شهرستان ها

آزمون و خطا در سینمای ایران همچنان وجود دارد

زنجان-منتقد سینما اظهار کرد: آموزن و خطا موضوعی است که کماکان در سینمای ما تداوم داشته و تمامی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود فراستی ظهر سه شنبه در همایش نادرترین سردار که در فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه سینمای ایران بعد از گذشت چهار دهه هنوز نتوانسته است به یک سینمای انقلابی و مردمی دست یابد، گفت: هر چند در برخی از فیلم‌ها از جمله حوزه دفاع‌مقدس و به ویژه فیلمی چون «موقعیت مهدی» کارهای خوبی انجام شده است اما این تعداد کار کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های سینمای ایران، بها ندادن به موضوع مهمی چون نقد و تداوم آزمون و خطایی است که تا به امروز نیز ادامه دارد، تصریح کرد: اگر نقدی در کار نباشد، هیچ کاری نمی‌توان از پیش برد، این در حالی است که این مشکل محدود به سینما نبوده و آستانه تحمل نقد در حوزه‌هایی چون فرهنگ، سیاست، اقتصاد و … نیز بسیار پایین است.

این منتقد سینما با یادآوری اینکه یکی دیگر از مشکلات سینمای ایران مربوط به نبود تکنیک است و به صراحت می‌توان گفت که در این زمینه نیز مشکل داریم، افزود: معتقدیم فیلم‌سازان ما به ویژه دانشجویان این عرصه باید از همان ابتدا با این تکنیک‌ها آشنا شده و آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا بگیرند.

وی بر ضرورت راه‌اندازی گروه مستند به عنوان پایه هر سینمای جدی تاکید کرد و یادآور شد: فیلم‌سازان قبل از ساخت فیلم باید با طرز ساخت فیلم کوتاه آشنا شوند؛ چرا که بدون آموزش مؤسسات فرهنگی قادر نخواهند بود چیزی تولید کنند، به همین خاطر تشکیل گروه مستند و برگزاری محفل هفتگی یکی از ضرورت‌ها است.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه فیلم‌سازان قبل از اقدام به ساخت فیلم باید در حوزه فیلم کوتاه تمرین کافی داشته باشند، خاطرنشان کرد: وجود چنین خلاءهایی باعث شده است که بعد از چهار دهه هنوز نتوانیم به سینمایی برسیم که مردمی و انقلابی باشد.

فراستی با بیان اینکه هیچ چیزی بیرون از نقد اتفاق نمی‌افتد و پرسش و نقد باید کرد تا بتوان قدم برداشت وگرنه در این دایره بسته گفتمان فرهنگی درجا خواهیم زد، افزود: امروز مسیر سختی پیش رو فعالان عرصه سینما است و معتقدیم با حرف زدن نمی‌توان کاری از پیش برد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این همایش از مرحوم طالب‌زاده به عنوان یک شخصیت جهانی انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: مرحوم طالب‌زاده نگاه جهانی به انقلاب اسلامی داشت.

امرالله حسنی با بیان اینکه افرادی همچون نادر طالب‌زاده برنامه افق نو را راه‌اندازی کرد و در حوزه رسانه نیز کارهای خوبی انجام شد، تصریح کرد: سردار طالب‌زاده پرورش یافته مسجد بود و پرچم مبارزه با ظلم را در عرصه هنر برداشت و بعد از شهید آوینی کسی همچون طالب‌زاده وارد این عرصه نشده بود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا