شهرستان ها

افزایش ۷۰ درصدی درآمد موقوفات در زنجان

زنجان-مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از افزایش ۷۰ درصدی درآمد موقوفات استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۷۰ میلیارد تومان درآمد حاصل شود.

حجت‌الاسلام مختار کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در استان زنجان ۲ هزار و ۸۰۰ موقوفه و بیش از ۳۱ هزار رقبه وجود دارد که بخشی از آن‌ها فاقد درآمد است اما برای برخی می‌توان اقداماتی انجام داد که درآمدزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از موقوفات فاقد درآمد، قابلیت ایجاد ارزش افزوده ندارد، ابراز کرد: به عنوان مثال موقوفه مربوط به ۳ دانگ یک خانه کلنگی مخروبه شده و در قانون نیز اعتباری برای نگهداشت موقوفه پیش‌بینی نشده است، مگر اینکه خود موقوفه دارای درآمد باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه اگر موقوفه فاقد درآمد باشد، به خطر می‌افتد، عنوان کرد: چاره چنین موقوفاتی تبدیل به احسن است که البته فرآیند این کار طولانی بوده و تعیین تکلیف آن باید یک مسیر پیچیده قانونی را طی کند.

وی درآمد موقوفات استان زنجان در ۱۰ ماه گذشته را بیش از ۴۳ میلیارد تومان برشمرد و گفت: نسبت به سال گذشته رشد ۷۰ درصدی داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال این رقم به ۷۰ میلیارد تومان برسد.

کرمی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده، حقوق تعدادی از موقوفات که مورد تجاوز قرار گرفته بود را استیفا کردیم، یادآور شد: یک پرونده در ابهر منجر به دریافت ۷ میلیارد تومان حقوق موقوفه شد و قرار است در یک پروژه سرمایه‌گذاری شود. وی ادامه داد: با استیفای حقوق موقوفه روستای چروک در مسیر راه‌آهن حدود یکی دو میلیارد تومان به حساب اوقاف واریز شد و محکوم شدن متخلفان در معدن اردهین خدابنده نیز بیش از ۵۰۰ میلیون تومان آورده داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان پیگیری مستمر کارکنان اوقاف برای تمدید اجارات و نظارت بر نظریه کارشناسان دادگستری را از دلایل افزایش درآمد موقوفات عنوان کرد و افزود: احیای حقوق موقوفات و سرمایه‌گذاری در آن‌ها نیز در این امر دخیل بوده است.

وی به احیای موقوفه کاروانسرای سنگی زنجان اشاره کرد و گفت: بر اساس تعامل با سرمایه‌گذار حدود ۶ میلیارد تومان برای مرمت و احیای این اثر باستانی هزینه شد که هم به یکی از رستوران‌های برند شهر تبدیل شده و اشتغال ایجاد کرده و هم درآمد ۱۰۰ میلیون تومانی برای موقوفه داشته است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا