شهرستان ها

استمرار فعالیت سامانه بارشی در استان سمنان/ هوا سردتر می‌شود

سمنان- نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که فعالیت سامانه بارشی و کم فشار که از روز گذشته وارد استان شده تا سه شنبه استمرار خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نقشه‌های هواشناسی نشان از استقرار کامل سامانه کم فشار بارشی در استان سمنان خبر می‌دهند. سامانه‌ای که بخش‌های شمالی استان را سپید پوش و تردد در گردنه‌ها و ارتفاعات استان را نیز منوط به استفاده از زنجیر چرخ کرده است.

بیشینه و کمینه دمای هوای مرکز استان سمنان امروز یکشنبه در حالی به ۱۲ و پنج درجه بالای صفر رسیده که نسبت به یکشنبه هفته گذشته ۱۰ درجه سردتر است. برای فردای سمنان نیز بیشینه و کمینه دمای هوا هشت و سه درجه بالای صفر پیش بینی می‌شود که نشان از برودت شدید دمای هوا دارد.

سمنان و دامغان سردتر از هر روز دیگر

پیش بینی هواشناسی درباره هوای مرکز استان سمنان برای امروز، فردا و پس فردا آسمان نیمه ابری تا ابری گاهی وزش باد خواهد بود. به دلیل بارش برف و لغزندگی محورهای مواصلاتی مرتفع، استفاده از زنجیر چرخ در جاده‌های استان سمنان الزامی است.

در دامغان نیز آسمان ابری است و بارش برف در ارتفاعات را شاهد هستیم اما تفاوت دامغان با سمنان وزش باد ۲۴ کیلومتر بر ساعتی است که سوز خنکی را نیز روانه شهر می‌کند. هم اکنون دمای هوای مرکز دیار صد دروازه هفت درجه بالای صفر است و به مرور بر میزان ابرها افزوده شده تا جایی که امروز و فردا در این شهرستان برف خواهد بارید.

شاهرود برفی می‌شود

بیشینه و کمینه دمای هوای دامغان نیز از ۱۴ و سه درجه بالای صفر در روز یکشنبه به ۱۰ و یک و همچنین هشت و صفر درجه طی روزهای فردا و پس فردا، کاهش پیدا خواهد کرد. بامداد فردا دمای هوا در شمالی دامغان به زیر صفر نیز می‌رسد.

دمای هوا در شاهرود پنج درجه بالای صفر اعلام شده و بارش برف در خوش ییلاق و شاهوار و تاش سبب سوز سردی در شهر شده است. تردد در ارتفاعات این شهرستان تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است و دمای هوا نیز امشب و فردا به زیر صفر خواهد رسید.

امروز آسمان شاهرود نیمه ابری تا ابری گاهی وزش باد اعلام شده و بیشینه و کمینه دمای هوا ۱۲ و دو درجه بالای صفر اما فردا شاهد بارش برف در این شهرستان خواهیم بود و بیشینه و کمینه دمای هوا نیز به هفت درجه بالای صفر و یک درجه زیر صفر کاهش خواهد یافت.

امکان سرمازدگی کشاورزی

امکان سرمازدگی محصولات باغی و زراعی در دامغان، شاهرود، بسطام و میامی وجود دارد هواشناسی هشدار نارنجی را صادر کرده و از کشاورزان خواسته تا تمهیدات لازم را بیاندیشند اما مشکل اینجا است که دولت دست کم در این یک دهه اخیر نتوانسته آنطور که باید و شاید از کشاورزان در برابر سرمازدگی حمایت کند و هر سال محصولات کشاورزان نابود می‌شود و آنها هم جز آتش زدن لاستیک در باغ‌هایشان هیچ راهکار دیگری ندارند.

در شهمیرزاد اما بارش برف از شب گذشته آغاز شده و فولاد محله را نیز سپید پوش کرده است تا جایی که تردد در محورهای این شهرستان با زنجیر چرخ امکان پذیر خواهد بود. بیشینه و کمینه دمای هوای شهمیرزاد برای فردا سه درجه بالای صفر و دو درجه زیر صفر اعلام شده که نشان می‌دهد زمستان سرد شهمیرزادی‌ها فرارسیده است. کالپوش اما سردترین نقطه استان سمنان است همین حالا که صبح یکشنبه را شاهد هستیم دمای هوا در رضوان دو درجه زیر صفر است چه برسد به شب هنگام که قطعاً شاهد کاهش بیشتر دما نیز خواهیم بود.

آسمان در رضوان مه آلود است و در حسین آباد و روستاهای همجوار از فردا بارش برف آغاز می‌شود. برای رضوان بیشینه و کمینه دمای هوا طی فردا و پس فردا چهار درجه بالای صفر و سه درجه زیر صفر اعلام شده است.

گرمسار همچنان گرم

فقط گرمسار است که دمای هوای بالای هشت درجه بالای صفر را در کل استان سمنان دارد هرچند آسمان این شهرستان همیشه گرم هم ابری است و شاهد بارش در ارتفاعات این شهرستان بودیم دیشب هم در گرمسار باران باریده و هوا سرد شده است. شرایطی که در ایوان کی نیز شاهد آن هستیم.

پیش بینی هواشناسی برای امروز گرمسار نیمه ابری تا ابری گاهی وزش باد و بیشینه و کمینه دمای هوا ۱۷ و شش درجه بالای صفر بوده و نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند که در روزهای آتی هم دمای هوای گرمسار حتی به صفر نزدیک هم نخواهد شد.

در مجموع از روز گذشته شاهد ورود سامانه کم فشار بارشی به استان سمنان هستیم سامانه‌ای که دیشب و بامداد امروز بارش‌های پراکنده‌ای را در استان سمنان داشت تا جایی که در محورهای فولاد محله و فیروزکوه و شمال مجن و خوش ییلاق شاهد بارش برف بودیم اما این سامانه از فردا به خصوص در شمال و شرق استان تقویت نیز می‌شود و شاهد بارش برف و باران و کاهش دمای هوا خواهیم بود.

وضعیت راه‌ها و بارش برف و باران

سرهنگ موسی بزرگی رئیس پلیس راه استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر جلوگیری پلیس راه از تردد خودروهای بدون تجهیزات زمستانی به خصوص زنجیر چرخ، ابراز داشت: مردم قبل از ورود به جاده‌ها حتماً از وضعیت جوی و راه‌ها اطمینان حاصل کنند.

پلیس راه استان سمنان همچنین اعلام کرده که همزمان با صبح یکشنبه علی رغم بارش‌هایی که شاهد هستیم هیچ جاده‌ای در استان سمنان مسدود نیست و تنها شاهد بارش برف و لغزندگی هستیم. سامانه کم فشار بارشی از روز گذشته وارد استان سمنان شده و امروز به اوج فعالیت خود می‌رسد.

در ۲۴ ساعت منتهی به ابتدای یکشنبه دیباج و فولاد محله با صفر سردترین نقاط استان سمنان و آرادان با دمای ۱۹ درجه (در بیشینه) گرم‌ترین نقاط استان سمنان بوده است همچنین بیشترین بارش را در بخش رضوان شهرستان میامی با شش و نیم میلی متر شاهد بودیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا