شهرستان ها

آغاز اجرای فاز ۴ تصفیه خانه فاضلاب ارومیه از مطالبات جدی است

ارومیه – دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه یکی از درخواست‌های مردمی را آغاز اجرای فاز چهار تصفیه خانه ارومیه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان بعد از ظهر سه شنبه در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: جمعیت یک میلیون نفری شهر ارومیه با اجرای فاز ۴ به‌صورت ۱۰۰ درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار خواهند گرفت و ۷۶ میلیون مترمکعب پساب نیز به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

وی افزود: طبق وعده‌ای که داده بودیم هر سه ماه یک بار یکی از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که نخستین پروژه اسفند سال گذشته بود که فاز اول انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه با موفقیت افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

معتمدیان از دیگر پروژه‌های مهم این بخش را مدول ۳ تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه دانست و اضافه کرد: این پروژه از سال ۹۸ به دلیل عدم تأمین منابع مالی متوقف شده بود که با توجه ویژه دولت مردمی امروز افتتاح شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: امروز هم فاز ۳ تصفیه خانه فاز و هم خط انتقال آب به دریاچه افتتاح شد و با بهره برداری از خط انتقال دیگر شاهد برداشت غیرمجاز پساب نخواهیم بود.

معتمدیان اظهار کرد: با اجرای ۱۱ کیلومتر خط انتقال، آب تصفیه شده به صورت مستقیم به دریاچه ارومیه هدایت و ۵۱ میلیون متر مکعب مجموع پساب استاندارد شده به دریاچه منتقل خواهد شد.

وی یادآور شد: سد چپرآباد اشنویه از پروژه‌هایی بود که در سال‌های گذشته افتتاح شده بود اما به دلیل عدم تأمین منابع و حذف ردیف اعتباری تعطیل بود که با اهتمام دولت و کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و اعتبارات سفر رئیس جمهور با همت وزارت نیرو شروع به کار شده و در مرحله آبگیری است که در شهریور آماده افتتاح است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه این پروژه شهریور ماه به بهره برداری می‌رسد، تاکید کرد: با اتمام این پروژه بخشی از آب مورد نیاز دریاچه تأمین می‌شود.

وی پروژه بادین آباد را از دیگر پروژه‌های در دست اجرا عنوان کرد و گفت: با اتمام این پروژه تا پایان سال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

معتمدیان با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت به عنوان یک نیاز جدی در ردیف پروژه‌های نرم افزاری نیازمند همراهی جدی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی است، افزود: مقرر شده سالی ۶۰۰ میلیون مترمکعب با اجرای پروژه‌های پرهزینه سخت افزاری راهی دریاچه شود در حالی که در ۱۰ سال قبل ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب مازاد به بخش کشاورزی استان تحمیل شده است.

وی چاه‌های غیرمجاز، توسعه باغات، توسعه کشت محصولات پرآب بر را از مشکلات اساسی حوزه نرم افزاری نجات دریاچه ارومیه دانست و ادامه داد: امیدواریم با همت جمعی بتوانیم با آموزش و ترویج به عنوان حلقه‌های مغفول اقدامات نرم افزاری بتوانیم بیش از پیش در این زمینه موفق عمل کنیم.

معتمدیان اظهار کرد: حلقه ارتباطی مردم و جهاد کشاورزی به دلیل نبود مروجین بخش کشاورزی قطع شده است لذا نیاز به بازسازی و تدوین ساختار جدید است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه یادآور شد: اگر بنا است موفقیتی در احیای دریاچه ارومیه صورت بگیرد از مسیر مردمی سازی اقدامات است.

معتمدیان با قدردانی از وزارت نیرو در تخصیص حقابه های دریاچه ارومیه گفت: بسیاری از تالاب‌هایی که سالیان سال خشک شده بود احیا شد و نشاط اجتماعی خوبی را شاهد هستیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا