شهرستان ها

ارائه بسته توسعه اقتصاد دانش بنیان ملایر در آینده ای نزدیک

همدان- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور گفت: تا پایان شهریور ماه، یک بسته همکاری مبتنی بر ظرفیت‌های علمی، آمایشی و دانشگاهی ملایر تعریف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله دهقانی فیروز آبادی عصر دوشنبه در نشست با نمایندگان جامعه علمی، دانشگاهی و نخبگان شهرستان ملایر که در دانشگاه ملایر برگزار شد، اظهار کرد: استان همدان از ظرفیت غنی نیروی انسانی دانش‌آموخته و ظرفیت‌های سرزمینی بسیار خوبی برای توسعه برخوردار است.

وی افزود: ملایر نیز سرزمین علم و دانش است و از فرصت‌های ناب و ارزشمندی برای خلق ارزش افزوده و برخورداری سهم قابل توجه از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برخوردار است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به تعریف یک مدل همکاری متناسب با ظرفیت‌های شهرستان ملایر عنوان کرد: تا پایان شهریور ماه، یک بسته همکاری مبتنی بر ظرفیت‌های علمی، آمایشی و دانشگاهی ملایر تعریف خواهد شد و در قالب موافقت‌نامه‌هایی در محورهای مختلف، حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در ملایر صورت می‌گیرد.

دهقانی فیروز آبادی افزود: از موضوعات این حمایت و همکاری می‌توان به برگزاری یک رویداد جدید و نوآورانه، حمایت باشد. توانمندی استادان دانشگاه در حوزه‌های پژوهشی و فناورانه یکی دیگر از محورها خواهد بود. به هر میزان که استادان بتوانند طرح پژوهشی نیاز محور و فناورانه جذب کنند تا سه برابر آن در قالب گرنت توسط معاونت علمی حمایت خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: همچنین در محورهای اقتصادی و بازار محور از توسعه آزمایشگاه‌ها و تجهیزات پژوهش حمایت خواهد شد، حمایت از سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه شرکت‌ها در قالب اعتبار مالیاتی یکی دیگر از محورهای حمایتی معاونت علمی از توسعه اقتصاد دانش بنیان استان است.

وی، با اشاره به دغدغه تعامل صنعت و دانشگاه راهکار حل این مساله را وجود یک نهاد واسط آشنا به زبان هر دو طرف دانست و افزود: بارها به ضرورت حل این چالش تاکید داشته‌ام و حتی سخنرانی که سال ۹۷ خدمت رهبری داشتم به دغدغه ارتباط با صنعت اشاره کردم. علت اصلی این چالش عدم فهم متقابل صنعت و دانشگاه است و حرکت دانشگاه، برای کشف و شناسایی مسائل صنعت از یک سو و ارائه این نیازها از سوی صنعت یک ضرورت به شمار می‌رود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور افزود: اگر دانشگاه راهکاری برای کشف صنعت داشته باشد حمایت‌های لازم را صورت می‌دهیم.

دهقانی، با اشاره به طراحی سامانه جامع و تعاملی ارائه خدمات معاونت علمی عنوان کرد: یکی از نیازهای جدی معاونت علمی، بستری تعاملی و جامع، برای اطلاع رسانی خدمات و حمایت‌ها است. بر اساس یک بررسی ۹۰ درصد منابع اعطایی معاونت علمی توسط ۱۰ درصد از شرکت‌ها استفاده شده که عمدی در آن نبوده و عمدتاً به دلیل آشنا نبودن شرکت‌ها با تنوع این حمایت‌ها بوده است. در همین راستا، سامانه جامع خدمت معاونت علمی، در حال توسعه است تا خدمات حمایت‌ها و زیرساخت‌های معاونت علمی به شکلی هوشمند، تعاملی و متناسب با جامعه، معرفی شود.

وی با بیان اینکه معاونت علمی بیش از ۴۰۰ خدمت عرضه می‌کند اما عمده شناخت جامعه مخاطب از خدمات معاونت علمی، محدود به ارزیابی شرکت‌ها و معرفی به صندوق‌ها برای اخذ تسهیلات است؛ تصریح کرد: یکی از گفتمان‌های جدی رئیس‌جمهوری در سفرهای خارجی، دیپلماسی علم و فناوری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در ادام ه صحبت‌های خود، به ایجاد زمینه برای حضور توانمندی‌های دانش بنیان‌ها در عرصه بین المللی اشاره کرد و گفت: ظرفیت بالقوه ملایر و استان همدان در حوزه کشاورزی باید به کمک فناوری و کار پژوهشی دانشگاه بر اساس یک مدل اقتصادی حفظ شود و ارتقا یابد، در این راستا تا پایان شهریور ماه، یک بسته همکاری مبتنی بر ظرفیت‌های علمی، آمایشی و دانشگاهی ملایر تعریف خواهد شد.

اولویت اصلی ما رفع نیاز شهرستان، استان و کشور است

در ادامه، رئیس دانشگاه ملایر نیز با اشاره به اینکه دانشگاه ملایر حدود ۱۸ سال عمر دارد و جزو دانشگاه‌های جوان کشور است؛ اظهار کرد: دانشگاه ملایر با ۶ هزار دانشجو ۱۲ رشته و گرایش در مقطع دکترا، ۴۳ رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۲ رشته و گرایش کارشناسی دارد.

ابراهیم محمدی منش با بیان اینکه اولویت اصلی ما رفع نیاز شهرستان، استان و کشور است؛ افزود: در سال جاری در میان طرح‌های پژوهشی ۳ و نیم برابر نسبت به سال‌های گذشته داشتیم و امسال طی ۵ ماه گذشته ۱۵ طرح پژوهشی را امضا کرده و نیازمند حمایت هستیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا