سیاسی

انتخابات اساس جمهوری اسلامی است

رضایی:

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره قطر به تبیین وضعیت سیاسی کشور پس از شهادت رئیس جمهور پرداخت و گفت: انتخابات اساس جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه آرایش سیاسی ایران پس از انتخابات زود هنگام چگونه خواهد بود، گفت: با حضور نامزدهای ریاست جمهوری از همه طیف‌ها، انتخابات پیش رو یکی از پرشورترین انتخابات از حیث حضور کاندیدهای مختلف خواهد بود.

وی ادامه داد: انتخابات اساس جمهوری اسلامی است و حتی رهبری از جانب مجلس خبرگان منتخب مردم انتخاب می‌شود و دنیا مردم‌سالاری دینی و دموکراسی در ایران را پذیرفته و حجم گسترده ابراز تسلیت و حضور مقامات کشورهای مختلف جهان در مراسم شهید رییسی بیانگر همین موضوع و تأیید منتخب مردم بودن رییس جمهور ایران است.

محسن رضایی در پاسخ به سوال مجری درباره سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور اظهار داشت: تحقیقات در مورد این حادثه به دقت در حال انجام است و این اتفاق برای ما بسیار مهم است چراکه دومین شخص کشور پس از رهبری در این اتفاق درگذشته است و ما همه احتمالات را در نظر می‌گیریم هرچند که نقش عوامل طبیعی تاکنون بیشترین احتمال را داشته است اما اگر شاهد هر نوع سهل انگاری و مسامحه در هر سطحی باشیم قطعاً برخورد خواهیم کرد.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در پاسخ خبرنگار شبکه الجزیره که از تحولات منطقه پرسید ایران پس از حمله به کنسولگری در سوریه، سرزمین‌های اشغالی را مستقیماً هدف قرار داد و آیا این به معنی اعمال یک سیاست جدید از سوی ایران در منطقه است، گفت: سیاست خارجی ما بر پایه تعامل اصولی که شامل تعامل حقیقی و پایدار می‌شود، است و دوستی و مقاومت ما واقعی است که در وعده صادق آن را اثبات کردیم. پس از پاسخ موشکی به رژیم غاصب که هدف آن ضربه به مبدا حمله به کنسولگری کشورمان بود اسرائیل غلطی نتوانست بکند و دشمنان شاهد قدرت‌نمایی ایران بودند.

سردار محسن رضایی در پاسخ به این سوال که عملیات طوفان الاقصی چه معنایی برای ایران دارد، خاطرنشان کرد: نسل کشی وحشیانه رژیم صهیونیستی و جنایات بزرگ نتانیاهو برای ما بسیار دردناک است و خواستار آتش بس فوری هستیم؛ لیکن از سوی دیگر شاهد نزدیکی هرچه سریع‌تر رژیم صهیونیستی به فروپاشی و نابودی هستیم و امروز شاهد نیروی عظیم مقاومت در میان مردم فلسطین هستیم و می‌بینیم که مقاومت غزه و لبنان و یمن در روزهای اخیر دامنه حملات خود علیه رژیم کودک کش صهیونیستی را گسترش داده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که راهکار دو کشوری از نظر ایران چه جایگاهی دارد، گفت: تأیید ۱۵۰ کشور دنیا بر موضوع دو کشوری و به رسمیت شناختن کشور فلسطین پیروزی بزرگی محسوب می‌شود، هرچند جمهوری اسلامی ایران این راهکار را کافی نمی‌داند و معتقدیم کل سرزمین‌های اشغالی از طریق دموکراتیک و برگزاری انتخابات باید آزاد و به صاحبانشان بازگردانده شود.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ادامه داد: اخیراً نتانیاهو و بایدن طرحی توطئه آمیز را پیش می‌برند که دو بند مورد تاکید جامعه بین‌الملل، یعنی پایان دادن به جنگ و همچنین ترک اسرائیل از غزه را حذف کرده و فقط به خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از خانه‌های مسکونی اشاره شده است و این یعنی اسرائیل در غزه بماند و پایان جنگ هم نامعلوم باشد که البته مقاومت فلسطین مقتدرانه به این طرح پاسخ منفی داد.

رضایی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار الجزیره درخصوص اینکه برخی به نفوذ ایران در منطقه منتقدند و این نفوذ چه نقشی در امنیت ملی و منطقه‌ای ایران دارد، تاکید کرد: نقش منطقه‌ای ایران به نفع منطقه و مسلمانان است و حضور ما در منطقه فتنه بزرگ داعش را دفع کرد و همچنین از توسعه طلبی و تمامیت طلبی رژیم صهیونیستی در منطقه جلوگیری کرده است و بنابراین حضور منطقه‌ای ایران عامل صلح و امنیت و برادری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در قالب این نفوذ آماده همکاری و گفت‌وگو با کشورهای عربی منطقه است، بیان داشت: آماده ائتلاف‌های بزرگ با همه کشورهای منطقه از جمله عربستان و مصر هستیم.

رضایی در پاسخ به این سوال که در مورد بعضی اختلافات در خلیج فارس چه نظری دارید، اظهار داشت: ما مایل به حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی هستیم.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر چشم‌انداز ارتباط ایران با کشورهای عربستان، اردن، مصر و بحرین اظهار کرد: روابط با عربستان بسیار جدی، حقیقی و برادرانه است و هر دو کشور مجدانه بر ادامه این رابطه تاکید دارند، همچنین در مورد ارتباط با اردن به همت شهید امیر عبدالهیان پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم و در مورد مصر هم حضور وزیر خارجه این کشور پس از ۴۵ سال، گام خوب و مثبتی بود و یخ‌های روابط بین دو کشور در حال آب شدن است و در خصوص بحرین هم از اظهارات پادشاه این کشور و درخواست وی مبنی بر احیای روابط استقبال می‌کنیم.

خبرنگار الجزیره با اشاره به نگاه ویژه دولت رییس جمهور فقید (رییسی) به سمت شرق پرسید، اکنون با توجه به بالا رفتن سطح تنش‌ها بین روسیه و غرب و تهدیدهای طرفین علیه یکدیگر، موضع ایران در این‌باره چیست و رضایی با بیان اینکه با هرگونه جنگ طلبی و توسعه طلبی مخالفیم اذعان کرد: معتقدیم صلح و امنیت و پایان بخشی به مناقشات باید از راه مذاکره و دیپلماسی و بدون جنگ و منازعه برقرار شود.

وی ادامه داد: درهای بسته شده ارتباط با شرق در زمان شاهنشاهی، اکنون باز شده که به معنی بسته شدن درهای ارتباط با غرب نیست و ایران آماده تعامل با تمام کشورهای جهان است و از گفت و گو استقبال می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه ایران تمایل به پیروزی کدام کاندید ریاست جمهوری آمریکا دارد، بیان داشت: برای ما فرقی ندارد که کدام نامزد پیروز شود اما آنچه مطرح است این است که هر کدام از گزینه‌ها که سر کار آید باید به تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران پایان بخشیده و به تعهد آمریکا ذیل برجام عمل کند.

خبرنگار الجزیره با بیان اینکه برخی معتقدند تغییر دولت‌ها در ایران تفاوتی در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ایجاد نمی‌کند، پرسید: نظر شما در این‌باره چیست، محسن رضایی با بیان اینکه اینگونه نیست که وضعیت اقتصادی بدون تغییر و پیشرفت بوده باشد، خاطرنشان کرد: وقتی وضعیت را با قبل از انقلاب مقایسه می‌کنیم به وضوح شاهد پیشرفت هستیم اما ما نیاز به گام‌های بلندتری در خصوص تحولات و پیشرفت اقتصادی داریم و تحریم‌ها هم در این حوزه بی تأثیر نبوده است و لذا نیاز به تقویت کارآمدی در حوزه اقتصادی داریم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا