شهرستان ها

آبفای کرمانشاه موظف به اجرای طرح انتقال پساب به صنایع بزرگ است

کرمانشاه- استاندار کرمانشاه با اشاره به برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی، گفت: آبفای کرمانشاه موظف به اجرای طرح انتقال پساب به صنایع بزرگ است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدطیب صحرایی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمانشاه که با حضور سرپرست معاونت‌های عمرانی و سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: حفاظت جدی از آب، خاک و جنگل‌های استان کرمانشاه سه اولویت مهم است که باید توسط مجموعه‌ها و دستگاه‌های اداری دنبال شود.

وی افزود: متأسفانه برخی از صنایع عظیم و آب بر به ویژه در دشت کرمانشاه و بیستون هنوز نیاز خود را از طریق حفر چاه و استفاده از منابع آبی زیرزمینی تأمین می‌کنند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به تداوم خشکسالی‌ها و پدید آمدن بحران آب باید برداشت این صنایع از آب زیرزمینی قطع شود.

صحرایی عنوان کرد: آبفا برای در اختیار گذاشتن پساب شهر کرمانشاه به صنایع بزرگ اعلام آمادگی کرده و این مجموعه موظف است طرح انتقال پساب به صنایع بزرگ به منظور جایگزینی با آب زیرزمینی را با کمک این صنایع اجرایی کند.

وی ادامه داد: مجموعه جهان فولاد هم برای اجرای طرح انتقال پساب شهر هرسین رسماً اعلام آمادگی کرده که باید این طرح هم عملیاتی شود.

وعده مدیرعامل آب منطقه‌ای برای آغاز طرح ساماندهی قره سو از هفته آینده، باید اجرایی شود

موضوع ساماندهی حریم رودخانه قره سو به شهرداری و لایروبی این رودخانه دیگر دستور کار این نشست بود و استاندار کرمانشاه پیرامون اهمیت این رودخانه، بیان کرد: قره سو یک ظرفیت و پتانسیل بزرگ گردشگری برای کرمانشاه است و اجرای طرح ساماندهی این رودخانه از اولویت‌های اصلی گردشگری استان است.

وی با انتقاد از عملکرد کُند مدیران مربوطه در زمینه اجرای این طرح، عنوان کرد: ساماندهی رودخانه قره سو و ایجاد یک فضای گردشگری پیرامون آن یک‌الزام است که باید طبق وعده مدیرعامل آب منطقه‌ای از ابتدای هفته آینده، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

صحرایی در ادامه به فرهنگ سازی، مردمی سازی و قانون گرایی را سه نکته محوری و کلیدی برای پیشرفت استان دانست و گفت: تجربه‌های موفقی مانند استفاده از کمربند ایمنی در خودروها نشان داد که فرهنگ سازی یک ابزار بسیار قدرتمند برای اصلاح رویه‌ها و رفتارهای غلط است.

وی افزود: هر گونه تغییر در معضلات و مشکلات جدی مانند پدیده قطع درختان بلوط، آسیب زدن به طعبیت، حفر چاه‌های غیر مجاز و … نیازمند فرهنگ سازی، مردمی سازی و ترویج قانون گرایی در جامعه به شکل هوشمندانه و مستمر است.

استاندار کرمانشاه عملکرد دستگاه‌های اجرایی را در زمینه فرهنگ سازی و مردمی سازی را ضعیف دانست و گفت: دستگاه‌ها موظفند به صورت ماهانه اقدامات خود در این حوزه را به شکل گزارش مستند به ستاد مدیریت استان ارائه دهند.

در این نشست همچنین موضوع آماده شدن طرح اطلس آبی استان توسط آب منطقه‌ای و مشخص شدن وضعیت منابع آبی استان، مزیت‌های مناطق مختلف استان در زمینه کشت اقلام، پرورش ماهی و … طی شش ماه آینده به تصویب رسید.

همچنین طرح جامع شناسایی مخاطرات استان در حوزه‌های مختلف توسط راه و شهرسازی در این نشست مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا