شهرستان ها

ابلاغ دستور جایگزینی محصولات کشاورزی کم آب بر به شهرستانهای همدان

همدان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: جایگزینی محصولات پر آب بر با محصولات کم آب بر در دستور کار قرار گرفته و به شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا بهراملو ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همدان رتبه اول میزان جوجه‌ریزی را کسب کرده است، اظهار کرد: از برنامه ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی کشوری ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار قطعه سهم استان است که اجرا می‌شود.

وی افزود: ۱۲۷ درصد بیش از تعهدات استان جوجه‌ریزی صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به رعایت الگوی کشت گفت: از ۵۰ ساله گذشته الگوی کشت بوده اما کشاورزان ما کارمند نیستند که دستوری بتوان کار را پیش برد.

بهراملو خاطرنشان کرد: برای رعایت الگوی کشت امسال مابه‌تفاوت درآمدهای کشاورز را درنظر گرفتیم به طوری که آب و برق بها نصف و هزینه کود الگوی کشت ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه ۸۷ درصد تولیدات کشاورزی وابسته به آب است بر همین اساس حفظ آب برای کشاورزی اهمیت بالایی دارد، بیان کرد: برنامه الگوی کشت برای بیش از ۴۰ محصول و ۲۱۶ هزار هکتار از اراضی آبی و ۴۸۵ هزار هکتار از اراضی دیم ابلاغ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: جایگزینی محصولات پر آب بر با محصولات کم آب بر در دستور کار قرار گرفته و به شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

بهراملو با اشاره به سطح محصولات زراعی استان همدان گفت: در سیب‌زمینی برنامه ابلاغی اجرا شده و در گوجه فرنگی هم در برنامه ۶۰۰ هکتار بود که با توجه به اینکه امسال سال اول بود حدود هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت رفته؛ درحالی‌که در سالهای گذشته ۲ هزار هکتار گوجه فرنگی در استان کشت می‌شد.

وی افزود: بیش از ۲ هزار تن کلزا توسط کارخانه روغن کشی خزل نهاوند خریداری شده و ۵ هزار هکتار دانه روغنی گلرنگ در استان کشت شده که برآورد می‌شود یک هزار و ۵۰۰ تن محصول از این سطح برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان امسال مبارزه به سن غلات تاریخی انجام شده به طوری که ۴۴۷ هزار هکتار مبارزه در مرحله مادر و پوره در سطح استان انجام شده است، بیان کرد: تا به امروز ۳۶۲ هزار تن محصول گندم از استان خریداری شده است.

بهراملو خاطرنشان کرد: ۵۷ هزار میلیارد ریال مطالبات گندم کاران برآورده شده است.

وی با بیان اینکه از جهادکشاورزی ۱۲ هزار نفر به جبهه‌ها اعزام شدند که ۶۵۰۰ شهید از مجموعه کشاورزان و ۱۰۰ شهید از جهادکشاورزی بوده است، گفت: یادواره شهدای جهادگر فردا بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه امام (ره) شهر همدان برگزار خواهد شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا