بین الملل

اعتراض کشاورزان به ادامه تخریب مزارع خشخاش در بدخشان

منابع محلی در بدخشان در شمال شرق افغانستان از اعتراض کشاورزان به ادامه تخریب مزارع خشخاش در این ولایت خبردادند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، منابع محلی به رسانه‌ها گفته‌اند در پی ادامه پاکسازی مزارع خشخاش در بدخشان، برخی کشاورزان در منطقه «برلاس» شهرستان «ارگو» اعتراض کردند.

ویدئوهایی از این اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است اما هنوز جزئیات دقیقی در دسترس نیست.

هفته گذشته یک هیئت بلندپایه طالبان در دیدار با متنفذین، علما و نمایندگان مردم ولایت بدخشان ضمن توافق بر پایان این اعتراض‌ها بر آغاز پاکسازی دوباره روند تخریب مزارع خشخاش تأکید کرده بود.

در این دیدار وعده داده شد که مردم بدخشان از روند محو کشت خشخاش حمایت کنند و هیچ مانعی در این روند ایجاد نکنند؛ از سوی دیگر نیز توافق شده بود به مشکلات افرادی که در اعتراض‌ها متضرر شده بودند نیز رسیدگی شود.

بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل درباره وضعیت مواد مخدر در افغانستان، کشت خشخاش در این کشور به دنبال ممنوعیت اعمال شده توسط طالبان، حدود 95 درصد کاهش یافته است.

چندی پیش «صدراعظم عثمانی»، معاون وزارت کشاورزی، آبیاری و دامپروری طالبان در دیدار با «ثریا بوزورکوا»، معاون برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل‌ از عدم همکاری نهادهای بین‌المللی برای کشت جایگزین خشخاش در افغانستان انتقاد کره بود.

عثمانی تصریح کرده بود: ما مانع کشت خشخاش شدیم، اما نهادهای بین‌المللی هیچ نوع همکاری واقعی با کشاورزان در رابطه با کشت خشخاش نداشته‌اند. ما در این راستا خواهان همکاری هستیم تا کشاورزان دوباره به کشت خشخاش روی نیاورند و جایگزین آن را برایشان معرفی و حمایت کنیم.

انتهای پیام/.

آگهی
سیاسی

طحان نظیف: ۴۰ هزار ناظر بر انتخابات مجلس نظارت می‌کنند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در کل حوزه‌ها با حدود ۴۰ هزار ناظر همکاری داریم که وظیفه نظارت بر انتخابات را برعهده دارند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان  در گفتگویی پیرامون دو ردوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجری انتخابات که وزرات کشور است تمهیدات لازم را فراهم کرده است و ما هم در شورای نگهبان فرایندهای نظارتی خود را مورد بررسی قرار دادیم و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی افزود: مرحله دوم انتخابات مجلس در 22 حوزه و 15 استان و 47 شهرستان برگزار خواهد شد. انتخابات در 8 حوزه انتخابیه از جمله تهران، بصورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: در کل حوزه‌ها با حدود 40 هزار ناظر همکاری داریم که وظیفه نظارت بر انتخابت را برعهده دارند. حدود 7000 نفر از نمایندگان کاندیداها نیز ثبت نام کرده‌اند که بتوانند در کنار عوامل اجرایی و نظارتی فعالیت داشته باشند.

طحان نظیف ادامه داد: در هفته‌های اخیر رزمایش‌ها  و تمریناتی در حوزه‌هایی که قرار است انتخابات تمام الکترونیک برگزار شود اجرا کردیم تا در زمان انتخابات تسهیل گری لازم صورت بگیرد و مردم با مشکلی مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه پس از اعلام نتایج فرصتی برای ثبت و بررشی شکایت کاندیداها در نظر گرفته شده است،‌گفت: بعد از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج از سوی وزارت کشور فرصتی را بر اساس قانون در اختیار کاندیداها قرار می‌دهیم تا از طریق سامانه اگر شکایتی دارند یا اگر مردم اعتراضی دارند از طریق سامانه موارد را به ما منعکس کنند. این فرصت حدود یک هفته است بعد از آن بررسی می‌کنیم. تا ان شاءالله در هفتم خردادماه آغاز رسمی مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

آگهی
ورزش

واکنش AFC به صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال

کنفدراسیون فوتبال آسیا به صعود افغانستان به جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتسال افغانستان موفق شد با برتری برابر قرقیزستان در پلی آف جام ملت‌های آسیا، به عنوان آخرین سهمیه آسیا راهی جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا به دنبال این تاریخ سازی تیم ملی افغانستان، در خبری به صعود این تیم به جام جهانی پرداخت و نوشت: افغانستان با برتری برابر قرقیزستان بلیت ازبکستان را به دست آورد اولین حضورش در جام جهانی را تجربه خواهد کرد.

AFC همچنین در صفحه خود در شبکه اجتماعی نوشت: بازیکنان افغانستان کار را تمام کردند و به جام جهانی رسیدند.

ایران، تاجیکستان، تایلند و ازبکستان دیگر تیم‌های آسیایی حاضر در جام جهانی خواهند بود. این دوره از بازی‌های جام جهانی از ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) تا ۶ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۵ مهر) برگزار می‌شود و ۲۴ تیم در آن حضور خواهند داشت. قرعه کشی این رقابت‌ها ۶ خرداد در شهر سمرقند برگزار خواهد شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا