سیاسی

بازار داغ پخش تراکت در بهارستان/ روبوسی قالیباف با رقبا

حاشیه‌نگاری مهر از انتخابات هیات‌رییسه مجلس؛

تعداد زیادی از منتخبان برای انتخابات هیات‌رییسه مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول اعلام کاندیداتوری کردند و با پخش تراکت و گفت‌وگو با همکاران خود به دنبال رأی‌آوردن بودند.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست – زهرا علیدادی: ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه درب‌های بهارستان به روی خبرنگاران باز شد. کمتر منتخبی روی صندلی خود نشسته بود و منتخبان مجلس، گعده‌هایی تشکیل داده بودند و درباره انتخابات هیات‌رییسه با هم گپ‌وگفت می‌کردند.

تعداد زیادی خبرنگار، عکاس و تصویربردار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را پوشش می‌دادند و همه نگاه‌ها به محمدباقر قالیباف بود که در صندلی‌های جلوی بهارستان نشسته بود. منوچهر متکی و مجتبی ذوالنوری، دیگر گزینه‌های ریاست مجلس شورای اسلامی بودند که سوژه عکاسان و تصویربرداران شدند.

عهد مجلس

علاء‌الدین بروجردی، رییس سنی مجلس دوازدهم در نطق پیش از دستور خود تاکید کرد که بی‌شک رهنمودهای مقام معظم رهبری نقشه راه چهار سال آینده مجلس را ترسیم کرده است و ما نمایندگان ملت بزرگ ایران همان طوری که روز گذشته با حضور در مرقد حضرت امام راحل با بنیان‌گذار انقلاب اسلامی میثاق بستیم، امروز نیز با مقام معظم رهبری عهد می‌بندیم که رهنمودهای ایشان را به عنوان یک دستور ولایی سرلوحه کار خود قرار دهیم.

پخش تراکت تبلیغاتی

تعداد زیادی از منتخبان مجلس شورای اسلامی برای کسب کرسی‌های هیات‌رییسه مجلس نامزد شده بودند و از آنجایی که در جلسات روز گذشته فراکسیون‌های سیاسی مجلس آن طور که باید و شاید تصمیمی درباره گزینه‌های هیات رییسه اتخاذ نشده بود، خود منتخبان دست به کار شده و با پخش تراکت‌های تبلیغاتی خود، از همکاران‌شان می‌خواستند که به آنان رأی دهند.

گزینه‌های مختلف هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی به پخش تراکت در خانه ملت بسنده نکردند و با منتخبان گفت‌وگو می‌کردند تا بلکه آنان را راضی کرده و بتوانند یک کرسی از ۱۲ کرسی هیات‌رییسه مجلس را کسب کنند.

در ادامه، اسامی ۳ نامزد ریاست مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس قرائت شد؛ به محض آنکه نام محمدباقر قالیباف به عنوان کاندیدای ریاست مجلس دوازدهم اعلام شد، برخی منتخبان مجلس با فریاد «شیره» حمایت خود را از وی اعلام کردند. سپس کارت‌های رأی بین منتخبان توزیع شد که برخی از آنان تصویر کارت رأی خود را به سمت دوربین‌های عکاسان و تصویربرداران گرفتند و برخی هم فریاد می‌زدند: «رأی ما قالیباف است».

رفاقت رقبا

در اثنای رأی گیری برای انتخاب گزینه ریاست مجلس دوازدهم، حجت‌الاسلام ذوالنوری به سمت قالیباف رفت و آنان با یکدیگر گفت‌وگو و خوش و بش کردند. در نهایت و با اعلام علاءالدین بروجردی رییس هیأت‌رییسه سنی، محمد باقر قالیباف رییس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول شد.

بازار داغ پخش تراکت در بهارستان/ روبوسی قالیباف با رقبا

بعد از اعلام ریاست قالیباف، تعدادی از منتخبان به سمت قالیباف رفتند و به وی تبریک گفتند که یکی از این افراد مجتبی ذوالنوری کاندیدای دیگر ریاست مجلس بود که با قالیباف روبوسی کرد. همچنین قالیباف کنار صندلی منتخبان رفت و از آنان تشکر کرد و در این میان به سمت منوچهر متکی دیگر کاندیدای ریاست مجلس رفت و با او دست داد.

طولانی‌شدن شمارش آرا

در ادامه نوبت انتخاب نواب رییس مجلس شد که حسینعلی حاجی دلیگانی، عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، حمید رسایی، موسی غضنفرآبادی و حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان کاندیداهای نواب‌رییسی مجلس شورای اسلامی در انتخابات هیأت‌رییسه اعلام شدند. شمارش نواب رییس تا حدودی طول کشید و از آنجایی که آرای چند نفر از گزینه‌ها به هم نزدیک بود، مدام اسامی تغییر می‌کرد و هر لحظه اسم یکی از این ۶ نفر به عنوان نایب رییس برگزیده شده از سوی منتخبان اعلام می‌شد.

بازار داغ پخش تراکت در بهارستان/ روبوسی قالیباف با رقبا

در نهایت و در شرایطی که برخی افراد، نام مصری را به عنوان یکی از نواب رییس انتخاب شده مجلس دوازدهم اعلام می‌کردند، حمیدرضا حاجی‌بابایی با ۱۷۵ رأی نایب‌رییس اول و علی نیکزاد با ۱۶۹ رأی به عنوان نایب‌رییس دوم مجلس دوازدهم انتخاب شدند.

تعیین ۳ ناظر

کرسی ناظری هیات‌رییسه مجلس دوازدهم طرفداران زیادی داشت و ۲۷ منتخب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای کسب کرسی ناظری هیات‌رییسه کاندیدا شدند که در نهایت غلامرضا نوری قزلجه، علیرضا سلیمی و سیدجلیل میرمحمدی توانستند رأی لازم را از منتخبان ملت برای قرار گرفتن در کرسی‌های ناظری هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی کسب کنند.

انتخاب ۶ دبیر

تعداد کاندیداهایی که برای دبیری هیأت رییسه داوطلب شدند هم زیاد بود و باعث شد که شمارش آرای دبیران هیات‌رییسه طول بکشد که در نهایت، مجتبی بخشی‌پور با ۱۲۰ رأی، احمد نادری با ۱۱۲ رأی، روح الله متفکرآزاد با ۱۰۱ رأی، مجتبی یوسفی با ۹۸ رأی، محمد رشیدی ۹۷ رأی و اکبر رنجبرزاده با ۹۵ رأی به عنوان دبیران هیات‌رییسه مجلس دوازدهم انتخاب شدند.

سوگند هیات رییسه

در نهایت ترکیب اعضای هیات‌رییسه مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول انتخاب شد و علاءالدین بروجردی، رییس سنی مجلس ضمن تبریک به اعضای هیأت رییسه مجلس دوازدهم، از قالیباف دعوت کرد که در جایگاه هیأت‌رییسه برای مدیریت جلسه حضور پیدا کند.

بازار داغ پخش تراکت در بهارستان/ روبوسی قالیباف با رقبا

در ادامه اعضای هیات‌رییسه جلوی جایگاه هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کردند که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرند و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا