شهرستان ها

افزایش سوانح رانندگی مازندران هزینه سنگین رفتارهای پرخطر/ روز بدون سوانح رانندگی در گرو فرهنگ سازی و اعمال مقررات

امروز ۲۹ آبان روز جهانی بدون سوانح رانندگی نامگذاری شده که تحقق  نام این روز نیازمند عزمی جدی  تمامی کاربران جاده ای و دست اندرکاران و رانندگان و خودروسازان و مسئولان مربوط است.


به گزارش ایلنای مازندران،  ۲۹ آبان روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی است و با عنوان روز بدون سوانح رانندگی شناخته می شود و به همین مناسبت مانور روز بدون حادثه با مشارکت اداره کل راهداری، پلیس راه، مدیریت بحران، اورژانس و هلال احمر برگزار می شود.

اما به راستی آیا می توان روزی را بدون حادثه تصور کرد؟ غیراستاندارد بودن راه‌ها و جاده ها، نبود علائم‌مناسب راهنمایی و رانندگی، عدم هشداردهنده ها، نبود فرهنگ درست رانندگی، غیراستاندارد بودن خودرو ها و بسیاری از علل دیگر در بروز حوادث رانندگی در کشور و استان مازندران دخیل اند و فقط با فرهنگ سازی مناسب است که می توان بر سوانح رانندگی چیره شد و آن را به حداقل رساند. 

براساس آنچه کارشناسان اعلام کرده اند؛ یکی از راه های اصلی برای کاهش خطای انسانی در  کاهش تصادفات جاده ای ، آموزش و فرهنگ سازی و توجه به مقوله راهسازی و ایمنی خودروهاست که با  آموزش و اعمال مقررات میسر می شود.

 افزایش ۸ درصدی مرگ های حوادث رانندگی مازندران 

بر همین اساس و با توجه به  تعدد سوانح رانندگی در محورهای مختلف استان مازندران، مدیرکل پزشکی قانونی استان  مازندران با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۳۰۹ نفر در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش داشت.

علی عباسی افزود : بر اساس آمارها، ۲۳۹ نفر از تلفات تصادفات شش ماهه نخست امسال را مردان و ما بقی را نیز زنان تشکیل داده اند.

وی با اعلام اینکه شهرستان های دارای بیشترین تلفات حوادث رانندگی به ترتیب، ساری با ۴۱، آمل با ۴۰ و بابل با ۲۹ فوتی و کمترین آن شهرستان های گلوگاه و رامسر هر کدام با ۶ فوتی گزارش شده است، یادآورشد: بیشترین کشته ها در محور درون شهری از ۱۹۱ کشته تصادفات ۴ ماهه، ۱۳۶ نفر در حوادث برون شهری و راه روستایی (با کاهش ۱۳ درصدی ) و ۵۵ نفر در حوادث درون شهری، ( با افزایش ۱۰ درصدی ) گزارش شده است.

عباسی گفت: ۷ هزار ۳۹ نفر در شش ماهه نخست امسال به علت مصدومیت ناشی از تصادفات رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد.

این در حالی است که دستگاه های اجرایی استان مازندران می توانند در امر فرهنگ سازی با استفاده از آمارهای پزشکی قانونی و با برنامه ریزی پیشگیرانه و ارتقای آگاهی عمومی مردم در راستای کاهش آمار کشته ها و مصدومان در حوادث رانندگی موثر باشند و همچنین توجه به اینکه افزایش حوادث رانندگی هزینه سنگین رفتارهای پرخطر است، رانندگان رعایت مقررات را در دستور کار خود قرار داده و سرعت مطمئنه و ایمن را رعایت کنند تا شاهد کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای باشیم.

                                           آشکارسازی نقاط پر تصادف، گامی برای کاهش تصادفات جاده‌ای 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران هم با اعلام اینکه با هدف ارتقای ایمنی جاده ای ۴ نقطه پر تصادف در محورهای پرتردد مازندران ایمن سازی شد ، گفت: ۳۱ نقطه پر تصادف باقی مانده استان نیز با اجرای عملیات لکه گیری، روکش آسفالت، خط کشی، آشکارسازی و نصب علائم با عملیات کم هزینه و زود بازده ایمن شده است.

حسن جهانیان اظهار کرد: ۴ نقطه پر تصادف سنگتراشان شهرستان ساری، تیرتاش شهرستان گلوگاه، پیچ کلرد شهرستان آمل و نیروی هوائی شهرستان بابلسر با اجرای عملیات تعریض جاده، احداث و تکمیل تقاطع، ساماندهی جداکننده ها و ایمن سازی نقاط پرتگاهی اجرا شد.

وی با اشاره به طرح آشکارسازی نقاط پر تصادف در جاده‌های استان به عنوان یکی از روش‌های کاهش سوانح رانندگی و افزایش ایمنی تردد افزود: تا سال گذشته ۲۰ نقطه از جمله محورهای هراز، سوادکوه، بابل به آمل قدیم، کمربندی بابلسر، بهشهر به گلوگاه، شهید صالحی بابل، آمل به چمستان، ساری به کیاسر، خشرودپی و چندین نقطه دیگر با نصب علایم و اقدامات ایمنی ایمن شدند.

 رفع نقاط پرحادثه راه‌های مازندران مهم‌ترین اولویت

کارشناس  راهداری  و حمل و نقل جاده ای مازندران هم با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش همگانی نقش بسزایی در کاهش تصادفات دارد، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا افزود: به منظور تحقق این طرح برنامه‌های مختلفی نظیر آموزش رانندگان، موتورسواران در مراحل مختلف طی سال ها اجرا شده است .

مصطفی قدمی با اشاره به اینکه انسان ، جاده و وسیله نقلیه عوامل دخیل در سوانح رانندگی هستند، تصریح کرد:  در بیش از ۷۰ درصد سوانح رانندگی عامل انسانی نقش دارد ؛ ضمن آنکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با همکاری پلیس نقاط پر حادثه را شناسایی و  برای رفع آنها تلاش می کند.

وی با اشاره به اولویت بندی برای رفع نقاط پرحادثه راههای استان مازندران گفت :  در همین راستا ، اصلاح و ایمن سازی نقاط حادثه خیز مازندران با قوت در دستور کار است.

 


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا