شهرستان ها

امیرالمومنین(ع) پیچیده‌ترین مفاهیم را در قالب هنر آورده است

قم- مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) پیچیده‌ترین مفاهیم را در قالب هنر آورده افزود: هنرمندان حوزوی نیز باید معارف اسلامی را در قالب‌های مختلف هنری ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی عصر یکشنبه در اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی که در مدرسه امام موسی کاظم (ع) برگزار شد در سخنانی با تبریک دهه ولایت و امامت اظهار داشت: واقعه غدیر خم دارای مجموعه‌ای از امتیازات مختلف است و بیش از ۲۰ نکته در معماری غدیر خم وجود دارد که ماندگاری این واقعه از مهم‌ترین آنان است.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: در راستای استمرار پیام غدیر موانع و سختی‌های بسیاری بوده است که پیامبر اسلام نسبت به این موضوع آگاهی داشت و به همین دلیل پیامبر اسلام این واقعه را به گونه‌ای معماری کردند که از این آفت به دور باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: در واقعه غدیر هنر نیز نقش بزرگی ایفا می‌کند و اشعار شاعران و همچنین تاریخ نگاری‌های غدیر در راستای ماندگاری این واقعه بسیار تأثیرگذار بوده است.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: غدیر در آمیخته با هنر آسمانی و متعهد است.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین پیچیده‌ترین مفاهیم را در قالب هنر آورده است افزود: هنرمندان حوزوی این رسالت را بر عهده دارند که معارف اسلامی را در قالب‌های مختلف هنری به جهان بشریت ارائه دهند.

وی تاکید کرد: روش و سنت عالمان دین اینگونه بوده است که در راستای نشر و تبلیغ دین از هنر بهره جستند که حوزه علمیه نیز امروز می‌بایست متناسب با زمان این مسیر را دنبال کند.

آیت الله اعرافی افزود: از جمله اضلاع مهم تمام تمدن‌ها هنر است و هر تمدنی در راستای تعمیق خود نیازمند بهره‌جویی از انواع هنرها می‌باشد.

وی با بیان اینکه هنر در غرب برخی از مسائل همانند شهوت و تکذیب‌های عالم غیب را دنبال می‌کند افزود: هنرمندان حوزوی می‌بایست در راستای تغییر معادلات جهانی در دنیای معاصر تلاش کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در حوزه علمیه اقداماتی در راستای توجه به امر هنر صورت گرفته است که البته این اقدامات کافی نیست و در برنامه هفتم دولت نیز باید رویکرد توجه به هنر در عرصه‌های مختلف مورد توجه باشد.

امام جمعه قم همچنین بر این موضوع تاکید کرد که هنرمندان حوزوی می‌بایست با هنرمندان متعهد کشور ارتباط برقرار کنند.

وی در ادامه با اشاره به هتک حرمت ساحت قرآن کریم در سوئد اظهار داشت: قرآن کتابی است فراتر از هر مذهب و برای هر ادیان و بشری الهام بخش است و کتابی هنری است که بزرگترین هنرمندان در برابر انوار و طیف‌های هنری این کتاب تواضع کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اینکه با حمایت رسمی دولت‌های اروپایی به قرآن، نماد عظمت مسلمانان و جلوه گاه هنرهای عالی آسمانی و انسانی جسارت شود قابل قبول نیست.

آیت الله اعرافی افزود: جامعه هنرمندان ایران و هنرمندان حوزوی در کنار سایر اقشار ایران اسلامی این اقدام را محکوم می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انتظار می‌رود سازمان ملل، جوامع بین المللی، جریان‌های سیاسی و اجتماعی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا و دستگاه‌های سیاسی عالم اسلام اقدامات جدی تری در این زمینه انجام دهند.

امام جمعه قم تصریح کرد: امید می‌رود با پیگیری دستگاه دیپلماسی که اقداماتی صورت گرفته، شکل گیری جریان همبسته در دیپلماسی جهان اسلام در برابر این جسارت‌ها را شاهد باشیم و با تنظیم اسنادی جلوی این اهانت‌ها به مقدسات اسلام گرفته شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا