شهرستان ها

انتخابات الکترونیکی ریاست جمهوری در کرمانشاه الکترونیکی نیست

کرمانشاه- معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه از عدم برگزاری انتخابات الکترونیکی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خبر داد و گفت: کرمانشاه با ۱۶۷۰ شعبه آماده برگزاری انتخابات است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی شعبانی در نشست خبری استاندار کرمانشاه با اصحاب رسانه که در سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری معمولاً یک سال پیش از شروع فرایند دنبال می‌شود اما برگزاری این دوره از انتخابات به دلیل شهادت آیت الله رئیسی در سریع‌ترین زمان بلافاصله پس از شهادت ایشان مورد تصمیم گیری قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس تقویم زمانبندی و برقراری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیر ماه تشکیل ستاد انتخابات بلافاصله پس از شهادت آیت الله رئیسی تشکیل و تقویم و برنامه‌ریزی این رخداد با هماهنگی شورای نگهبان اتفاق افتاد.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس تقویم و زمانبندی مراحل انتخابات طی فرایندی افراد متقاضی وارد مرحله ثبت نام شدند و پس از بررسی شورای نگهبان هم اکنون ۶ نفر از این افراد تأیید صلاحیت شورای نگهبان را دریافت کردند و اسلامی آنها توسط وزارت کشور اعلام شد.

شعبانی با اشاره به اینکه از بیست و سوم خرداد ماه فرایند تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز خواهد شد، اذعان داشت: بر اساس روند تعیین شده برای تبلیغات از تاریخ ۲۱ خرداد ماه رسانه ملی پخش محتوا و مستندهای هر یک کاندیداها را آغاز کرده و قرعه کشی و زمان دقیق مناظره‌ها را نیز اعلام کردند.

وی خاطر نشان کرد: در نخستین اقدام پیش از شروع تبلیغات هر یک از کاندیداها باید رؤسای ستادهای تبلیغاتی خود را انتخاب و معرفی کنند و تا کنون برخی از کاندیداها نسبت به آن اقدام و معرفی فرد مورد نظر خود را داشته‌اند اما هنوز اسامی قطعی آنها اعلام نشده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه همچنین به امکان حضور کاندیداها در سایر استان‌ها اشاره و عنوان کرد: حضور کاندیداها تابع تشریفات و هماهنگی‌های لازم به منظور حضور مؤثر و عدم تداخل با سفر دیگر کاندیداها خواهد بود و نیازمند برنامه‌ریزی و زمانبندی است.

شعبانی با تاکید بر اینکه مردم برگزار کنندگان انتخابات هستند، بیان کرد: افراد برگزار کننده انتخابات افرادی هستند که معتمدین مردم بوده و توسط فرمانداران انتخابات و مدیریت شده در روند برگزاری انتخابات به عنوان مجری در پای صندوق‌های رأی حضور خواهند داشت.

شعبانی ادامه داد: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ضرب مهر از شناسنامه‌ها حذف شده و احراز هویت به صورت الکترونیکی با ارائه تنها ۲ مدرک شامل شناسنامه و یا کارت ملی امکان پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: باوجود اینکه وزارت کشور پیشنهاد برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک در کلانشهر را مطرح کرده بود اما نسبت به آن مخالفت شد و تنها احراز هویت به صورت الکترونیکی و رأی گیری به صورت دستی از طریق ارائه برگه تعرفه انجام می‌گیرد.

رئیس ستاد انتخابات در استان کرمانشاه به لزوم برگزاری رزمایش انتخاباتی تاکید کرد و گفت: با توجه به حساسیت انتخابات به منظور آمادگی، بررسی و راه اندازی دستگاه‌های احراز هویت در نقاط حساس رزمایش آمادگی انتخاباتی در استان کرمانشاه به زودی برگزار خواهد شد تا برخط بودن دستگاه‌ها و رفع مشکلات و نواقص احتمالی بررسی شود.

شعبانی بیان داشت: استان کرمانشاه آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در یک هزار و ۶۷۰ شعبه اخذ رأی با بیش از ۳۲ هزار نیروی اجرایی در حوزه‌های مختلف را خواهد داشت.

وی اضافه کرد: رأی دهندگان واجد شرایط باید متولدین هشتم تیر ماه ۱۳۸۵ به قبل باشند و به منظور افزایش مشارکت مردم رسانه‌ها می‌توانند شاخصه‌های اخلاقی رقابت انتخاباتی را به مردم یادآوری و از کاندیداها و رؤسای ستاد انتخاباتی مطالبه کنند چرا که مطالبه‌گری ضمانت اجرایی انتخابات را فراهم خواهد کرد.

شعبانی در پایان با تاکید بر اینکه سیاست بسیار مهم انتخابات تشویق به حضور حداکثری مردم است، بیات داشت: با این وجود در صورتی که کاندیداها نتوانند ۵۰ درصد از آرای مطلقه و صحیح مردمی را به دست بیاورند انتخابات به دور دوم در ۱۵ تیرماه کشیده خواهد شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا