهید با توجه به تجربه حدود دو سه دهه‌ای که به صورت با واسطه یا به صورت مستقیم با ایشان کار می‌کردید، گفت: حضرت آیت‌الله رئیسی به لحاظ فردی واقعاً فردی متعبد بود. ایشان فردی پرهیزگار، دارای سلامت نفس، پاک‌دست و نسبت به بیت المال بسیار مقید بود. ایشان برای خدمت به مردم ساعت نمی‌شناختند بعضاً تا دوازده شب، یا یک بامداد پیگیر امور بودند. چه در مقطعی که در قوه قضائیه بودند چه در مقطعی که سازمان بازرسی کل کشور بودند چه مقطعی که در آستان قدس بودند و بعد هم در نهاد ریاست جمهوری حتی لباس ریاست جمهوری هم نتوانست ایشان را از مردم دور بکند.

وی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های مهم مدیریتی حضرت آیت الله رئیسی قدرت اجماع سازی ایشان بود. ایشان در اجماع سازی نظرات مدیران نقش واقعاً مؤثری داشتند و دلیلش هم این بود که سعه صدر بالایی داشتند. حضرت آیت الله رئیسی در مواردی به‌خاطر منافع مردم در مقابل برخی ناملایماتی که وجود داشت کظم غیظ می‌کردند و اصلاً عکس‌العملی از خودشان نشان نمی‌دادند و برخلاف برخی از سیاسیون برای منافع نظام اسلامی از حق خودشان می‌گذشتند خیلی جاها ایشان از حق خودشان گذشتند.

حسینی‌پور، تحول‌خواهی را از مهم‌ترین برجستگی مدیریتی آیت الله شهید رئیسی دانست و گفت: ایشان توجه ویژه‌ای به نسل جوان داشتند. در دولت ایشان کادر سازی زیادی از نیروهای انقلابی و تحصیل کرده انجام شد و توجه ویژه‌ای به نخبگان کشور داشتند و افزایش قابل شرکت‌های دانش بنیان تحول بزرگی را رقم زد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: حضرت آیت الله رئیسی نه حزب داشتند و نه به جریان سیاسی خاصی وابسته بودند. نقطه اتصال شأن مردم بود و با بدنه و متن جامعه ارتباط داشتند، لذا حضرت آیت الله رئیسی بعد از سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، به عنوان یکی از چهره‌های مرد میدانی در کشورمان شناخته شد و در جهان اسلام نیز حضرت آیت الله رئیسی در حوزه اجرایی مرد میدان و مورد احترام بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که این روزها خیلی غریب و تأسف انگیز است طرح برخی مباحثی است که مثلاً از حضرت آیت الله رئیسی تجلیل می‌کنند ولی به تیم اجرایی ایشان انتقادهای دور از انصاف وارد می‌کنند. درصورتی‌که این جفا به خیل عظیمی از این مدیرانی است که در سطح کشور شبانه روزی پا به پای حضرت آیت الله رئیسی کار کردند و کارنامه موفقی به نمایش گذاشتند. همین آقای دکتر مخبر که الان سرپرست ریاست جمهوری هستند بیست و چهار ساعته در کنار آیت الله رئیسی ایستادند و کارکردند معاونین ایشان، وزرا، استانداران و فرمانداران و همه مدیران، همراه و همگام با رئیس جمهور مشغول خدمت بودند.

حسینی‌پور ادامه داد: حضرت آیت الله رئیسی، مکتبی را در حوزه اجرایی، ریل گذاری کرده‌اند که غیر قابل برگشت است. این در حالی است که در کشورمان متأسفانه در برخی از مقاطع برخی از دولت‌ها توجه شأن به رویکردها و روش‌های غربی بود. هیچ ابایی هم از بیان آن نداشتند صراحتاً می‌گفتند ما برای اینکه با دنیا و منظورشان آمریکا و چند کشور اروپایی بود، تعامل داشته باشیم باید از اصول و ارزشهای خود کوتاه بیاییم ولی حضرت آیت الله رئیسی با برگرداندن ریل کشور از مدیریت غربی به مدیریت جهادی، دینی و انقلابی و مدیریتی که از مکتب آقا امیر المومنین (ع) و حکومت عدل علوی اقتباس شد، اتفاقات مهمی را رقم زدند.

سرپرست معاون امور مجلس ریاست جمهوری با اشاره به روحیه ولایت پذیری آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: آیت الله رئیسی، واقعاً نسبت به مقام معظم رهبری متعبد بود و از روی اعتقادشان این کار را می‌کردند و خداوند هم به واسطه این احترام ویژه‌ای که حضرت آیت‌الله رئیسی به مقام معظم رهبری داشتند و این احترامی که برای مردم قائل بودند که به هیچ عنوان صوری نبود، عشق و محبت ایشان را در قلوب آحاد مردم قرار دادند. حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری سال‌های سال همین سبک مدیریتی را به دولت‌ها گوشزد می‌کردند و اتفاقاً این روش مدیریت جهادی و انقلابی، مهر تائیدش را از مردم هم گرفت. سیل عظیم تجمعات مردمی در داخل و خارج از کشور، این امیدواری و اطمینان را ایجادکرده که این سبک مدیریتی به یقین ادامه خواهد یافت و ان‌شاءالله این مدیریت جهادی با همکاری همه دولتمردان و کسانی که تلاش می‌کنند و با حمایت مردم عزیز استمرار پیدا خواهد کرد.

وی درباره نقش تعامل با مجمع نمایندگان استانی در رفع مشکلات مردم و تقویت تعامل دولت و مجلس اظهارکرد: یکی از نهادهای مردمی که در استان‌ها بسیار مهم و تأثیرگذار است و در تصمیم سازی‌های استانی نقش منحصر به فردی دارد مجمع نمایندگان استان‌ها است. نمایندگان ضمن اینکه هر کدام در حوزه انتخابیه خودشان پیگیری مطالبات مردم هستند در مجمع نمایندگان استانی نیز مطالبات استانی را از طریق مجمع در سطح ملی پیگیری می‌کنند. حضرت آیت الله رئیسی، سی و یک جلسه با مجمع نمایندگان استانی فقط در نهاد ریاست جمهوری داشتند ضمن اینکه جلسات متعدد زیادی را با نمایندگان به صورت انفرادی داشتند و در سفرهای استانی نیز با نمایندگان جلسه می‌گذاشتند و این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.

حسینی‌پور تاکید کرد: حضرت آیت الله رئیسی به تعامل با مجلس اعتقاد داشتند و در این راستا سیاست مردمی سازی حل مسائل کشور را در دستور کارشان قرار دادند. یکی از مؤلفه‌های مردمی سازی همین جلسه با مجمع نمایندگان بود و ایشان تاکید داشتند که ما از نظرات کارشناسی نمایندگان استفاده کنیم، چون نمایندگان در روستاها و شهرها دائم با مردم مأنوس هستند و مسائلی که مطرح می‌کنند، مسائل واقعی مردم است از همین روی برنامه داریم تا در ادامه حرکت خود، زنجیره تعاملی بین نمایندگان استان‌ها با معاونت پارلمانی و همچنین از این طریق با بخش‌های مختلف دولت ایجاد کنیم. بنده خودم در طول همین چند روز حداقل با صد نماینده ملاقات داشتم و قاطبه نمایندگان، نگاهشان نگاه حل مسئله است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا