شهرستان ها

اتخاذ برخی تصمیمات به تولید و زندگی کارگران ضربه وارد کرده است



رئیس شورای اسلامی کار استان فارس معتقد است ساخت و سازهای بدون کارشناسی همانند ساخت مسکن مهر و … در جوار کارخانه‌ها و صنایع باعث شده تا بعد از مدتی مراحل انتقال و جابه جایی کارخانه‌ها کلید بخورد.

بهرام ذنوبی‌تبار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه بیشتر ساخت و سازها در جوار کارخانه‌ها و صنایع انجام می‌گیرد، گفت: حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر کارگر در کارخانه‌ها فعالیت دارند که با احتساب خانواده‌های آن‌ها بعضا انتقال کارخانه‌ها باعث ایجاد مشکل برای حدود ۸۰۰ نفر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز مسکن در کنار واحدها در شهرستان‌ها و مطرح کردن موضوعات آلایندگی از موضوعاتی‌ست که در شرایط فعلی مطرح است، ادامه می‌دهد: از طرفی دیگر کارخانه‌ها هم در این جابه‌جایی اقدام به تعدیل نیرو می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی کار استان فارس با بیان اینکه مسئولان باید قبل از ساخت و ساز موضوعات واحدها و کارگران را در نظر بگیرند، بیان کرد: تمام مسئولان بر تولید تاکید دارند اما اتخاذ برخی تصمیمات به تولید و زندگی کارگران ضربه وارد کرده است.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق نسبت به افزایش ۵۰ درصدی محصولات

ذنوبی در ادامه با بیان اینکه گرانی محصولات بیداد می‌کند و کارگران در موضوع معیشت با مشکل مواجه شده‌اند، تصریح کرد: جای سئوال دارد که آیا افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران نسبت به افزایش بیش از ۵۰ درصدی بسیاری از محصولات کفاف زندگی این قشر آسیب‌پذیر را می‌دهد.

وی با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران در سال جاری پاسخگوی زندگی آن‌ها نیست، ادامه داد: در این شرایط نیاز به یک برنامه‌ریزی است؛ گرانی نان و… کارگران را با مشکلات متعدد مواجه کرده است.

رئیس شورای اسلامی کار استان فارس در ادامه با تاکید بر اینکه علاوه بر مشکل معیشت، نبود امنیت شغلی از موضوعات دیگری است که جامعه کارگری با آن مواجه است، گفت: وجود قراردادهای موقت و یک ماهه و… از دیگر چالش‌های کارگران است وقتی کارفرمایان به راحتی می‌توانند آن‌ها را اخراج کنند. این موضوع باعث شده تا کارگران از فردای خود نگران باشند.

کارگران-ساختمانی-2

تورم زندگی کارگران را با مشکل مواجه کرده است

ذنوبی با بیان اینکه در بسیاری از کارگاه‌های استان پایین‌ترین میزان حقوق به کارگران پرداخت می‌شود، بیان کرد: در این شرایط کارگران به محض اینکه تقاضای افزایش حقوق کنند با برخورد تند کارفرما و تهدید به اخراج مواجه می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی کار استان فارس با اشاره به اینکه دولت به وعده‌هایش در کنترل تورم عمل نکرد، گفت: نرخ تورم به شدت در جامعه آزاردهنده شده و زندگی کارگران را با مشکل مواجه کرده است.

ذنوبی در ادامه با بیان اینکه فشار افزایش نرخ تورم در مرحله نخست به کارگران وارد می‌شود، ادامه داد: البته کارفرما هم در این گرانی آسیب می‌بیند. باید گفت مشکلات تورمی دامن همه را گرفته است.

عدم توان پرداخت شهریه فرزندان

وی با بیان اینکه بسیاری از کارگران در موضوع ثبت نام فرزندان خود با مشکل مواجهند و توان پرداخت شهریه دو الی سه میلیون تومانی را ندارند، تصریح کرد: کارگران با حقوق ۶ الی ۷ میلیون تومان در موضوع آموزش فرزندان با مشکل مواجهند و این میزان حقوق و هزینه‌ها کفاف زندگی این قشر را نمی‌دهد.

رئیس شورای اسلامی کار استان فارس یادآور شد: کارگران در تامین پوشاک و لوازم تحریر فرزندان با مشکل مواجه هستند، افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران در برابر ۷۰ الی ۸۰ درصدی گرانی محصولات مشکلات این قشر را دوچندان می‌کند.

ذنوبی تبار با بیان اینکه دولت باید شرایط تولید برای کارفرمایان را فراهم کند و امتیازاتی برای این قشر در نظر بگیرد، افزود: دولت باید توجه ویژه‌ای به این قشر داشته باشد. کارفرمایان از سر تمایل حقوق کارگران را افزایش نمی‌دهند و تنها در صورت فعالیت چند برابری حقوق‌شان را افزایش می‌دهند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا