سیاسی

ارائه ۹ پیشنهادات عملی از سوی ایران در نشست فوق العاده «دی ۸»

مهر گزارش می دهد؛

جمهوری اسلامی ایران در نشست فوق العاده دی ۸ شورای وزیران خارجه در مورد وضعیت غزه ۹ پیشنهاد عملی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست D۸ یا همان سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه، روز گذشته با هدف موضع‌گیری واحد علیه رژیم صهیونیستی در استانبول برگزار شد.

«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه در راس هیاتی در این نشست شرکت کرد.

در این نشست فوق‌العاده که در آن وزیران و هیأت بلندپایه کشورهای عضو «دی -۸» حضور داشتند، درباره کمک‌های بشردوستانه و سایر ملزومات برای کاهش سختی‌ها و رنج‌های کنونی مردم فلسطین گفت و گو هایی انجام شد.

باقری در نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی -۸) در خصوص وضعیت غزه سخنرانی کرد و ۹ پیشنهادات عملی جمهوری اسلامی ایران را در اینباره مطرح کرد.

۱- ایجاد برنامه حمایتی دی ۸ در خصوص فلسطین، مشارکت جمعی و کمک به نیازهای توسعه و بازسازی فلسطین

۲- تشکیل گروه تماس دی ۸ برای پایان دادن به جنگ علیه غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه بین المللی

۳- شناسایی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی آن به عنوان سازمان‌های تروریستی

۴- حمایت دی ۸ از گفتگو های فراگیر فلسطینی با مشارکت همه گروه‌های فلسطینی و برگزاری انتخابات پس از پایان جنگ

۵- ایجاد کمیته حقوقی مشترک دی ۸ به منظور حمایت از فلسطین در کارگزارهای حقوقی بین المللی در دیوان بین المللی دادگستری و دیوان بین المللی کیفری و…

۶- حمایت دی ۸ از کنوانسیون کنفرانس بین المللی بازسازی غزه و ایجاد صندوق اسلامی

۷- قطع و تعلیق کلیه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی

۸- حمایت دی ۸ از شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان آپارتاید، تلاش‌های مشترک دی ۸ برای احیای قطع نامه ۳۳۷۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد

۹- درخواست دی ۸ برای تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان‌ها و رویدادهای بین المللی از جمله المپیک پاریس

همچنین سرپرست وزارت امور خارجه در حاشیه برگزاری این نشست با وزیران خارجه اندونزی، ترکیه، پاکستان دیدار و گفت‌وگوهایی انجام داد.

گفتنی است، سازمان دی هشت در سال ۱۳۷۶ با عضویت هشت کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر و نیجریه تشکیل شد.

گروه دی ۸ که متشکل از کشورهای مهم اسلامی در حال توسعه است، به طور کلی، در برگیرنده ۱.۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان است که میزان تولید ناخالص داخلی آن ۴.۸ تریلیون دلار است.

دی ۸ با این ویژگی‌ها سازمانی تلقی می‌شود که نقش تلاش‌های دیپلماتیک سازمان‌های همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و همکاری شانگهای در زمینه غزه را پررنگ‌تر ساخته و تأثیر آن را افزایش می‌دهد.

گروه دی -۸ که در همان شهر استانبول تأسیس شده، شامل هشت کشور اسلامی ایران، ترکیه، مصر، نیجریه، پاکستان، اندونزی، مالزی و بنگلادش می‌شود و شورای وزیران متشکل از وزیران امور خارجه کشورهای عضو نیز مرجع اصلی تصمیم گیری و بررسی مسائل مربوط به گروه می‌باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا