شهرستان ها

افتتاح ۴۹ پروژه به ارزش ۲۷۵ میلیارد تومان در استان همدان

همدان_رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از افتتاح ۴۹ پروژه به ارزش ۲۷۵ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۳۵۰ نفر در استان همدان خبر داد.

رضا بهراملو در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ۱۲ هزار نیرو به جبهه‌ها در زمان جنگ از جهاد استان همدان اعزام شده بود افزود: ۱۰۰ شهید جهادگر در استان همدان وجود دارد.

وی مطرح کرد: از ۲۰ تا ۲۷ خردادماه به عنوان هفته جهاد کشاورزی اعلام شده است که از اهم برنامه‌ها این هفته افتتاح ۴۹ مورد پروژه به ارزش ۲۷۵ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۳۵۰ نفر می‌توان نام برد که این پروژه‌ها ۲۷ مورد مربوط به پروژه‌های آب و خاک و سامانه‌های نوین آبیاری و قنوات بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد :۶ مورد پروژه‌ها در بحث دام و طیور، ۲ مورد در صنایع تبدیلی و کشاورزی و ۱۴ مورد در بحث تولیدات گیاهی افتتاح شده است.

بهراملو متذکرشد :۸ پروژه گلخانه به صورت ویدئو کنفرانس در هفته جهاد کشاورزی افتتاح گردید وباتوجه به ارتقا بهره وری در یکسال گذشته به اندازه ۲۰ سال گذشته طرح کاربری و توسعه در حال دریافت تسهیلات قرار گرفته است وبا این روش با توسعه گلخانه‌ها به هدف کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصولات دست پیدا خواهیم کرد.

وی در ادامه بابیان اینکه در استان همدان پیگیری‌های جهت نهاده‌های دامی با وزارتخانه و سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است خاطرنشان کرد: سیاست کار بر این است با استفاده از طرح دیم زارها به مرور واردات کاهش پیدا کند و به سمت خودکفایی جهت نهاده‌ها پیش برویم.

بهراملو تصریح کرد: محصولات علوفه‌ای مانند نخود علوفه‌ای در اراضی کشت خواهد شد که باعث کاهش مصرف آب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تشریح کرد: در ماههای گذشته در استان همدان مقدار تولید مرغ کاهش داشته است و با توجه به اینکه میزان مصرف روزانه مرغ در استان ۱۲۰ تن است و این کمبودها از طریق مرغ منجمد مدیریت شده است و خوشبختانه اکنون در این زمینه در استان همدان کمبودی وجود ندارد و مرغ مازاد در حال ذخیره سازی و منجمد سازی است.

وی افزود: اکنون در شرایط بحران آب قرار گرفته ایم و این کم آبی نه تنها در استان همدان بلکه در تمام نقاط کشور دیده می‌شود و در این راستا چندین سال است بحث الگوی کشت در حال مطرح شدن می‌باشد ولی تاکنون به صورت جدی عملیاتی نشده است.

بهراملو مطرح کرد: چون بیش از ۹۰ درصد تولیدات در بخش خصوصی واقع شده است و الگوی کشت تاکنون به صورت دستوری انجام نشده است و اکنون در دولت سیزدهم به صورت عملیاتی ابلاغ شده است و محصولات پر آب بر مانند سیب زمینی، ذرت، چغندر و گوجه فرنگی کشت آنها کاهش پیدا خواهد کرد و محصولات کم آب بر مانند دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی، غلات، کلزا، گلرنگ و گل محمدی جایگزین خواهد شد تا با آب کمتر به محصولات بهتر دسترسی پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان گفت: در کنار الگوی کشت بحث دیم زارها و گلخانه‌ها قرار دارد و از سرمایه گذاران و کشاورزان درخواست داریم در زمینه گلخانه همکاری داشته باشند چون با روش گلخانه‌ها بهره وری در بخش کشاورزی به ۱۰ برابر افزایش پیدا خواهد کرد وبرای اولین بار در استان همدان در حال انجام است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا