سیاسی

قاضی زاده: ناترازی بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات قرض الحسنه نیست

در گفت و گوی ویژه خبری:

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ناترازی بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات قرض الحسنه نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» در پاسخ به سوالی درباره مشارکت اقتصادی بانوان اظهار داشت: خانم‌ها بعد از انقلاب به سرعت رشد کردند؛ نرخ باسوادی زنان به ۹۳ درصد رسیده است همچنین نرخ تحصیلات دانشگاهی نیز از چهار و نیم درصد به حدود ۵۰ درصد رسیده است؛ در حالی که میزان مشارکت اقتصادی بانوان تنها ۱۵ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در مؤلفه‌های جهانی خانه داری را به عنوان شغل در نظر نمی‌گیرند که با فرهنگ ما کمی متفاوت است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه خانه‌داری باید به عنوان یک شغل تلقی شود، افزود: از خانم‌های خانه‌دار باید پشتیبانی شود همچنین باید از ظرفیت اقتصادی آنها نیز استفاده کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ازدواج جوانان از سوی شما وعده وام یک میلیارد تومانی داده شده است چگونه می‌خواهید با توجه به ناترازی بانک‌ها این وعده را محقق کنید افزود: متأسفانه اکنون ۱۱ تا ۱۳ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که امکان ازدواج به راحتی برای آنها فراهم نیست زیرا در نظرسنجی‌هایی که در کشور ما انجام شده است بین ۹۳ تا ۹۵ درصد از جوانان تمایل تشکیل به خانواده دارند؛ بنابراین ازدواج نکردن جوانان به معنای عدم تمایل به ازدواج نیست بلکه امکان آن را ندارند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در این میان دولت وظیفه دارد شرایطی را فراهم کند تا ازدواج اتفاق بیفتد لازمه آن این است که موانع را برطرف کند از جمله این موانع تسهیلات طولانی مدت است همچنین موضوع سربازی است که متأسفانه مانع ازدواج شده است.

وی موضوع مسکن را مانع دیگری برای ازدواج برشمرد و در این باره توضیح داد: اشتغال و خرید جهیزیه نیز از دیگر موانع ازدواج به شمار می‌آید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وجود ۳ میلیون سرباز فراری در کشور افزود: اکنون بسیاری از جوانان برای فرار از رفتن به سربازی تحصیلات خود را طولانی می‌کنند و این در حالیست که باید کل این فرایند حل و فصل شود که در این زمینه یک بسته تشویقی از سوی دولت در نظر گرفته شده است تا جوانان تمایل به تشکیل خانواده داشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به طراحی کارت خانواده ایرانی اظهار داشت: در این طرح به هر زوج جوان که ازدواج کنند، یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اعطا می‌شود.

هر خانواده ایرانی می‌تواند میزان یک میلیارد تومان تسهیلات خود را برای اشتغال، جهیزیه، مسکن (اعم از ساخت خرید یا ودیعه مسکن) و یا به صورت اعتبار برای انتقال به کارفرما هزینه کند

وی خاطرنشان کرد: دولت خانواده همه اهتمام خود را برای خانواده‌های ایرانی می‌گذارد و هر خانواده ایرانی می‌تواند میزان یک میلیارد تومان تسهیلات خود را برای اشتغال، جهیزیه، مسکن (اعم از ساخت خرید یا ودیعه مسکن) و یا به صورت اعتبار برای انتقال به کارفرما هزینه کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ناترازی بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات قرض الحسنه نیست بلکه ناشی از دو چیز است؛ یکی اینکه صاحبان سرمایه سهام خود را افزایش نمی‌دهند و از محل پول مردم تسهیلات پرداخت می‌کنند و دیگری مربوط به تسهیلاتی است که به شرکت‌های خود اعطا می‌کنند بنابراین ارتباطی با تسهیلات قرض الحسنه ندارد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به وقوع ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ازدواج در سال، افزود: این ظرفیت وجود دارد که میزان ازدواج‌ها تا یک میلیون و پانصد هزار ازدواج در سال برسد و اکنون نیز منابع لازم برای اجرای این طرح فراهم است.

وی در پاسخ به اینکه آیا محدودیت سنی برای بهره‌مندی از تسهیلات یک میلیارد تومانی ازدواج در نظر گرفته شده است، گفت: این تسهیلات محدوده سنی ندارد اما به افرادی که برای نخستین بار ازدواج می‌کنند تعلق می‌گیرد.

مشاورین رئیس دولت نهم و دهم هم با شما همراهی می‌کنند؟

بله، با من همراهی دارند.

آنچه که من می‌خوانم عین سوالات مردم است، ممکن است در بعضی فعل و فاعل‌ها و واژه‌ها نسبت وجود نداشته باشد. منتها پیام مردم را به صورت کامل باید بخوانم. سوال اول این است؛ شما برای ازدواج جوانان، وعده وام یک میلیاردی دادید، چگونه با توجه به ناترازی بانک‌ها، این وام پرداخت می‌شود؟

ما متأسفانه الان یازده تا ۱۳ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که امکان ازدواج به راحتی برای آنها فراهم نیست، چون در نظرسنجی‌هایی که در کشور انجام شده است، بین ۹۳ تا ۹۵ درصد تمایل به تشکیل خانواده وجود دارد، هم در دختران و هم در پسران ما، بنابراین ناشی از این نیست که افراد نمی‌خواهند ازدواج کنند، بلکه امکانش نیست، دولت هم وظیفه دارد تسهیلاتی فراهم کند برای اینکه این ازدواج اتفاق بیفتد. لازمه آن این است که موانع را از بین ببرد. یکی از موانع مثلاً تحصیلات طولانی است که مفصلاً در موردش صحبت کردم، موضوع سربازی است که متأسفانه مانع ازدواج است، مسکن، شغل، جهیزیه و از این جنبه‌ها با توجه به اینکه طبقه متوسط در کشور ما گسترده است یا کسانی که نیاز به کمک دارند، یک مقدار مشکل وجود دارد. ما الان سه میلیون نفر فقط مثلاً سرباز فراری داریم که یا بچه‌های ما می‌روند تحصیلات خود را طولانی می‌کنند برای اینکه سربازی نروند. باید تمام این بسته، حل و فصل شود. ما به صورت بسته تشویقی. ما یک اعتباری دیدیم، تحت عنوان کارت خانواده جوان ایرانی که هر زوج جوانی که ازدواج کردند، یک میلیارد تومان ما به آنها تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا می‌کنیم.

به هر دو یک میلیارد یا نفری یک میلیارد تومان؟

به خانواده؛ یک میلیارد تومان اعطا می‌کنیم، این یک میلیارد تومان را می‌توانند، اختیار با خودشان است. الان ما وام ازدواج جدا می‌دهیم، وام مسکن جدا می‌دهیم، وام اشتغال جدا می‌دهیم، این یک میلیارد تومان می‌گوئیم شما پیش دولت جمهوری اسلامی، دولت مردم- دولت خانواده، ما، چون دولت خانواده هستیم، همه حرف‌های ما بر اساس ایجاد خانواده و تحت ید خانواده است. می‌توانید برای ازدواج، خرید جهیزیه، اشتغال یا خود اشتغالی استفاده کنید یا اعتبارتان را منتقل کنید به یک کارفرمایی، برای جوان این خانواده شغل ایجاد کند، به آن پرداخت شود، یا برای مسکن؛ اعم از ساخت، خرید یا ودیعه مسکن. اینکه می‌فرمایند منابعش نیست. ناترازی بانک‌ها ناشی از این تسهیلات قرض‌الحسنه نیست. ناترازی بانک‌ها ناشی از دو چیز است؛ یکی اینکه صاحبان سرمایه سهام‌شان را افزایش نمی‌دهند، سرمایه خود را افزایش نمی‌دهند به عبارت بهتر و از محل پول مردم تسهیلات پرداخت می‌کنند، یکی تسهیلاتی که به خودشان و شرکت‌های خود می‌دهند. ناترازی بانک‌ها از تسهیلات معوق در این حوزه است، ربطی به تسهیلات قرض‌الحسنه ندارد که ما برای جلوگیری از تورم، یعنی بسته تورم ما، روی آنجا ایستادیم تا آن را اصلاح کنیم.

یعنی اعتبارش در نظر گرفته شده؟ شرایط آن فراهم است.

بله. ما الان ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ازدواج در سال داریم. ما تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار ازدواج، الان منابع آن را داریم برای اینکه این طرح را بتوانیم انجام دهیم.

محدوده سنی در نظر گرفتید برای کسانی که از این فرصت استفاده کنند؟

نه، محدوده سنی ندارد، ولی آنهایی که ازدواج اول‌شان است.

ازدواج اول؛ منتها محدوده سنی ندارد؟

نخیر، البته بیشتر آنهایی که مجرد هستند جوانان زیر ۳۰ سال هستند.

شما در دولت سیزدهم ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را به عهده داشتید، احتمالاً در مجموعه خانواده‌هایی که تحت پوشش بنیاد شهید هستند، هستند جوانانی که ازدواج نکرده بودند و همین شرایطی که توضیح دادید را داشتند، آیا این اقدام را برای این جوانان داشتید در آنجا، تجربه کردید تا حالا برای کل جوانان بخواهید در صورت پیروزی انجام دهید؟

ما آنجا عناوین قانونی مختلفی داشتیم، مثل هدیه ازدواج، مدت‌ها معوق بود، ما پرداخت کردیم. تسهیلات ازدواج ما…،

چقدر بود؟

هدیه ازدواج‌مان یک عددی نزدیک ۲۰ میلیون تومان است، خیلی عدد…، ولی تسهیلات ازدواج ما دو برابر تسهیلات ازدواج جاری و رایج بود که به بقیه داده می‌شد. ما تقریباً می‌شود گفت که پشت خطی برای مواردی که از این دست داشتیم، در این حداقل دو سال و نیم با کمکی که از دولت و مجلس گرفتیم، نداشتیم.

منظورم این است که چنین کارتی را ایجاد کردید در آنجا که بعد الان بخواهید سراسری کنید؟

چون منابع آن در اختیار بانک مرکزی است.

نه بحث منابع را ندارم، تجربه کاری منظورم است.

عرض می‌کنم، آن کاری که منابعی که در اختیار خودمان بود، انجام دادیم. اما اینکه عرض می‌کنم، شما باید رئیس جمهور بشوی تا بتوانی آن را انجام دهی، چون باید کسی باشد که بخشنامه‌های بانک مرکزی را متناسب با این تغییر دهد، ولی با آن منابعی که در اختیار خودمان بود، در حدودی که بنیاد می‌خواست اقدام کند، اقدام شد.

پرسیدند که شما وعده تک نرخی شدن تورم را طبق برنامه هفتم دادید، چگونه با کسری بودجه و نرخ بالای نقدینگی می‌خواهید تورم را کاهش دهید؟

اولاً که این قانون برنامه هفتم است، باید حتماً تک نرخی شود، راهکارهای آن هم؛ تورم تنها موضوعی است که تمام کارشناسان اقتصادی جهان برای آن راهکار پیدا کردند، یعنی چیزی نیست که گم باشد، تمام کشورهای همسایه ما هم که عمدتاً به جز ترکیه که خیلی وحشتناک است اوضاعش، بقیه تورم‌های تک رقمی دارند، پس راه‌حل‌های آن کاملاً شناخته شده است، ما باید موتور تولید تورم را خاموش کنیم که یکی انضباط بخشی به وضعیت بودجه دولت است؛ اعم از بودجه و عملیات مالی دولت، یکی هم کسری بودجه واقعی در دولت وجود نداشته باشد، یکی هم باید نظام بانکی را منضبط کنیم. هر دو را هم باید از خود دولت شروع کنیم. ما الان یک سری تسهیلات تکلیفی به عهده بانک‌ها می‌گذاریم؛ فوق طاقت آنها، می‌آییم قانونش هم می‌کنیم، این اشکال است. یعنی باید بانک مرکزی که قانون بانک مرکزی اخیراً یک استقلالی داده، بتواند با منابع خود بازی کند و آن را مدیریت کند و در جای درست قرار بدهد و ازجمله ما تسهیلات را به افراد مرتبط را به ذینفع رابط در نظام بانکی می‌کنند، حتماً باید مهار کنیم و بانک‌ها را حتماً باید از بنگاه‌داری خارج کنیم. الان بانک‌های ما متأسفانه دارند به نورچشمی‌های خود تسهیلات می‌دهند. یک نظام متمرکز کنترل باید وجود داشته باشد که به هر کسی این تسهیلات آن طور که دلشان می‌خواهد نداشته باشند. یک مقداری هم از ریسک باید به سهامداران منتقل شود. ما الان در خود بنیاد شهید که بانک دی در اختیار ماست، ما افزایش سرمایه دادیم به عنوان سهامدار، یعنی سعی کردیم کفایت سرمایه را در بانک افزایش دهیم و بانکی که در شرف انحلال بود، از شرف انحلال بودن خارج کنیم، نهایتاً هم مسأله انتظار تورمی یا لنگر اسمی تورم که بیشتر روی نرخ ارز و دلار است، این را باید منتقل کنیم به ریال. چطور باید این کار را کنیم؟ باید ارزش ریال را با از بین بردن ذهنیت مردم که تغییرات نرخ ارز می‌تواند روی کالاها اثر بگذارد، از بین ببریم. مثلاً واردات خودرو، واردات لوازم خانگی، امثال اینها را در حدی که کنترل کند قیمت‌های بازار را باید اجازه دهیم تا جابه‌جایی نرخ ارز روی قیمت اینها اثر نگذارد. مدتی که این بگذرد، طبیعتاً مردم دیگر حساس نخواهند بود روی جابه‌جایی نرخ ارز.

مواردی که اشاره کردید که در حوزه بانکی باید اتفاق بیفتد تا تک نرخی شدن تورم را شاهد باشیم طبق برنامه، مثالی که زدید، در بانکی که تحت هدایت بنیاد شهید است، در این چند سال این اتفاقات در همین بانک کامل افتاده است، یعنی به خروج از بنگاهداری و سایر موارد، همه اینها اتفاق افتاده است؟

بله، املاکش را واگذار کرده است، البته تعداد زیادی پرونده در دستگاه قضائی دارد که امیدواریم زودتر رسیدگی شود. دارایی‌هایش را منتقل کرده، به اضافه اینکه بانک مرکزی هم موفق شده رشد نقدینگی را به زیر ۳۰ درصد برساند. هنوز کافی نیست، ما به ۲۵ درصد هم دارد بانک مرکزی ما در دوره شهید رئیسی نزدیک می‌شود، باید این کاهش بیشتر اتفاق بیفتد، چرا به تدریج انجام می‌دهیم؟ چون رکود هم نمی‌خواهیم اتفاق بیفتد، یعنی بالاخره این شیب اش باید بین نقدینگی و رشد اقتصادی؛ یک ارتباط مؤثر وجود داشته باشد، یعنی نقدینگی باید بتواند رشد اقتصادی را پشتیبانی کند، یعنی به همان اندازه باید تولید شود و با سیاست‌هایی که بانک مرکزی می‌گذارد، در مسیر رشد اقتصادی اتفاق بیفتد.

اثر این اقدام و برنامه‌های شما در طول برنامه می‌شود دید یا پایان برنامه؛ محسوس خواهد بود؟

پیش بینی ما این است که با همین کاری که شروع شده، دو سال است در دولت شهید رئیسی، ما تا چهار سال آینده، یعنی یک سال مانده به پایان برنامه هفتم، چون برنامه پنج ساله است، اگر تمدید نشود، پنج ساله است، ما ان‌شاءالله به یک عدد شش تا هفت درصد، نرخ تورم می‌رسد.

گفتند آیا به فکر قشری که زیر خط فقر هستند و با مستمری‌ها و یارانه زندگی می‌کنند، هستید؟ چه برنامه‌ای برای افراد زیر خط فقر دارید؟

هم فقر مطلق، هم فاصله طبقاتی از پراهمیت‌ترین موضوعاتی است که هر دولتمردی باید به آن بپردازد، بالأخره یک گروهی از؛ حدوداً ۳۰ درصد جامعه ما به لحاظ اگر بگوییم ۱۳ میلیون، چون میانگین هزینه خانوار ایرانی با محاسبات سال ۱۴۰۲، حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است، یعنی زیر این؛ نیاز به حمایت دارد. البته بعضی‌ها شدیدتر هستند که خوشبختانه در دولت شهید رئیسی آن فقر غذایی یا فقر؛ اینها کاملاً از بین رفت، اما به معنای فقر، خط فقر هم نمی‌توانیم اسمش را بگذاریم، می‌گوییم دهک‌های درآمدی که نیاز به پشتیبانی دارند، یک عددی معادل این است. متأسفانه ما یک دهه عدم رشد اقتصادی را تجربه کردیم. ۳۰ درصد در دهه ۹۰ سفره ایرانی‌ها کوچک‌تر شد. همین هم ما مشکل‌مان را شدیدتر کرد. یعنی ما قبلاً باید سه دهک را حمایت می‌کردیم، الان باید هفت دهک را حمایت کنیم. یعنی تعداد دهک‌هایی که باید حمایت شوند بیشتر است. در حالی که ما سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی را به پولدارها می‌دهیم، کسی که ماشین بیشتری دارد، کسی که استخر دارد، سونا دارد و این تبعیض است. باید یک کاری کنیم که این برطرف شود. این هم لازمه‌اش این است که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود. ما برای اینکه بتوانیم…

یعنی کامل اجرا شود؟

کامل اجرا شود. البته این هم پلکانی است. باز ما یک کارتی تعریف کردیم تحت عنوان کارت هوشمند انرژی که ما به تدریج این را انجام می‌دهیم و در عوض می‌آییم حمایت می‌کنیم هزینه‌های خانوار را. فرض کردیم هر خانواده ایرانی دو خودرو دارد با فرض دو خورو و رعایت الگوی مصرف بنزین، برق و گاز؛ ۴۰ میلیون تومان سال اول به هر خانواده سه نفره، حالا بیشتر شوند، تعدادشان بیشتر می‌شود. ۶۰ میلیون تومان سال دوم و ۹۰ میلیون تومان سال سوم به آنها داده می‌شود. به اعتبار آنها شارژ می‌شود و تمام هزینه‌های بنزین، گاز، برق و حتی این وصل می‌شود به کالابرگ، چون بعضی‌ها هستند ماشین ندارند، حمایت کالابرگی می‌شوند. تعداد اقلام کالابرگ هم بیشتر از تعداد اقلام کالابرگی است که الان ما می‌دهیم، یعنی به غیر از خوراکی، لوازم بهداشتی و سایر لوازم هم به اینها داده خواهد شد.

این کارت از چه زمانی کارش آغاز و توزیع خواهد شد؟

از شروع دولت. ما پلکانی، چون می‌خواهیم اجرا کنیم، چون اثرات تورمی ماجرا را باید بتوانیم روی….

طبق برنامه هفتم است؟

بله دقیقاً. قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌کنیم، منتها با یک برنامه زمان‌بندی شده، این به آخر خودش می‌رسد. به جز بخش گازوئیل، ما به گازوئیل کاری نداریم، چون در حمل و نقل عمومی و برق، گاز و تولید را هم کاری نداریم. یعنی ما روی حوزه تولید نمی‌خواهیم دست بگذاریم، باید کمک‌شان کنیم که تولید…، در حوزه مصرف داریم این کار را انجام می‌دهیم. سالانه….

به همه خانواده‌ها تعلق می‌گیرد؟

به همه خانوارها، به هیچ عنوان دهک بندی هم در آن نقشی ندارد. به صد درصد خانوار ایرانی ما پرداخت می‌کنیم. حسنش این است که پنج میلیارد دلار در سال از محل جلوگیری از قاچاق و صرفه‌جویی که اتفاق می‌افتد ما پول خواهیم داشت برای سرمایه گذاری در بالادست نفت و گاز و پایین دست پتروشیمی که خود این یک و نیم میلیون شغل در سال تولید می‌کند، یعنی این نه تنها کمک به معیشت خانوار انجام می‌دهد، بلکه یک اثر فوق‌العاده‌ای در اشتغال ایجاد می‌کند که یک تیر و دو نشان و یک تیر و چند نشان است. آن طرف هم بازار قاچاق و … را و یک شغل شرافتمندانه برای خانوار ایرانی ایجاد می‌کند.

اثر محسوس این کارت را در همان سال اول می‌شود دید یا نه زمان می‌برد؟

نه در همان سال اول دیده می‌شود، منتها اجرای ما به خاطر اینکه بالأخره ما باید بتوانیم مدیریت آثار اقتصادی اش را کنیم، ما یک شبکه توزیع بیمار داریم، در این شبکه توزیع بیمار، یارانه‌ای که به خانوارها می‌دهیم به آنها نمی‌رسد. یارانه را باید به ذینفع آخر داد، هر یارانه‌ای که می‌دهیم. ما الان از انرژی شروع می‌کنیم، همین کار را بعد می‌رویم در حوزه ازر انجام می‌دهیم. ما الان سالانه ۲۰ میلیارد دلار ارز رایگان به دارو، محصولات کشاورزی و گندم می‌دهیم، دست مردم را نمی‌گیرد. بهترین کس برای مدیریت این؛ خود مردم هستند. مثل همین تسهیلاتی که عرض کردم. ما تسهیلات را الان به خانواده‌ها می‌دهیم، اما به آنها اختیار نمی‌دهیم، یکی می‌گوید مال اشتغال است، یکی می‌گوید من می‌خواهم با آن جهیزیه بخرم، یکی می‌گوید من مشکلم مسکن است. به او می‌گوییم اختیار با خودت؛ شما بگو در چه مسیری استفاده کنم؟ من با دست‌فرمان شما…، خانواده‌های ما باهوش هستند، خودشان بهتر به ثروتشان فکر می‌کنند و ما باید کاری کنیم که آنها شریک ما باشند در این تصمیم‌گیری‌ها.

با این کارت، قیمت بنزین چقدر خواهد شد؟

قاضی‌زاده هاشمی: نهایت آن را عرض می‌کنم؛ چون سال اول ما ۳۰ درصد افزایش می‌دهیم، نهایت اً به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس می‌رسد، طبق قانون هدفمندی، یعنی آن قیمتی که در خلیج فارس است، منتها ما، چون سهمیه‌ها را حفظ می‌کنیم و قیمت سهمیه‌ها، کسی که الگوی مصرف را رعایت می‌کند، هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. یعنی آن ۶۰ لیتر و صد لیتری که برای ماشین‌ها دیدیم، به هیچ عنوان تغییر پیدا نمی‌کند.

باز یک پرانتز باز کنیم؛ در دوره مدیریت شما در بنیاد شهید؛ این موضوع را برای خانواده‌ها چگونه دیدید؟

ما با این موضوع به این شکل روبرو نبودیم، یعنی در بحث….

یعنی برنامه جداگانه‌ای برای آنها نداشتید؟

نه ما در این زمینه که در تسهیلات برق، آب و گاز نبودیم.

سوال: دریافتی مستمری خانواده‌ها چقدر بوده؟

متفاوت است ما مثلاً از بعضی والدین عزیز شهدایمان ۳ تومان بوده شده ۱۶ تومان، متوسط دریافتی خانواده ایثار و شهادت ۳ تا ۵ برابر در این دو سال افزایش پیدا کرده، یعنی ما رشدی که توجهی که دولت شهید رئیسی به خانواده عزیز ایثار و شهادت کرد، قابل مقایسه شاید با جاهای دیگر از این زاویه نباشد، تقریباً تمام پرداختی هایمان در عرصه‌های مختلف یک رشد این طوری داشته است.

گفتند که خیلی از افراد سهام عدالت ندارد این عدالت نیست که دولت برای افراد سرمایه گذاری کرده و بقیه را فراموش کرده آیا برنامه‌ای برای جاماندگان سهام عدالت دارید؟

یک نکته آنجا قبلاً اضافه کنم، ما یک برنامه دیگر برای فقر هم داریم آن هم طرح جامع یارانه و مالیات است یعنی ما مالیات بر کل درآمد را باید اجرا بکنیم مردم به سه گروه تقسیم می‌شوند این موضوع به همه ایرانیان تعلق می‌گیرد، کارت انرژی، اما مردم به سه گروه تقسیم می‌شوند یک عده کسانی هستند که هزینه شان بیش از درآمدشان است ما آنجا یارانه تکمیلی تا سقف آن ۱۲ میلیون تومانی که عرض کردم می‌دهیم، یک عده‌ای هستند درآمد و هزینه شان مساوی است و یک عده درآمدشان بیشتر است که طبیعتاً آنها باید مالیات پرداخت کنند.

این را چطور می‌خواهید شناسایی کنید؟

قاضی زاده هاشمی: یک مدلی از مالیات است سازمان یارانه و مالیات با هم ادغام می‌شوند سازمان مالیاتی برای ۸۵ میلیون ایرانی یک اعتبار مالیاتی پیش بینی می‌کند و او بر اساس بررسی میزان درآمد هزینه، چون هم هزینه و هم درآمد روشن می‌شود این لایه پی آی تی که الان در مجلس است این کار را سامان می‌دهد به عبارت بهتر و به عبارتی سازمان امور مالیاتی می‌شود مسئول آن.

سوال: سهام عدالت؟

قاضی زاده هاشمی: اولاً که اشکال آن د رخود سهام عدالت نیست، چون دولت دارایی‌هایی که در اختیارش است برای مردم است من در صحبت‌های اولیه عرض کردم آن شرکت‌هایی که دست دولت است و زمینی که دست دولت است باید به مردم برگردانیم ما الان غیر از شرکت نفت، شرکت‌های زیرمجموعه نفت، شرکت گاز، خیلی شرکت‌های دیگر داریم که این‌ها باید سهامش به مردم منتقل بشود، منتها مدیریت آن هم باید به مردم منتقل شود، الان اشکال در سهام عدالت این بوده که مدیریت به مردم منتقل نشده، ما مدیریت را هم باید منتقل کنیم خودشان بتوانند اداره کنند.

سوال: سوال این است که برای جاماندگان سهام عدالت برنامه شما چیست؟

قاضی زاده هاشمی: ما به همه افرادی که در ایران عزیز زندگی می‌کنند از محل دارایی‌هایی که در اختیار دولت است سهم می‌برند، صد در صد جمعیت سهم می‌برند، باید برویم حتی …

یعنی با همین عنوان سهام عدالت به سایرین داده می‌شود؟

قاضی زاده هاشمی: اسم آن را سهام عدالت بگذاریم یا هر اسم دیگری بگذاریم الان قانونا اسم آن سهام عدالت است.

دغدغه‌ای شده برای مردم یکسری سهام عدالت دارند یکسری ندارند.

 در دولت شهید رئیسی می‌دانید که تمام کسانی که در ۴ دهک اول بودند جاماندگان داده شد، بقیه هم باید داده بشوند، دارایی‌های زیادی هم دولت دارد غیر از او سایر دارایی‌ها مثل زمین هم به همین ترتیب است ما الان زمین زیادی داریم و آنهایی که از دولت زمین نگرفتند باید پیش دولت سهم زمین شان روشن شود و زمین دریافت کنند یک عده گرفتند، سهم شان را گرفتند و آنهایی که نگرفتند باید به همین ترتیب… ما این کار را در بنیاد شهید کردیم، چون سوال تان احتمالاً این است که در بنیاد شهید کردید یا نه؟ باز هر کدام سوال می‌فرمایید…

ما دارایی مثلاً صندوق اندوخته شاهد برای خانواده ایثارگر بود به ایشان برگرداندیم، سازمان اقتصادی کوثر دارایی بود داریم تبدیل به سهام می‌کنیم و سهام را بین خانواده‌ها توزیع می‌کنیم، ما دو جور یارانه می‌دهیم یارانه نقدی و انتقال ثروت، انتقال ثروت هم یک نوع … ما به خانواده‌ها ثروت دائمی می‌دهیم، نه اینکه پول این ماه شان را فقط به آنها می‌دهیم به صورت دائمی یک درآمدی داشته باشند. سوال: نام دولت شما دولت خانواده است، جایگاه خانواده و زن در دولت شما چیست، البته یک صحبت اولیه در مقدمه داشتید تکمیلی را بعنوان سوال مردمی اینجا داشته باشید. قاضی زاده هاشمی: خانواده که واحد بنیادین جامعه است و بسیار ارزشمند است کانون اصلی رشد و تعالی انسان است، انسان‌ها با هم کامل می‌شوند، ایران هم مهد خانواده است ایران اصلاً یک کشور خانواده دوست است و بزرگترین سرمایه اجتماعی ما هم الان خانواده‌ها هستند نگاه ما هم به زن که محور خانواده است، نه یک نگاه متهجرانه است که بخواهیم خانم‌هایمان را در پستو نگاه داریم و نه یک نگاه جنسیتی است که بخواهیم او را ببریم فرض بفرمایید که یک نگاهی داشته باشیم که بر اساس ارزش‌های غربی وجود داشته باشد، ما به زن به عنوان مادر، به عنوان یک فعال اجتماعی، به عنوان یک مشارکت جو در عرصه‌های سیاسی و اداری و مدیریتی نگاه می‌کنیم و دغدغه زن‌های ما هم این است که ما فرصت حضور و نقش آفرینی به آن‌ها بدهیم، بزرگترین انگیزه بانوان ما احساس نقش آفرینی و احساس ارزشمندی است ما باید این را برای آنها ایجاد بکنیم، برای اینکه این کار را بتوانیم انجام بدهیم باید کاری بکنیم، من یک جایی گفتم که ما مسائل مان مزمن شده، ما با این نظام اداری، با این نظام تربیتی، با این نظام اشتغال، نمی‌توانیم یک زندگی با سبک اسلامی، سعادت انسان در داخل آن در نمی‌آید، جوان ما باید تا ۳۰ سالگی درس بخواند و بعد به سربازی برود، بعد در سن مثلاً ۳۴-۳۵ سالگی به طور طبیعی یک شغلی پیدا کند و به سرکار برود، ما چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که چه زمانی تشکیل زندگی بدهد، چه زمانی فرزند دار شود؟ چه زمانی در خانواده محبت شکل بگیرد واقعاً باید یک انقلاب در ساز و کارهای اداره کشور شکل بگیرد تا این مسائل مزمن ما که به جامانده از دوران طاغوت است و صد ساله است حل و فصل بشود، مشکل اقتصاد ما حل نمی‌شود تا این سازو کارها اصلاح نشود، فرهنگ ما و آسیب‌های اجتماعی ما حل نمی‌شود تا این‌ها اتفاق نیفتد، یکی این است که ما شرایط زندگی و نقش آفرینی زنان را باور کنیم، نقش مادری را، نقش همسری را، نقش خواهری را، نقش اجتماعی را، نقش اشتغال را و مطابق با او یک برنامه ریزی جدید ایجاد کنیم تا آنها بتوانند به تمام این آثار برسند، بعد هم ما یک جایی می‌توانیم از آنها واقعاً استفاده کنیم بسیاری از خانم‌ها می‌خواهند حضور اجتماعی فعال داشته باشند، من مثال بزنم، ما الان در آموزش و پرورش مشکل معلم داریم ما چرا از ظرفیت خانم‌ها که مادرانه است و بسیار علاقمند به حضور در حوزه پرورشی هستیم استفاده بکنیم و طرح معلم یار و مدرسه یار را از آن فرصت‌های خالی که آنها دارند، چون این‌ها تمام وقت ممکن است نمی‌توانند بعضاً در اختیار ما باشند استفاده کنیم، ما در بنیاد شهید باز از قبل من هم شروع شده بود ما یک مجموعه‌ای داریم مشاورین خانواده، معتمدین معین، عمده این‌ها خانم‌های عزیزی هستند، همسر شهید، همسر جانباز، خواهر شهید، خانواده خود ایثار و شهادت هستند که رابط ما هستند و خانواده‌ها و می‌روند و به جای بنیاد شهید رسیدگی می‌کنند، ما قبلاً در بهداشت و درمان رابطین بهداشت را داشتیم، یعنی این فرصت سازی برای این نیروی انسانی فوق العاده، برای خانم‌ها بسیاری از گسل‌های ما را پر می‌کند و حل و فصل می‌کند.

افزایش نشاط جامعه یک نیاز ضروری در جامعه است لکن به دلیل مشکلات اقتصادی تفریح و اوقات فراغت از سبد بخش عمده‌ای از خانوارهای ایرانی حذف شده است راهکار شما برای رفع این مسئله چیست؟

بله، متاسفانه پیمایش‌هایی هم که انجام شده، ۱۶ و نیم، ۱۷ درصد سال ۱۴۰۰ باور داشتند که نشاط و شادابی در آینده بهتر می‌شود ما باید کمک کنیم و باید حمایت کنیم، ما باز یک کارتی طراحی کردیم تحت عنوان کارت هوشمند خانواده برای نشاط خانواده‌ها، برای عنصر حوزه فرهنگ، تئاتر بروند، سینما بروند، ورزش کنند، تفریح کنند، البته این پلکانی است یعنی هر چه در دهک‌های پایین‌تر باشند حمایت بیشتری می‌شوند خانم باشند حمایت بیشتری می‌شوند، تا اسباب بازی شان حوزه‌های مختلف که دولت حمایت خودش را در این حوزه و سرمایه گذاری که در این حوزه کرده بتواند انجام بدهد به صورت جدی ما برنامه داریم برای آن.

گردشگری یکی از حوزه‌های پیشران در اقتصاد است برنامه شما برای توسعه صنعت گردشگری با توجه به ظرفیت‌های ایران چیست؟

در برنامه هفتم هم این آمده، بند ۱۷ برنامه هفتم کار ما ظرفیت خیلی زیادی داریم، ۲۷ ابنیه و بافت تاریخی، ثبت جهانی داریم در ۱۰ کشور اول جهان هستیم، ۲۴ عنوان آداب و رسوم آیین ثبت شده جهانی داریم و رتبه ۵ هستیم که دو رتبه در دولت شهید رئیسی ما افزایش پیدا کردیم دولت شهید رئیسی آمد ۳۰ کشور را لغو روادید کرد، ۳ و نیم میلیارد نفر را که بتواند راحت با یک بلیط بیایند به ایران و به اهداف گردشگری شان برسند، ما باید الگوی گردشگری حلال و خانواده محور در جهان بشویم یعنی هر کس بخواهد یک جای عفیف داشته باشد از ظرفیت‌های. چون الحمدالله هم حوزه مذهبی داریم، هم تاریخی داریم، هم محیط زیستی داریم، هم سلامت داریم لازمه اش این است که ایران هراسی را در دنیا کم کنیم و تبلیغ کنیم، الان ۲۵۰ هزار یورو بودجه وزارت گردشگری است، این ۴۰ میلیون دلار در سال اگر ما صرف تبلیغات بکنیم، ۱۰ برابر و ۱۰۰ برابر آن برگشت خواهد کرد داخل کشور، ما یکی از چیزهایی که خیلی خوب می‌توانیم روی آن مانور بدهیم هنر صنایع دستی ما است، الان یک و نیم میلیون نفر ما فعال صنایع دستی داریم خوشبختانه در دولت شهید رئیسی ما پیمان سپاری ارزی را برداشتیم، این خیلی کمک می‌کند به فروش و صادرات و … خود این خانه‌های صنایع دستی که درست شد در ورودی هر شهر که فروشگاه باشد، محل تولید باشد، خودش باز یک جذابیت برای گردشگری است، اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده، امیدواریم این را بتوانیم توسعه بیشتری در دولت خانواده و دولت مردم انجام بدهیم.

حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان ۲۰ درصد اضافه می‌شود سوال این است که آیا شما اختیارات حل این مسئله را دارید و برنامه شما چیست؟

حتماً، اولاً که متاسفانه رشد تورم مثلاً اگر بگوییم قیمت‌ها ۱۱ برابر شده، دستمزدها ۸ برابر بیشتر نشده، ما حتماً این را باید مطابق با قیمت تورم و حتی بیشتر، مثل همین کاری که باز در بنیاد شهید انجام دادیم که افزایش پرداختی‌ها بیش از نرخ تورم بوده انجام دادیم البته لازمه آن این است که قانونی که اصلاح کوچکی انجام بدهیم متناسب بشود برابر، چون برابر متناسب با نرخ تورم گفته بشود برابر تا ان شاالله اصلاح بشود.

قانون برنامه هفتم این تغییرات بکند؟ قاضی زاده هاشمی: نه، قانون کار، ماده ۴۱ آن باید بکنیم برابر که هر ساله حقوق کارکنان برابر با نرخ تورم افزایش پیدا کند. سوال: الان عنوان چیست؟

متناسب است، چون می‌گوید متناسب یک کمی کمتر از کم کم، در طول یک دهه خیلی تفاوت ایجاد می‌کند.

برنامه شما برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی که سال‌ها چشم انتظارند چیست؟

ما الان در بنیاد شهید نیروی شرکتی که داریم ۳۳ میلیون تومان در ماه داریم خرج آن می‌کنیم، ۵ تا ۱۰ درصد داریم بالادستی به شرکتی می‌دهیم، تبعیض در نیروی انسانی هم ایجاد شده، این درست نیست، در دوره نهم و دهم آمدند یک بار نیروهای شرکتی را تبدیل وضعیت کردند، ما باید این کار را با جدیت برویم، اگر ما نیرویی نیاز داریم باید مستقیماً با خود دستگاه کار داشته باشد و اگر نیاز هم نداریم باید تعیین تکلیفش بکنیم، به نفع خود دولت هم هست که این عزیزان تعیین تکلیف بشوند و این احساس تبعیض را هم باید از بین برود و امنیت شغلی هم به دست بیاورند فکر نکنند هر سال ممکن است که تسویه بشود.

نظر شما در مورد نهضت ملی مسکن چیست تضمین دولت برای اینکه نهضت ملی به سرنوشت مسکن مهر در دولت دهم و یازدهم نرسد چیست؟

برنامه جدی ما است، اولاً قانون است، وظیفه ما است که سالی یک میلیون مسکن بسازیم، الان دو میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در دولت شهید رئیسی ایجاد شده، ۳۳۰ هزار هکتار توسعه افقی شهرها پیدا کردند، دو میلیون زمین الان آماده برای ساخت مسکن است، عزم دولت است، مسکن مهری که در دولت نهم و دهم شروع شده بود به علت عدم باور دولت دهم یازدهم تعطیل شد، دولت شهید رئیسی همان مساکن می‌بینید که تند تند در حال افتتاح و بهره برداری است مهم این است که یک دولتی باور داشته باشد که وظیفه دارد در ارتباط با تامین مسکن مردم و ما این باور قطعی مان است که باید دولت مداخله جدی بکند این کار را هم انجام خواهیم داد و به نتیجه هم ان‌شاالله خواهیم رساند.

قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در برخی ادارات دولتی برای پایین‌ترین قراردادها اعمال نشد در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران چه خواهید کرد؟

ما در این سه سال ۲۱۸ هزار نفر تبدیل وضعیت شدند، عدد قبل از این دولت هیچ چیز نشده بود، با پیگیری که بنیاد کرد و با حمایتی که دولت کرد، یک مقدار در شرکت‌های خصولتی ما مشکل داریم که ان‌شاالله با قدرتی که رئیس جمهور دارد من قول می‌دهم که همه این شرکت‌های خصولتی که وابسته به دولت هستند را به خط کنم و این کار انجام شود.

یعنی چه کار کنید؟

یعنی تبدیل وضعیت بشوند و از قانون تابعیت کنند.

با خصولتی‌ها می‌خواهید چه کار کنید؟

خصولتی‌ها خیلی‌هایشان وابسته به دولت هستند، اگر اجرا نکرد مجبوریم با رئیس محترم شان خداحافظی کنیم.

واردات محصولات کشاورزی که تولید داخل دارد موجب ضرر کشاورزان شده برنامه شما برای حل این مسئله چیست؟

یکی از جاهایی که باید سیاست‌هایمان به طور کلی تغییر کند حوزه کشاورزی است، ما در ۵ سال آینده با همین روند ۹۰ میلیارد دلار باید هزینه واردات یا نهاده کشاورزی بکنیم یا محصولات کشاورزی انجام بدهیم، در حالی که این جریان هیچ چیز آن به خود کشاورز نمی‌رسد ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد محصولات به کشاورز می‌رسد، کشاورز ما در حد معیشت پایه باقی مانده، باید سرمایه در گردش، ارزش افزوده را به خود کشاورز برگردانیم و کشاورز را باید ثروتمند کنیم، لازمه آن این است که یارانه باز به ذینفع نهایی داده شود و ما تسهیلات در گردش و منابع کافی به کشاورز بدهیم و او را قدرتمند کنیم، تعاونی‌های منسجم ایجاد کنیم، حلقه‌ها را کوتاه کنیم تا ثروت به خود کشاورز عزیز ما برسد، الان بخصوص در این ایامی که خشکسالی هم بود خیلی از دامپروری‌های دام‌هایشان را از بین بردند عشایر ما به همین ترتیب، ما ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه ما داریم یارانه می‌دهیم یک بخشی از این را باید بدهیم به این‌ها دام بدهیم، علوفه بدهیم، احیا مراتع باید بگذاریم تا این‌ها بتوانند تعلیف کنند دام شان را تا این کار به خوبی انجام بشود، ما یک برنامه جامع که در دولت شهید رئیسی البته در ستاد تحولات شهید رئیسی تهیه شده را در اختیار داریم که حتماً آن را جامع و انجام می‌دهیم البته باید بهره وری و فناوری را منتقل کنیم ما ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم، با همین میزان آبی که داریم ۲۰۰ میلیون نفر را می‌توانیم غذا بدهیم، اما اصلاح تکنولوژی باید اتفاق بیفتد، فناوری مان در استفاده از خاک و آب باید تغییر پیدا بکند که این باز نیاز به سرمایه گذاری دارد که جزء برنامه جدی ما در دولت است.

مشخصاً آنچه که در سوال هموطنان ما طرح شده بود موضوع واردات محصولات کشاورزی که تولید داخل دارد در کدام برنامه شما می‌گنجد؟

عرض می‌کنم واردات را باید منتقل کنیم کم کم به منافع آن را به نفع کشاورز داخلی که کشاورز داخلی بتواند …

کم کم یعنی در چه بازه زمانی؟

حداقل ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد، چون بالاخره غذای مردم است به سرعت نمی‌شود این جابجایی را انجام داد، اما روند را باید منتقل کنیم و معکوس آن را انجام بدهیم برنامه‌ای که ما داریم بین ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد تا انجام شود. سوال: وقتی که تولید داخل داشته باشد، باز هم نیاز دارد ۴-۵ سال زمان بگذرد تا این انتقال صورت بگیرد؟ قاضی زاده هاشمی: نه، همه نیست، مثلاً گندم ما نیاز به واردات داریم ما اول باید نحوه کشت گندم مان و اصلاحات ژنتیکی باید اتفاق بیفتد، الگوی کشت مان باید تغییر کند داستان‌های زیادی دارد.

برنامه شما برای بهبود محیط کسب و کار چیست؟

رشد اقتصادی ۸ درصد بدون سرمایه گذاری بخش خصوصی ممکن نیست، دولت پول جدی الان، چون همه منابعش را دارد حقوق و دستمزد می‌دهد، و سرمایه گذاری ندارد ما باید دست و پای بخش خصوصی را باز کنیم عقب بایستیم تا او کار کند، چطور باز کنیم؟ مسائل سیاسی را باید اثر آن را روی بازار کم کنیم، چه داخلی و چه خارجی، مقررات دست و پاگیر را باید اصلاح کنیم، از شوک درمانی شوک ارزی باید جلوگیری کنیم، تورم بالا را باید کنترل کنیم، بی ثباتی قیمت و مجوزهای رانتی را هم باید کنترل کنیم، این ۵-۶ تا کار را دولت باید انجام بدهد و ما قول می‌دهیم به دوستان که ظرف سه ماه اول تمام این کارها را انجام می‌دهیم در حوزه مجوز و این‌ها دولت یک ورود جدی کرد، سایر موارد را هم باید انجام بدهیم، اینکه یک دفعه تصمیم بگیریم که مثلاً صادرات گوجه و پیاز قطع بشود و تولید کننده خودمان را نابود کنیم این کار درستی نیست ما باید بتوانیم به یک ترتیبی به تبادل عرضه و تقاضای داخلی و تنظیم بین واردات و صادرات بتوانیم بازار را کنترل کنیم نه اینکه به تولید کننده داخلی مان صدمه بزنیم.

مشاغل مختلفی که داریم، فعالیت‌های تولیدی که مختلف هستند در کشور، برای این‌ها می‌خواهید چه بکنید احیاناً موانعی که در مسیرشان وجود داشته باشد برای تولیداتشان؟

این برای همه موضوعات هست، یعنی الان حوزه صنعت ما، معدن ما، گرفتار همین ماجرا هستند من مثالی که زدم برای حوزه کشاورزی هست، مثلاً ما یک دفعه در رابطه با فلان ماده تصمیم می‌گیریم این صادراتش ممنوع، یا مثلاً موضوع همین پیمان سپاری که نمی‌دانیم چه کار باید بکنیم، ما یک سطحی از صادرات را که ارزش کمتری را باید پیمان سپاری اش را مثل کاری که در صنایع خانگی کردیم، صنایع دستی انجام دادیم باید آنها را معاف کنیم و برویم روی محصولات بزرگ آن هم یک بازار رسمی متشکل درست بکنیم که قیمت ارز آنجا بر اساس عرضه و تقاضا روشن بشود.

پیام دادند که آیا وعده وعیدهایی را که می‌دهید را مطمئن هستید می‌توانید عمل کنید؟ ضمانت اجرایی عمل به وعده‌ها چیست؟

من بلافاصله بعد از انتخاب تمام این وعده‌ها را مستند می‌کنم به عنوان یک تعهدنامه دولت به مردم اعلام خواهم کرد که تعهدات من این است، مردم عزیز من را مطابق این تعهد و رسانه‌ها نظارت کنند، مردم نظارت کنید، منتقدین نظارت کنید اگر انجام ندادم خودم ۴ سال بعد به شرط حیات اگر بودم کاندیدا نخواهم شد.

مثلاً وعده‌ای که از قبل بود موضوع سه روزه حل کردن مشکل بورس؟

این یک مغالطه‌ای بود که دوستان کردند

یعنی چه؟

بورس بازار انتظاراست، بازار اعتماد است

نه، این وعده جنابعالی بود یا نه؟

بله، اینکه چگونه بازتعریف شد در کشور عرض می‌کنم مغالطه است. رئیس جمهور وقتی عزم داشته باشد دو سه تا مسئله را حل کند در بورس که همه آن هم دستور است، بازار اعتماد می‌کند و برمی گردد و سبز می‌شود.

مثلاً؟

مثلاً دخالت دستوری در تعرفه گذاری نرخ خوراک. در نرخ خوراک پتروشیمی این‌ها که اصلاً دولت یک دفعه مداخله می‌کند، بگوید آقا من دخالت نمی‌کنم، بر اساس قیمت جهانی دارم با آن برخورد می‌کنم من برمی گردم به زنجیره آخر یارانه پرداخت می‌کنم، آن وقت کسی که سرمایه گذاری می‌کند روشن است برای او چه اتفاقی می‌افتد، یا ترکیب شورای عالی بورس که اصلاً ذینفع خرد یا مردم در آن حضور ندارند، من برای این‌ها کرسی قرار می‌دهم این‌ها می‌بینند یک ثبات مدیریتی وجود دارد به آن‌ها توجه می‌شود بنابراین اعتماد می‌کند، بازار سرمایه بازار آینده است، یعنی مردم دارند آینده را می‌خرند نگاه می‌کنند روند اقتصادی به چه ترتیب است، مثلاً صنعت نفت و گاز در دنیا دارد رشد می‌کند، طلا دارد رشد می‌کند، هر چه در این حوزه هست اعتماد می‌کنند می‌روند می‌خرند. سوال: بر اساس همین نکته‌ای که می‌گویید سه روزه خودش را می‌تواند نشان بدهد؟ قاضی زاده هاشمی: بله، بخاطر اینکه اعتبارسازی اعتمادی است، شما وقتی روش‌هایتان را اصلاح بکنید روندها عادی می‌شود، الان روندها در بازار سرمایه ما عادی نیست دائم مرتب در آن در حال مداخله و دخالت است.

یعنی روی آن وعده سه روزه حل شدن مشکل بورس همچنان هستید؟ قاضی زاده هاشمی: نه الان، چون بی اعتمادی عمیق‌تر شده، آن زمان تازه اتفاق افتاده بود. سوال: الان چند روز نیاز است؟

من الان نمی‌توانم مثلاً بخواهم، محاسبه کرده بودیم واقعاً آن موقع را، به اضافه اینکه آن موقع اگر اشتباه نکنم ۶۰ همت هنوز در بازار پول بود و ما می‌توانستیم آن منابع را ببریم در صندوق تثبیت بازارو با خرید و فروش آرام آرام بازار را بالا نگه داریم آن منابع هم متاسفانه بخشی از آن از بازار خارج شده است. سوال: یعنی ضمانت اجرایی وعده‌هایتان را هم می‌فرمایید چیست؟ قاضی زاده هاشمی: عرض کردم بنده بعنوان یک تعهدنامه به ملت بزرگ ایران اعلام می‌کنم و ذکر می‌کنم مردم ناظر باشند، رسانه‌ها ناظر باشند، اگر انجام ندادم اصلاً خودم کاندیدنمی شوم.

در خصوص شفافیت هزینه‌های ستاد انتخاباتی خود لطفاً توضیح بدهید. قاضی زاده هاشمی: الان می‌بینید که من خیلی در بیلبوردها نیستم و در فضای مجازی نیستم، چون حضور در فضای مجازی اینستاگرام، در توئیتر و حتی در شبکه‌های داخلی ده‌ها میلیارد تومان پول می‌خواهد که من ندارم، چون من وامدار کسی نیستم. سوال: البته در فضای شهری تبلیغات شهری حضور دارید؟

عرض می‌کنم، آنها هم برای اینکه هر جا رایگان به ما جایگاهی دادند من هستم یعنی حضور من در تلویزیون است مثلاً ۴۰-۵۰ تا بیلبورد شهرداری تهران در اختیار ما قرار داده سوال: آن‌ها هم رایگان است؟ قاضی زاده هاشمی: بله به همه نامزدها دادند، رایگان در اختیار قرار دادند من هر کجا رایگان است بنده هستم، حتی بعضاً دوستان ما در ستادهای ما می‌گویند اقا کمک مالی، می‌گویم آقا ما ستاد من در دل خانواده‌های ایرانی است من، چون دولت خانواده ام، هر خانواده ایرانی قلب خانواده‌های ایرانی، زنان و مردان، دختران و پسران ستاد من است. چون ما منابع مالی نداریم. سوال: البته همان تابلوها یک پارچه نوشته‌هایی می‌خواهد چاپ آنها هم رایگان است یا با خودتان است؟ قاضی زاده هاشمی: در آن حد دوستان ما کمک کردند، اینکه خیلی‌هایشان دیجیتال است یعنی حتی خیلی سرمایه گذاری ندارد، ولی به طور عمومی من تقریباً هزینه‌ای که تا به الان انجام دادم نزدیک به صفر است دلیل آن هم عرض می‌کنم، چون حامی سیاسی و حامی مالی نداشتم و نمی‌خواهم هم وامدار کسی باشم، این جزو برنامه‌های قطعی من است، چون وامدران شما بعد از … از شما بعنوان رئیس جمهور انتظارات خاص دارند. سوال: دیشب هم در مناظره بعضاً مطرح شد، تا پایان انتخابات حضور خواهید داشت؟ قاضی زاده هاشمی: هیچکس برای کنار رفتن نیامده، خودم را در این عرصه اگر اصلح نمی‌دانستم پا به میدان نمی‌گذاشتم، بر اساس وظیفه شرعی آمدم تا به الان هم احساسم این است که وظیفه دارم بایستم، چون نمی‌خواهم انتخاب مردم محدود بشود، مردم بالاخره بایدتنوع در انتخاب داشته باشند و بتوانند با هر سلیقه‌ای مشخص… سوال: مشخصاً هستید تا انتها؟ قاضی زاده هاشمی: عرض کردم، من این را چندین بار گفتم علت تکرار سوالش را توسط مجریان محترم تلویزیون را نمی‌فهمم، چون تقریباً دوستان مرتب سوال می‌کنند اگر مبنا بر این است که دوستان ما در تلویزیون به ما بگویند آقا شما انصراف بدهید برای ما روشن کنید. سوال: نه خیر، بر اساس آنچه که در رسانه‌ها و در خبرها هست بعنوان سوال پرسیدم محضر شما. قاضی زاده هاشمی: نه این تکرارش واقعاً دیگر در هر برنامه می‌آییم این سوال را می‌کنند این به نظر من خیلی کار درستی نیست.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا