سیاسی

نمایندگان مجلس نباید در انتصابات دخالت کنند

سراج در گفت‌وگو با مهر:

کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس با بیان نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید در موضوع انتصابات دخالت کنند، گفت: نمایندگان باید کار نظارتی انجام دهند.

«محمد سراج» نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت لیست‌های انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) و ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تهران اظهار کرد: مستحضر هستید انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی علی الخصوص در تهران نیازمند این بود که مشارکت افزایش یابد و برای افزایش مشارکت هم الزاماً باید رقابت ایجاد می‌کردیم.

وی با اشاره به گستردگی جبهه انقلاب اسلامی، افزود: جبهه انقلاب اسلامی بسیار گسترده است و به همین خاطر، این جبهه گسترده نمی‌توانست در یک لیست به تنهایی قرار بگیرد. به همین خاطر لازم بود در جبهه انقلاب اسلامی با یک مختصر اختلاف سلیقه‌ای که وجود دارد، دو تا سه لیست تشکیل شود و با مختصات گفتمانی که داشتند دو الی سه جبهه تشکیل شد که با هم رقابت کردند.

سراج تاکید کرد: البته اصلاح طلبان نیز در دور اول انتخابات لیست دادند و ورود پیدا کردند که این رقابت در میزان مشارکت تأثیرگذار بود و در نتیجه الحمدالله مشارکت بالا در دور اول اتفاق افتاد.

نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در پاسخ به نوع آرایش انتخاباتی جناح‌ها در دور دوم انتخابات مجلس، گفت: تقریباً وضعیت آرایش‌های انتخاباتی مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران بدین صورت است که دو لیست اصلی در مرحله دوم حضور دارند؛ از ۳۲ نفری که باید در این مرحله با همدیگر رقابت کنند، ۱۵ نفر از لیست «امنا» هستند که در لیست خود یک نفر کسری دارند و باید ۱۵ به علاوه یک فعالیت کنند.

سراج گفت: دوستان شورای ائتلاف هم ۱۳ نفر برای دور دوم دارند و ۱۳ به علاوه سه باید فعالیت کنند؛ از جبهه «صبح ایران» هم ۱۳ نفر حضور دارند که ۴ نفرشان اختصاصی برای خودشان است و در ۹ نفر با «امنا» مشترک هستند؛ در نتیجه این‌ها هم باید به صورت ۱۳ به علاوه ۳ فعالیت کنند.

سراج در پاسخ به سوالی در رابطه با دسته‌بندهای داخلی مجلس دوازدهم و آرایش فراکسیون‌های آن، گفت: همان‌طور که عرض کردم جبهه نیروهای انقلاب گسترده است و آنان در مجلس دوازدهم دارای فراکسیون حداکثری مطلق خواهند بود؛ البته حدود ۳۰ نفر از اصلاح‌طلب‌ها در مجلس حضور دارند که چندان قابل توجه نیستند اما جبهه انقلاب ممکن است با دو سلیقه کار را تعقیب کند.

وی در این باره افزود: دو سلیقه با همین ترکیبی که تحت عنوان «شانا» و «امنا» در تهران بود، ممکن است کار را پیش ببرند و به نظر می‌رسد بین شانا و امنا، امنا یک اکثریتی را حائز شود و مجلس را بر اساس گفتمان خود، پیگیری کند.

سراج ادامه داد: برداشت من از کسانی که برای دوره دوازدهم مجلس رأی آوردند، این است که اگر مجلس یازدهم انقلابی بود اما قطعاً این مجلس سوپر انقلابی خواهد شد؛ در حالی‌که چون اکثریت با امنا است و امنا نیز دارای انسجام گفتمانی است، این امر نیز در این دوره به مجلس دوازدهم سرایت خواهد یافت.

معیشت به عنوان دغدغه روز مردم، مهم‌ترین اولویت مجلس دوازدهم خواهد بود

نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین اولویت مجلس دوازدهم چیست، گفت: به نظرم آنچه در مجلس دوازدهم در اولویت باید باشد و حائز اهمیت است، بحث معیشت است؛ معیشت به عنوان دغدغه مردم است و آنچه در مورد بحث معیشت مطرح است این است که باید نسبت به تغییر قیمت‌ها که در اثر کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی اتفاق می‌افتد، اقدام کنیم.

وی افزود: وقتی ثبات در بازار نباشد، فروشنده میلی به فروش ندارد چراکه می‌گوید اگر امروز بفروشم، فردا گران می‌شود. کسی هم که می‌خواهد کالایی را بخرد، می‌گوید اگر امروز نخرم فردا گران‌تر می‌شود و برای اینکه گران‌تر نخرم، باید زودتر و بیشتر بخرم؛ در نتیجه همیشه بازار در تلاطم است.

سراج افزود: خریدار حرص خرید دارد و فروشنده از فروش امتناع می‌کند چراکه فردا باید کالا را گران‌تر تهیه کند؛ در نتیجه عرضه و تقاضا دچار مشکل می‌شود؛ باید سیر نزولی ارزش پول ملی متوقف شود و جلوی آن گرفته شود؛ این ثبات می‌تواند سایر کاستی‌ها را جبران کند و آن‌ها را پوشش دهد.

نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس با اشاره به نقش مجلس در ثبات قیمت ارز، گفت: مجلس باید دولت را موظف کند که در بحث مربوط به حفظ ارزش پول ملی و تغییرات قیمت ارزش ریال در مقابل ارز خارجی به ثبات برسد، زیرا ظرفیت جامعه اشباع شده است؛ این نکته کلیدی و تصمیم مدیریتی است که باید به طور جدی تعقیب کرد.

اختیارات نظارتی مجلس شورای اسلامی از پارلمان انگلیس بیشتر است

کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس با اشاره به موضوع مهم نظارت در مجلس، گفت: متأسفانه در نظارت دچار کاستی هستیم؛ از سویی نظارت سیستمی داریم که هر سازمانی موظف است نسبت به زیرمجموعه خود در حوزه مدیریتی نظارت داشته باشد اما قطعاً عالی‌ترین نظارت را مجلس دارد.

سراج تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، اختیارات نظارتی که مجلس شورای اسلامی دارد، از اختیارات نظارتی نظام پارلمانی انگلیس هم بیشتر است.

نمایندگان مجلس در انتصابات دخالت نکنند

وی با بیان آنکه نمایندگان مجلس نباید در موضوع انتصابات دخالت کنند، گفت: یکی از دو شأن اصلی مجلس، شأن نظارتی است؛ لذا نمایندگان باید کار نظارتی انجام دهند. از سویی دغدغه‌ای که رهبر انقلاب داشتند و دو بار نیز تکرار کردند، این بود که نمایندگان مجلس در انتصابات دخالت نکنند زیرا وقتی در انتصابات منطقه‌ای فلان وزارت‌خانه دخالت شود، معلوم نیست بعداً که ناکارآمدی به وجود آمد، یقه چه کسی را باید گرفت؛ لذا از سوال کردن اجتناب می‌کنند و وقتی سوال نشود، یعنی حداقل کاری که مجلس می‌تواند انجام بدهد، صورت نمی‌گیرد.

سراج با اشاره به فشار برخی نمایندگان برای شکل‌گیری پروژه‌های بدون توجه به موضوع آمایش سرزمینی، گفت: وقتی برنامه قانون بودجه را ابلاغ می‌کنند و نماینده‌ای به وزیر مربوطه فشار می‌آورد که در حوزه انتخابیه من، فلان مشکل وجود دارد و وعده داده‌ام و این موضوع به هر صورت باید حل شود، در نتیجه آن وزیر از برنامه مصوب بودجه آن سال، اعتبار برداشت می‌کند تا فشاری که نمایندگان می‌آورند را کاهش دهد؛ لذا با این کار قانون بودجه درست اجرا نمی‌شود؛ به عنوان مثال اکنون چقدر فرودگاه در کشور داریم که بر اساس آمایش سرزمینی نبوده است و پروازی در آن اتفاق نمی‌افتد؛ در حالی‌که می‌شد به جای آن فرودگاه، فرضا راه‌های شوسه و ریلی را توسعه داد.

نماینده مجلس باید بتواند شفاف به موکلین خود گزارش بدهد

وی تاکید کرد: نماینده مجلس باید بتواند شفاف به موکلین خود گزارش بدهد که مثلاً در اینجا باید نظارت می‌کردم، طرح سوال داشتم که قانع شدم یا نشدم و دلایل آن را توضیح دهد. همچنین نماینده باید پاسخ دهد که سوال او به جا یا بیجا بوده است و اگر سوال بیجا بود، چرا اساساً سوال کرده است؛ اگر سوال به جا بود و قانع نشده است، اساساً چرا اجازه نداده آن سوال در صحن علنی مجلس مطرح شود؛ لذا اینجا چه اتفاقی افتاده است؛ آیا معامله کردند؛ تطمیع یا تهدید شدند؛ لذا این گزارش‌ها را باید به موکلین خود ارائه دهند.

وی با انتقاد از عدم استفاده از همه ظرفیت‌های مجلس تصریح کرد: اولویت نماینده در مجلس، حضور در صحن است. برای چه نمایندگان غیبت دارند؛ اگر در صحن علنی حضور دارند چرا رأی نمی‌دهند؛ چرا فعال برخورد نمی‌کنند؛ لذا وقتی نگاه می‌کنید، ملاحظه می‌کنید بخشی از ظرفیت مجلس به کار گرفته نشده است؛ در حالی که وقتی نماینده فعال باشد، نتیجه نیز مثبت خواهد بود.

فقط ۱۵ نماینده، فعالانه با مرکز پژوهش‌های مجلس همکاری دارند

سراج در ادامه درباره اولویت‌های مجلس دوازدهم با اشاره به وجود مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: بر اساس اذعان اکثر نماینده‌ها، ما یک عقل منفصل در مجلس داریم که مرکز پژوهش‌های مجلس نام دارد؛ متأسفانه تعداد نماینده‌هایی که فعالانه با این مرکز همکاری می‌کنند، ۱۵ نفر است؛ این به چه معناست؟ معلوم است فردی که نماینده است و با مرکز پژوهش‌های مجلس همکاری ندارد، در چه وضعیتی است و از کجا مشورت گرفته و اطلاعات خود را دریافت می‌کند.

وی با اشاره به وظیفه و کارکرد مرکز پژوهش‌ها گفت: این‌همه کارشناس در مرکز پژوهش‌های مجلس حضور دارد، تا کار تخصصی کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد و در نتیجه در موضوع هر لایحه و هر طرح که در مجلس می‌آید، نمایندگان با اطلاعات کافی نظر دهند.

کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس گفت: نکته دیگر درباره قانون‌گذاری که من دغدغه‌مند هستم و باید حتماً به آن پرداخته شود، این است که ما در جمهوری اسلامی، مبنا را کرامت انسانی می‌دانیم؛ اینجا اصل بر عدالت است لذا هر قانونی که وضع می‌شود باید ببینیم تأثیر آن بر کسانی که کمترین تمکن و توان را از نظر اقتصادی دارند، چیست؛ یعنی اگر قانونی به این قشر آسیب می‌زند، باید جلوی این قانون را گرفت.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد تاکید کرد: آخرین نکته در این بخش، بحث مبارزه با فساد است. عدالت محوری، معیشت مردم، نظارت و … اصل هستند. در جمهوری اسلامی، یک مورد فساد هم زیاد است. در هیچ شرایطی نباید این مساله را بپذیریم. در سیستم اجرایی و اداری ما به هیچ وجه نباید فساد باشد.

نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص اولویت کمیسیون مورد نظرش در صورت حضور در مجلس آینده، گفت: تحصیلات من حقوقی است اما تجربه‌ام، کارهای امنیتی و نظامی است. عمدتاً کار مردمی و سازماندهی بسیج و دفاع را انجام داده‌ام. شغل پدر و جد من کشاورزی است. خودم هم از کشاورزی سررشته کامل دارم و محیط کشاورزی را می‌شناسم.

سراج تصریح کرد: ۵-۴ سالی در حوزه فولاد کار مدیریتی کردم و به همین خاطر در صنعت نیز سررشته دارم؛ لذا امکان حضور در کمیسیون‌های امنیت ملی، کشاورزی و صنعت را دارم اما باید دید در فراکسیون بچه‌های انقلاب، کجا خلأ وجود دارد تا در آنجا حضور یابم.

قدردانی از پویش انتخاباتی خبرگزاری مهر

وی درباره پویش انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته‌گزینی» تاکید کرد: توفیق نداشتم با این پویش زودتر آشنا شوم اما اصل کار، اساساً درست است؛ خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نوعی خیلی خوب کار کردند؛ لذا مانند خبرگزاری مهر اگر صفحه‌ای داده شود و هر کسی در آن صفحه اطلاعات خود را بارگذاری کند و به چند سوال نیز پاسخ دهد، تا مردم با پاسخ آن سوال و اطلاعاتی که می‌گذارند، بتوانند نماینده خود را انتخاب کنند، کاری ارزشمند است و از خبرگزاری مهر بابت این پویش تشکر می‌کنم؛ ان شاء الله برای مراحل بعدی این پویش توسعه یابد و اطلاع‌رسانی دقیق‌تری انجام بشود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا