شهرستان ها

آموزش احداث گلخانه در دهاقان/ بافت فرش «یلمه» مورد توجه باشد

دهاقان_ مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان از آموزش نیروی انسانی متخصص برای ورود به عرصه گلخانه‌ای و گلخانه‌سازی در دهاقان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آرش اخوان طبسی عصر سه شنبه در جمع گلخانه داران دهاقانی اظهار داشت: شهرستان دهاقان در زمینه کشاورزی و گلخانه از توانایی بسیاری برخوردار است و می‌تواند اشتغال فراوانی ایجاد نماید که البته مستلزم نیروی کار ماهر و متخصص نیز هست.

وی افزود: اگر نظام آموزشی موفق دنیا را بررسی کنیم و از آن الگو بگیریم کشور ما از نظر جمعیت، شبیه کشور آلمان و از نظر وسعت و ظرفیت وسیع‌تر است و تولیدات آلمان در قابل قیاس با ایران نیست.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: زمانی در ایران پیکان تولید شد و در جشن تولد یک سالگی پیکان مصاحبه‌ای با هیئت کره‌ای انجام شد و آنان اظهار داشتند که امیدواریم که روزی بتوانیم در کشور کره، خودرو تولید کنیم اما در حال حاضر کره هیوندا تولید می‌کند و متأسفانه صنعت خودروی ما قابل قیاس با آنان نیست و ای ن نشان از ضعف آموزش دارد.

نبود نیروی انسانی متخصص در ایران

وی با اشاره به نبود نیروی انسانی متخصص در ایران عنوان کرد: کشور ما از نظر سخت افزار مشکلی ندارد اما تفاوت هیوندا با سمند ایرانی به دلیل تفاوت در مهارت‌های نیروی انسانی است بنابراین ما در نیروی انسانی متخصص و ماهر مشکل اساسی داریم.

وی گفت: با اشاره به نظام آموزشی ضعیف در ایران تصریح کرد: سیستم آموزشی نباید عرضه محور باشد که متأسفانه سالهاست در ایران این گونه است و باید برای آموزش درست مهارت، در ابتدا نیازهای منطقه و شهرستان شناخته و بر اساس آن اقدام شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان شناخت نیازهای بازار را گام مهمی دانست و تصریح کرد: نکته دوم اینکه، سیستم آموزشی ما باید از حالت عرضه محور به سفارشی محور تبدیل شود؛ بدانیم که نیاز بازار چیست و با صنعت ارتباط ایجاد کنیم.

اخوان وجود رشته گلخانه در دهاقان را شایسته و مؤثر برشمرد خاطرنشان کرد: وجود رشته کشت گلخانه و گلخانه سازی در شهر گلشن دهاقان بسیار شایسته و مؤثر است و منجر به تربیت نیروی متخصص می‌شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت خوب شهرستان دهاقان در زمینه گلخانه و گلخانه سازی، باید رشته‌های مرتبط در مدارس نیز تدریس شود تاشاهد ورود نیروی کار متخصص و ماهر در بازار باشیم.

تمرکز و سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی

وی مطرح کرد: اشتغال دغدغه خانواده‌ها محسوب می‌شود و همه از نبود شغل ناراضی هستند و این در حالی است که اصناف و صنایع دغدغه نیروی کار متخصص را دارند، در واقع ما در کشور مشکل اشتغال نداریم و با تمرکز و سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی همه این مشکلات رفع می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان افزود: قراردادی مبنی بر آموزش نیروی انسانی متخصص و ماهر توسط فنی و حرفه‌ای برای ورود به عرصه گلخانه‌ای و گلخانه‌سازی را امضا کردیم تا این روند آموزشی در شهرستان دهاقان تبدیل به الگویی در سراسر کشور شود.

وی گفت: این آموزش ۱۷۲ ساعته برای آموزش حرفه طراح و مجری احداث گلخانه خواهد بود در این زمینه نهایت همکاری را با آموزش و پرورش دهاقان خواهیم داشت و فرماندار هم از هم افزایی همه دستگاه‌ها در این راستا استفاده نماید.

نبود تجهیزات و کارگاه‌های مناسب در دهاقان

در ادامه نیز رئیس فنی و حرفه‌ای شهرستان دهاقان اظهار داشت: جذب نیروی انسانی با هدف آموزش مفید از اهداف اصلی ما محسوب می‌شود و با توجه به ظرفیت شهرستان دهاقان در زمینه گلخانه‌ها آموزش در این زمینه ضروری است.

غلامرضا صادقی افزود: فنی و حرفه‌ای دهاقان به صورت شعب سیار در سطح دهاقان، شهر گلشن و روستاهای پوده، قمبوان، همگین و دزج فعال است.

وی از نبود تجهیزات کافی برای آموزش خبر داد و عنوان کرد: کمبود تجهیزات یکی از مشکلات همیشگی و مانع آموزش لازم به کارآموزان است و تقاضای تأمین تجهیزات لازم را داریم.

رئیس فنی و حرفه‌ای شهرستان دهاقان خاطرنشان کرد: هم‌چنین به سبب نامناسب بودن سقف کارگاه‌های آموزشی با مشکل سرمایشی و گرمایشی مواجه هستیم که این معضل مانع بزرگی در پرداختن به آموزش مناسب و مؤثر است.

توأم شدن تولید، فروش و بازاریابی

رئیس صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه اظهار داشت: شهرستان دهاقان نیازمند اشتغال پایدار است و اگر در حوزه آموزش به سمت ظرفیت‌ها برویم اشتغال پایدار هم صورت می‌گیرد.

مهدی خسروی افزود: برای اشتغال باید تولید، فروش و بازاریابی به صورت یک مجموعه در نظر گرفته شود، بنابراین در آموزش‌ها هم باید به آن‌ها پرداخته شود.

وی با اشاره به فرش یلمه دهاقان خاطرنشان کرد: فرش یلمه و دستبافت دهاقان هم یکی از ظرفیت‌های شهرستان تلقی می‌شود که نیاز مبرم به آموزش دارد تا تبدیل به برند ملی و جهانی شود.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا