شهرستان ها

ارتقایی در طرح پزشک خانواده احساس نمی‌شود

شیراز – نماینده ولی‌فقیه در فارس گفت: متأسفانه مطالعه، همکاری و ارتباط بین فضای کشورهایی که در طرح پزشک خانواده موفق بوده‌اند وجود نداشته و ارتقایی در طرح پزشک خانواده حس نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: اگر بنا بوده فارس استان پایلوت برای طرح پزشک خانواده باشد باید طبق اصول، مسیر را ادامه داد و آنچه امروز نیز از این طرح باقی مانده به خاطر تلاش های دکتر ایمانیه بوده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در طول این مدت مطالعه، همکاری و ارتباط بین فضای کشورهایی که در طرح پزشک خانواده موفق بوده اند وجود نداشته و ارتقایی در طرح پزشک خانواده حس نمی شود و بعد از مدتی اصل طرح زیر سوال می رود، مدیریت اقتضایی و لحظه ای برای کشوری که می خواهد تمدن سازی کند به درد نمی خورد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: اما بحث دیگری که عمده مشغولیت ذهنی بنده در دانشگاه است، بحث اخلاق پزشکی و بحث نظام پزشکی است که حقیقتاً ما در تمدن اروپایی از این جهت لطمه خوردیم یعنی چون مدیریت و پول زیاد آنجا است و در بازار و تجارت تسلط دارند و طبیعتاً منافع و امکانات آنجا می رود راحت می توانند یکسری خدمات ارائه دهند.

آیت الله دژکام یادآور شد: اما همه چیز با ارائه خدمات و رفاه حل نمی شود و خود آنها به این مسئله رسیده اند که از حیث معنویت و اخلاق عقب افتاده اند و اصل بحث اخلاق پزشکی وMedical ethics را ما شروع نکردیم خود آنها در پایان قرن قبلی تقریباً مقارن با انقلاب اسلامی در ایران متوجه شدند که به اخلاق و معنویت نیاز دارند.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: در نتیجه متاسفانه متون درس اخلاق پزشکی نیز از آنها است و در این قضیه صرفاً مثل همه کارهایی که در یکی دو قرن اخیر کردیم که شروع با آنها بود و ما دنبال روی کردیم، در بحث اخلاق پزشکی نیز همین اتفاق افتاد و ما ادامه دادیم و متاسفانه ما این قضیه را گاهی ضایع کردیم چون مفهوم ethic وقتی معادل سازی شد در فارسی به موضوعاتی منتهی شد که ربطی به اخلاق نداشت.

وی تاکید کرد: بیش از آنکه اخلاق به معنایی که در کشور ما متداول است مدنظر باشد حقوق مدنظر آنهاست از طرفی حقوق پزشکی که درس رسمی بوده است را حذف کردند و این نیز اشتباه است اگر حیثیات پزشک تنزل پیدا کند لطمه به همه جامعه است و نه فقط جامعه پزشکی بلکه تمام ملت ضرر خواهند کرد.

آیت الله دژکام افزود: ما باید اخلاق پزشکی را بر اساس مبانی علمی دقیق ارتقا دهیم و ارتباطش را با فقه که در حوزه های علمیه بحث می شود و خیلی بیشتر از اخلاق به معنای متعارف در جامعه هست مشخص کنیم چون اگر ارتباط معلوم نباشد مسئله مجهول می‌ماند و از این حیث نیز لطمه می خورد.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا