شهرستان ها

آذربایجان غربی ظرفیت تبادل هنر انقلاب را با کشورهای همسایه دارد

ارومیه – یکی از کارگردانان سینمای ایران معتقد است آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور همسایه زمینه و ظرفیت زیادی برای تبادل هنر انقلاب اسلامی را با کشورهای همسایه دارد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- سکینه اسمی: امروز در مقطع زمانی در کشور قرار داریم هنرمندان اصیل در شاخه‌های مختلف شعر و کتاب، سینما و تئاتر، هنرهای تجسمی و… رشد پیدا کردند و هنر انقلاب به شکوفایی رسیده است.

باید پذیرفت که انقلاب اسلامی ایران تفاوت‌هایی با دیگر انقلاب‌ها دارد و آن بستر وقوع و استمرار انقلاب اسلامی است که در دامن ارزش‌ها و باورهای اسلامی شکل و نمو یافته است. در واقع هنر انقلابی، هنری است که پس از تجربه انقلاب اسلامی، با رویکرد و چهره‌ای جدید از تجاوز و دفاع روبرو شده که جوهره اصلی آن را ایثار و شهادت شکل می‌دهند و تمثیل‌ها و نمادهای هنری نیز نما و چهره آن به شمار می‌روند.

امروز عرصه نبرد با دشمن تغییر کرده اما ماهیت نبرد همان ماهیت نبرد دوران دفاع مقدس و جنگ بین حق و باطل است. لذا با توجه به تغییر روش جنگ از جنگ فیزیکی به جنگ سایبری و مجازی، نیاز است تا هنرمندان انقلابی، با تولیدات فاخر هنری، انقلاب و عرصه‌های پیشرفت آن را برای مخاطبین خود به ویژه نسل جوان معرفی نمایند. هنر انقلاب، تربیت انسان متعالی بر اساس مبانی اسلامی است.

هر سال در هفته هنر انقلاب از برخی چهره‌های شاخص و هنرمندان تجلیل و قدردانی می‌شود امسال در هفته هنر انقلاب اسلامی «بابک لطفی خواجه پاشا» از کارگردان برجسته سینمای کشور که اهل ارومیه هست نیز تجلیل شد به این بهانه گفت و گویی با وی انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید؛ بابک لطفی خواجه‌پاشا فیلم‌ساز، فیلمنامه نویس و بازیگر ایرانی است. او برای نگارش فیلم‌نامهٔ در آغوش درخت (۱۴۰۱) سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه را از چهل و یکمین دوره جشنوارهٔ فیلم فجر دریافت کرد و برای کارگردانی همین فیلم دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را نیز از آن خود کرد.

او کارش را با تئاتر آغاز کرد. او در آثاری همچون فیلم سینمایی «قصر شیرین» و فیلم سینمایی «خورشید» به عنوان بازیگر فعالیت داشته است، همچنین فیلم آهسته نگاهم کن را کارگردانی کرده است.

شناخت اندیشه‌های شهید آوینی برای نسل جوان و تحصیل کرده بسیار ضروری است

نویسنده، بازیگر و کارگردان سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه انقلاب اسلامی دارای سبک زندگی مردم و دوستی بوده ولی متأسفانه این موضوع در ۱۰ سال اخیر کمرنگ شده است، گفت: با وجود اینکه انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف، دستاوردهای ارزشمندی دارد؛ اما هنوز نتوانسته‌ایم آنگونه که شایسته است آنها را تبیین کنیم.

بابک لطفی خواجه پاشا افزود: شهید مرتضی آوینی هنرمند ارزشی بوده و باید درک کنیم که این هنرمند بعد از انقلاب تأثیر زیادی که داشته و اگر امروزه این شهید زنده بود فیلم‌های زیادی در مورد مشکلات مردم حتماً ساخته می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه هنر بومی و فولکور ما این ظرفیت را دارد که جهانی شود و باید به این موضوع توجه داشته باشیم، بیان کرد: شناخت اندیشه‌های شهید آوینی برای نسل جوان و تحصیل کرده بسیار ضروری و لازم است تا با اهداف وی آشنا شده و از آن درس بگیرند.

فرهنگ فولکور آذربایجان غربی را در عرصه بین المللی عرضه کنیم

لطفی با اشاره به اهمیت جایگاه سینما در جهان گفت: سینما محلی برای صادرات فرهنگ و هویت یک ملت و کشور است، سینمای ایران در حال حاضر شبیه سینمای فرانسه و شرق اروپا است که ضمن دوری از کپی برداری بایستی با زبان هویت خودمان فیلم بسازیم و از تقلید کورکورانه سینمای روشنفکری اجتناب کنیم.

این کارگردان جوان سینما همچنین با بیان اینکه فرهنگ فولکلور استان را در عرصه بین المللی عرضه کرده و آن را جهانی کنیم، عنوان کرد: آذربایجان غربی ظرفیت و پتانسیل بالایی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی در زمینه تبادل فرهنگ به خصوص هنر انقلاب اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌ها برای عرضه هنر انقلابی همین شهرستان‌ها هستند، افزود: به دلیل خلاقیت، هنر، سادگی در شهرستان‌ها می‌توان از این ظرفیت برای شکوفایی هر چه بهتر و بیشتر هنر انقلاب اسلامی به خصوص سینما از شهرستان‌ها بهره برد.

لطفی با اشاره به اینکه متأسفانه یکی از چالش‌هایی که هنرمندان در شهرستان‌ها با آن مواجه هستند فکر می‌کنند مسیر رسیدن به سینمای حرفه‌ای و در سطح کشور سخت و ناهموار است، گفت: بیشتر دانشجویان این عرصه در شهرستان‌ها احساس می‌کنند برای بیان حرف، ایده و دیدگاه خود در سینمای حرفه‌ای و سطح کشور چون مسیر غیرممکن و سخت است باید از یک مسیر غیرمعقول بروند، این در حالی است که سهل سازی این مسیر باید یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های مسئولان باشد.

این کارگردان جوان سینما با بیان اینکه من در این استان رشد کرده‌ام و امروز حرفی برای گفتن در عرصه هنر و سینما دارم، عنوان کرد: رسالت انقلاب اسلامی این است تمامی مردم به خصوص جوانان این امید را داشته باشند به هر جایگاهی که برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند برند و در این زمینه باید مسئولان به همراه اختصاص اعتبارات مورد نیاز حمایت‌های لازم را باید داشته باشند.

کشورهای همسایه بهترین بستر برای صدور هنر انقلاب اسلامی هستند

لطفی با بیان اینکه در مقوله سینما کشور ظرفیت زیادی در مقابل کشورهای همسایه دارد شاید حجم تولیدات سینمای کوتاه در برخی کشورهای همسایه کمتر از تولیدات یک استان ما باشد، گفت: یکی از مباحث مهم بستر و زمینه ارائه آثار است که به نظرم از این ظرفیت برخی کشورها به خصوص در فضای مجازی پیشی گرفته‌اند و این بستر یک امتیاز برای آثار سینمایی است باید ما نیز در این زمینه بیش از پیش فعال شویم.

نویسنده، بازیگر و کارگردان سینمای ایران با پیشنهاد برگزاری فستیوال‌های هنری در کشورهای همسایه گفت: یکی از راه‌های صدور هنر انقلاب پخش فیلم به خصوص فیلم‌های سینمایی کوتاه تولید شده در برخی استان‌های کشور است که هزینه چندانی ندارد اما با برگزاری این فستیوال‌ها و پخش آثار هنرمندان شهرستان‌های در کشورهای همسایه می‌توان همکاری‌های فرهنگی خوبی داشته و زمینه صدور فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی را نیز فراهم کرد.

تولیدات فیلم سینمایی کوتاه در آذربایجان غربی افزایش یابد

لطفی با تاکید بر اینکه در آذربایجان غربی به خصوص شهرستان‌ها بچه‌های خلاق با ایده‌های بی بدیل و بکر وجود دارد افزود: متأسفانه در طول سالیان سال شاید فرصتی برای ارائه این ایده‌ها و خلاقیت‌ها فراهم نشود در حالی که یکی از این ایده‌ها و فکرها زمینه ساز حل مشکلاتی در کشور شود باید به شهرستان‌ها بها داده شود و مسئولان زمینه ورود این ایده‌ها و فکرها را به چرخه فرهنگی کشور فراهم کنند.

نویسنده، بازیگر و کارگردان سینمای ایران همچنین بر افزایش تولیدات آثار سینمایی در استان تاکید کرد و گفت: آذربایجان غربی در زمینه سینمای کوتاه، عکاسی و تئاتر شرایط مناسبی دارد اما با استانداردهای مدنظر کیلومترها فاصله دارد.

وی یادآور شد: در سال حداقل باید ۱۰۰ فیلم کوتاه و کارهای تصویری ساخته شود تا از دل این آثار بتوان آثار ماندگار و استعدادها را شناسایی کرد در حالی که هم اکنون در این استان بین ۲۰ تا ۳۰ فیلم کوتاه نیمه حرفه‌ای تولید می‌شود باید مسئولان حمایت‌های مالی و معنوی لازم را از هنرمندان این عرصه داشته باشند.

این کارگردان اضافه کرد: بچه‌های فیلم کوتاه باید بدانند کاری که دارند انجام می‌دهند بسیار ارزشمند است و این‌گونه نیست که فکر کنند حتماً باید از این مسیر وارد سینمای بلند و سینمای صنعتی شوند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا