سیاسی

عبور قطار انتخابات ریاست جمهوری از ایستگاه احراز صلاحیت‌ها

بسته انتخاباتی مهر؛

قطار انتخابات ریاست جمهوری از ایستگاه احراز صلاحیت‌ها عبور کرد تا شمارش معکوس برای مناظرات شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات کشور آغاز شود.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست – رامین عبدالله‌شاهی: وزارت کشور اسامی شش نفر را رسماً به عنوان نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف، شش کاندیدای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری هستند. رجلی که نامشان را در چند هفته آینده به دفعات خواهیم شنید. این در حالی است که دیگر شمارش معکوس برای انتخاب جمهور چهاردهم شروع شده است. قطار انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از مرحله ثبت نام‌ها و احراز صلاحیت‌ها عبور کرده و به ایستگاه حساس تبلیغات و مناظره‌های تلویزیونی نزدیک می‌شود.

از ۸۰ نفر ثبت نام کننده تعدادی انصراف دادند و بخش قابل توجهی عدم احراز صلاحیت آنها اعلام شد. در میان آنها که صلاحیت شن احراز نشده نام علی لاریجانی، محمود احمدی نژاد و اسحاق جهانگیری به چشم می‌آید. حال دیگر همه نگاه‌ها از شورای نگهبان برگشته و مناظره‌ها است که وزن واقعی احراز صلاحیت شده و وارد مرحله رقابت اصلی شدند، مشخص شود.

قبل از اعلام رسمی وزارت کشور، گمانه زنی‌ها و اخبار غیررسمی در فضای مجازی و رسانه‌ها اوج گرفته و تبلیغات غیر رسمی داوطلبان آغاز شده بود، اما اکنون دیگر شرایط فرق می‌کند زیرا تبلیغات رسماً آغاز شده است.

از ضرب الاجل حداکثر ۵۰ روزه اصل ۱۳۱ قانون اساسی برای انتخاب رئیس جمهور جدید که در شرایط اضطرار فوت یا شهادت رئیس جمهور قبلی، تعریف شده است، تنها ۲۹ روز باقی مانده است. تقارن ماه ذی الحجه امسال با حال و هوای عجیبی که به انتخابات ریاست جمهوری گره خورده است را شاهدیم و اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود تقریباً در آستانه شروع محرم الحرام ۱۴۴۶ هجری قمری رئیس پاستور جدید مشخص خواهد شد.

در حالی که تا روز انتخابات یعنی هشتم تیر ماه تنها ۱۹ روز باقی مانده است. نهادها و سازمان‌های ذی ربط انتخابات از جمله سازمان صدا و سیما در انتظار اعلام تعداد افراد احراز صلاحیت شده بودند، امری که حال دیگر برقرار شده است. حال صدا و سیما بر اساس نفرات مشخص شده به دنبال تعریف و برنامه‌ریزی دقیق برای مناظره‌های تعیین کننده تلویزیونی است.

احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان صورت گرفت

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان پس از اعلام پایان احراز صلاحیت شده‌ها گفت: بعد از اعلام نتایج تعیین صلاحیت شده‌ها، مهلت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود و ان‌شاءالله با تمهیداتی که اندیشیده شده، شاهد انتخابات پرشور و رقابتی در تراز جمهوری اسلامی باشیم.

۵ مناظره در نظر گرفته شده است

پیمان جبلی در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران، گفت: برنامه مناظره‌ها بعد از اذان مغرب آغاز می‌شود و هنوز مجری مناظره‌ها قطعی نشده است.

وی افزود: پنج مناظره برای نامزدهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است و هر مناظره سه ساعت و نیم تا ۴ به طول خواهد انجامید که بعد از اذان مغرب آغاز می‌شود.

جبلی تاکید کرده است: نظارت بر مناظره برعهده کمیسیون نظارت بر انتخابات است که اعضای آن در کنار استودیو حاضر خواهند بود و برنامه مناظرات مربوط به مسائل اساسی کشور خواهد بود که بلافاصله بعد از اعلام اسامی نامزدهای مراسم قرعه کشی برگزار می‌شود.

پور محمدی احراز صلاحیت شد

به گزارش خبرنگار مهر، «حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی» دبیر جامعه روحانیت مبارز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس و ساعتی قبل از اعلام اسامی تعیین صلاحیت شدگان، نوشت: «شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی‌گذارد.

وی در ادامه این مطلب آورده است: «از سعدی علیه الرحمه بیاموزیم که فرمود: «به کارهای گران مرد کار دیده فرست».

روز پر کار لاریجانی قبل از عدم احراز صلاحیتش

علی لاریجانی در یک روز گذشته در حساب شخصی خود در شبکه ایکس پرکار بود و حدود ۵ تا ۶ توییت را منتشر کرد.

لاریجانی نوشته بود: بیش از یک میلیون پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی و پیامک از طریق پویش از لاریجانی دریافت کرده‌ام. از همراهی بی‌نظیر شما ممنونم. پوزش بنده را در تأخیر پاسخ بپذیرید، پیام‌ها بی‌پاسخ نخواهند ماند.

وی همچنین در خصوص بازنشستگان نوشته است: سه برنامه‌ای که برای بازنشستگان داریم؛ همسان سازی و متناسب سازی حقوق در نیمه دوم ۱۴۰۳؛ واریز اعتبار ۵ میلیون تومانی سفر برای بازنشستگان در ماه اول دولت چهاردهم و چکاپ سلامت رایگان سالانه برای کلیه اعضای خانواده بازنشستگان بالاتر از ۳۰ سال

این در شرایطی است که محمد باقر قالیباف در حساب شخصی خود در شبکه ایکس اشاره‌ای به انتخابات نداشت. از آخرین توییت سعید جلیلی ۱۰ روز می‌گذرد. پزشکیان هنوز واکنشی به تأیید صلاحیتش نشان نداده است.

زاکانی پس از اعلام رسمی اسامی تعیین صلاحیت شدگان در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: در انتخابات گذشته افتخار حمایت از مظهر شعارهای انقلاب را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم. اما در انتخابات ۱۴۰۳ بر تداوم راه شهید رئیسی و تکمیل خدمات تا خر می‌مانم و رقابت می‌کنم.

انقلاب سازوکارها را با وارونه سازی هرم قدرت

امیر حسین قاضی زاده‌هاشمی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: انقلاب سازوکارها را با وارونه سازی هرم قدرت انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال در خصوص نیاز کشور به انقلاب در سازوکارها افزود: اصول دیوان سالاری مستقر در کشور بیش از ۱۰۰ سال است که تغییری نداشته است.

قاضی زاده‌هاشمی بیان کرد: نظامات و بروکراسی اداری حاکم بر کشور که بسیار تمرکز گرا است، وقتی می‌گوئیم انقلاب در سازوکارها منظور وارونه کردن هرم قدرت است.

بیانیه خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی

خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای منتشر کردند و در آن تاکید کردند که کاندیداها از درگیری‌های تنش‌زا و بی‌حاصل خودداری کنند.

تمکین به تصمیم شورای نگهبان

مسعود زریبافان داوطلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد: من شورای نگهبان را از نظر جایگاه قانونی و شرعی و همچنین به لحاظ دین مداری و ترس از خدا و آخرتِ اعضا آن، و نیز دسترسی به اطلاعات و شناخت آن از اشخاص، اصلح، صاحب اختیار و ذی‌حق برای اظهار نظر و تصمیم‌گیری در خصوص کاندیداهای ریاست‌جمهوری می‌دانم و تصمیم آنها را فصل‌الخطاب و بر خود فرض قطعی دانسته و بلاشرط از آن تبعیت و به آن تمکین خواهم نمود.

زهره الهیان از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد

زهره الهیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با عنایت به حضور نیروهای متعهد و متخصص انقلابی به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، در این برهه تاریخی و سرنوشت ساز انقلاب، ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت و فراخوان مشارکت حداکثری بویژه جامعه زنان در انتخابات، به منظور حفظ وحدت در جبهه انقلاب ضمن حمایت از کاندیدای مورد وثوق مردم، علما و نخبگان، و با اعلام مراتب قدردانی و سپاس از نگاه مثبت و حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب به حضور زنان درجایگاه‌های کلان مدیریتی، مراتب انصراف خود را از ادامه کاندیداتوری اعلام می‌نمایم.

همچنین قدرت‌علی حشمتیان، رئیس خانه احزاب، محمد مهدی زاهدی داوطلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، حبیب‌الله دهمرده نماینده مجلس یازدهم، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه محمد رویانیان در بیانیه‌هایی از نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادند.

مشارکت بالا ضامن نتیجه بخشی تصمیم‌های سخت

باید توجه داشت قطعاً مشارکت بالا با وجود تنوع سلایق به دست می‌آید و اینکه هر قشر و بخشی از جامعه که دلش برای کشور و نظام می تپد در انتخابات شرکت کند. این در حالیست که کشور با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه است و هر دولتی که انتخاب شود، برای حل آنها نیازمند حمایت‌های آحاد ملت در سراسر کشور است تا بتواند تصمیم‌هایی سخت که دارای منافع دراز مدت است را بگیرد.

در چنین شرایطی اگر میزان مشارکت افزایش یابد حتی آنها که در رقابتی نزدیک کاندیدای مورد نظرشان را موفق به کسب کرسی ریاست جمهوری نبینند، حاضرند پس از پایان انتخابات برای حفظ منافع کشور از تصمیم‌های سرنوشت ساز دولت جدید حمایت بیشتری کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا