سیاسی

تاکیدات دادستان کل کشور به مسئولان برگزاری انتخابات و نامزد‌های دارای صلاحیت و طرفداران آن‌ها

تاکیدات دادستان کل کشور به مسئولان برگزاری انتخابات و نامزد‌های دارای صلاحیت و طرفداران آن‌ها


دادستان کل کشور بر همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌ها در انجام وظایف خطیر قانونی و ایجاد فضای رقابتی سالم برای تمام نامزد‌ها و فراهم کردن بستر کاملا مناسب برای شرکت حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، اولین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور با حضور اعضا و به ریاست حجت‌الاسلام موحدی‌آزاد، دادستان کل کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دادستان کل کشور ضمن درود به روح امام خمینی (ره) و شهیدان به ویژه شهدای خدمت گفت: روز ۱۴ خرداد مقام معظم رهبری در حرم حضرت امام (ره) فرمودند که «حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان است» مردم در طول تاریخ انقلاب حتی قبل از جنگ، امام (ره) و انقلاب را با جان و فرزندانشان همراهی و در کنار نیرو‌های امنیتی، انتظامی و نظامی از نظام دفاع کردند.

وی ادامه داد: آرامشی که امروز در کشور وجود دارد به دلیل آگاهی مردم به مشکلات است؛ نمونه آن حضور گسترده مردم در تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی، راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز قدس است. هر سال درصد قابل توجهی حضور مردم افزایش پیدا می‌کند. نمونه بارز و برجسته دیگر حضور مردم در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید خدمت و همراهان ایشان بود. این موارد سرمایه بزرگی است که مردم خلق می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور گفت: مردم در انتخابات مجلس با وجود بمباران تبلیغاتی دشمن حضور پیدا کردند. 

حجت الاسلام موحدی‌آزاد خطاب به مسئولان اجرایی و برگزاری انتخابات و نامزد‌هایی که صلاحیت آن‌ها احراز می‌شود و نامزدهایی که صلاحیت آنها تایید نمی‌شود، گفت: اولین تاکید حفظ وحدت ملی، هم‌بستگی اجتماعی و مسائل کشور و نظام است. دومین تاکید احترام به ارزش‌های انقلاب اسلامی، قانون اساسی، مقام ولایت فقیه و احیا و تقویت گفتمان امامان انقلاب است. سومین تاکید همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌ها در انجام وظایف خطیر قانونی و ایجاد فضای رقابتی سالم برای تمام نامزد‌ها و فراهم کردن بستر کاملا مناسب برای شرکت حداکثری مردم در انتخابات است.

 وی در توضیح چهارمین تاکید گفت: تمرکز بر قانون‌مندی و اجرای صحیح قانون توسط مسئولان و نامزد‌ها در تمام امور و فرآیند‌های برگزاری انتخابات باید مورد توجه همگان قرار گیرد. تاکید پنجم استفاده نکردن از امکانات و رسانه‌های بیگانه و معاند است؛ زیرا همکاری با آن‌ها اساسا جرم محسوب می‌شود. ششمین تاکید دامن نزدن به حساسیت‌های قومی و مذهبی، پرهیز از دوقطبی‌سازی جامعه و پرهیز از چالش آفرینی و تحریک آفرینی است.

دادستان کل کشور افزود: هفتمین تاکید پرهیز از تطهیر گروه‌ها و احزاب غیرقانونی و ضدانقلاب برای گرفتن رای و هشتمین تاکید پرهیز از تخریب اشخاص حقیقی و حقوقی نامزد‌ها و همچنین نامزد‌ها نسبت به یکدیگر توسط خودشان یا هواداران آن‌ها است. نهمین تاکید پرهیز از دادن وعده‌های خارج از توان و اختیارات قوه مجریه و دهمین تاکید پرهیز از دعوت به تجمعات خیابانی، راهپیمایی بدون مجوز و انتشار اخبار غیرواقعی و کذب توسط نامزد‌ها و هواداران آن‌ها است. 

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور ادامه داد: یازدهمین تاکید هماهنگی دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی در پیشگیری و برخورد سریع و قاطع با جرایم احتمالی مخل نظم و امنیت عمومی است. دوازدهمین تاکید بر عدم افشاگری‌های غیرمستند و اثبات نشده، که در فضای عمومی جامعه تاثیر می‌گذارد و واکنش مردمی را در پی دارد، است؛ باید در این موارد با هماهنگی یکدیگر تصمیم‌گیری و برخورد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌آزاد گفت: سیزدهمین تاکید توجه مسئولین و متولیان فرهنگی و صاحبان تریبون اعم از ائمه جمعه و جماعات و برخی چهره‌های رسانه‌ای، سیاسی و وابسته به نهاد‌ها و لزوم تامین انسجام ملی است؛ باید پیوسته در اظهارنظر‌ها و استفاده از تریبون‌ها و رسانه‌ها مسائل انسجام ملی را در نظر داشته باشیم. 

وی ادامه داد: سوءاستفاده نکردن از مقام و موقعیت له یا علیه نامزد‌ها تاکید چهاردهم است. پانزدهمین تاکید رصد و پایش فضای مجازی توسط نهاد‌های مسئول با هدف پیشگیری و بازدارندگی از تبلیغات محرک معاندین است.

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور با تشکر و قدردانی از مسئولان دولتی که در غیاب رئیس جمهور امور کشور را انجام می‌دهند، گفت: با تدابیر و توصیه‌های مقام معظم رهبری اختلال در امور کشور ایجاد نشده و امور جاری کشور به روال عادی در حال انجام است و مراسم‌های فشرده، سنگین و ملی بعد از این حادثه با تدبیر برگزار شد. به لطف خدا و تلاش و مراقبت مسئولان امنیتی، نظامی و انتظامی هیچ حادثه‌ای رخ نداد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌آزاد ضمن تشکر از وزارت کشور بیان کرد: به محض وقوع این حادثه وزارت کشور بلافاصله مقدمات ثبت‌نام داوطلبان را فراهم کرد و لیست ثبت نام داوطلبان را به شورای نگهبان ارائه کرد و پس از بررسی در موعد قانونی افراد دارای صلاحیت را اعلام می‌کنند. با اعلام اسامی احتمال دارد برخی توقعاتی داشته باشند و ناراحت شوند، ولی مطمئنیم که مردم با آگاهی‌هایی که دارند آرامش را حفظ می‌کنند و نامزد‌ها باید تسلیم تصمیمات مراجع قانونی باشند و قانون باید فصل‌الخطاب تمامی ما قرار گیرد.

دادستان کل کشور ضمن توصیه به سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: نظارت‌ها را تشدید و ارتباط را با دولتمردان و بخش‌های مختلف قوه مجریه افزایش دهد تا دولت جدید زمام امور را در دست گیرد.

در ادامه این جلسه علی‌اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و دبیر ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور گفت: ایام بسیار سختی بر ملت ایران گذشت چرا که بلافاصله پس از انتخابات پرشکوه مجلس شاهد حادثه اندوهناک شهادت رئیس جمهور بودیم که منجر به برگزاری جلسات فوق‌العاده برای انتخاب رئیس جمهور آینده کشور شده است.

وی ادامه داد: مقرر شده است که چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری مورخ ۸ تیرماه در سراسر کشور برگزار شود. شورای نگهبان در مرحله بررسی تایید صلاحیت داوطلبان ثبت نامی است و به محض اینکه تایید صلاحیت‌ها انجام و لیست اسامی قطعی نامزد‌ها در ۲۳ خردادماه به وزارت کشور اعلام شود به مدت ۱۵ روز نامزد‌ها می‌توانند از فرصت تبلیغات قانونی استفاده کنند و ۷ تیرماه پایان روز فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات است. 

دبیر ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور بیان کرد: دبیرخانه و مجموعه ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی نیز با توجه به تجارب قبلی پیش نویسی را آماده کرده است. در راس این پیش‌نویس با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری، که در سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) بیان کردند نامزد‌ها نباید بحث تخریب چهره‌ها را در دستورکار خود قرار دهند و اجازه ندهیم که با زیر سوال بردن دستاورد‌های نظام دشمنان از این فضا سوءاستفاده کنند. بر همین اساس پیش‌بینی‌های لازم در چند حوزه صورت گرفته است که پس از طرح و تصویب، ابلاغ خواهند شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های لازم درباره جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از مقام و موقعیت افراد برای له یا علیه نامزد‌ها و همچنین سوءاستفاده احتمالی نامزد‌ها از اموال عمومی و بیت‌‌المال، بحث توجیه و ارشاد نامزد‌ها و ستاد‌های آن‌ها برای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی با هدف اجرای عدالت انتخاباتی و ایجاد فرصت‌های برابر برای نامزد‌ها شده است.

جهانگیر گفت: همچنین برای دستگاه‌های مختلف وظایفی در نظر گرفته شده است؛ به‌عنوان مثال سازمان بازرسی کل کشور باید سوءاستفاده‌های احتمالی دستگاه‌ها را رصد و به موقع تذکرات لازم را بدهد و اگر رفتار غیرقانونی ادامه پیدا کرد، برخورد قانونی کند.

همچنین دادستان‌ها موظف شده‌اند که با استفاده از امکانات امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی شایعات درباره انتخابات در فضای حقیقی و مجازی را رصد کنند و برابر موازین قانونی وظیفه برخورد با عامل یا عاملین را در دستورکار قرار دهند تا فضای پاکی برای رقابتی توام با اخلاق برای تمام نامزد‌ها فراهم شود و مردم در فضای کاملا امن و با سلامت کامل به وظیفه خود عمل کنند.

در ادامه دستگاه‌های مختلف در مورد انتخابات آتی ریاست جمهوری نقطه‌نظراتی را ارائه کردند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا