شهرستان ها

امام باقر علیه السلام در بزنگاه‌ها خود را خرج ولایت کرد

بندرعباس- ‌کارشناس علوم دینی و مذهبی گفت: امام باقر(ع) تمام تلاش خود را به کار گرفت تا جایگاه امیرالمؤمنین(ع) را برای جامعه تبیین کند و به تعبیری این امام در بزنگاه‌ها خود را خرج ولایت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی عطاریه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امام محمد باقر علیه السلام در سال ۵۷ هجری به دنیا آمده و در ۵۷ سالگی به شهادت رسیدند، اظهار کرد: این امام بزرگوار جزو شاهدان عینی کربلا هستند و در خردسالی همراه کاروان ابی‌عبدالله علیه السلام در کربلا حضور داشتند.

وی افزود: امام باقر علیه السلام در دوره و زمانه‌ای زندگی می‌کردند که در منابر لعن امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به عنوان مستحبات و بلکه واجبات ادا می‌شد.

عطاریه بیان کرد: در تاریخ وجود دارد که امام حسین علیه‌السلام فرموده‌اند در برخی جلسات جلوی چشمشان به حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام توهین می‌کردند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در یک چنین فضای همراه با خفقانی که افکار عمومی نسبت به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام تحریک شده است و حتی مزار مطهر امیرالمؤمنین (ع) مخفی است تلاش‌های امام سجاد علیه السلام موجب می‌شود که دوره امامت امام باقر (ع) تبدیل به دوره شکوفایی علمی شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حضرت امام باقر علیه السلام در جایگاه بسیار بالایی در حوزه علمی پیدا کردند چنانچه در تاریخ نوشته شده است «جَاءَ العُلَمَاء یَقصُدونَهُ بِالمَدینَة مِن کُلِّ أُفُق»؛ عالمان از نقاط جهان محضر امام باقر علیه السلام می‌آمدند تا از ایشان کسب فیض کرده و سوالاتشان را بپرسند.

وی ادامه داد: در بعضی از قطعات تاریخی این طور نقل شده است که امام باقر علیه‌السلام در پاسخ به سوالات در رابطه با احکام و حکم‌هایی که سوال می‌شد پاسخ را ارجاع به سیره امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌کردند و مثلاً می‌فرمودند جد ما امیرالمؤمنین علیه السلام اینگونه حکم می‌کردند.

عطاریه خاطر نشان کرد: امام باقر علیه السلام تمام تلاش خود را به کار گرفت تا جایگاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را برای جامعه تبیین کند و به تعبیری این امام بزرگوار در بزنگاه‌ها خود را خرج ولایت کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا