شهرستان ها

انقلاب اسلامی زمینه ساز ارتقای خدمات به روستاییان کردستان

سنندج- کردستان یکی از استان های پرظرفیت کشور با بیش از هزار و ۶۰۰ روستای دارای سکنه است که پس از انقلاب اسلامی تحولات شگرفی در حوزه زیربنایی و رفاهی در مناطق روستایی این استان رخ داده است.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: کردستانی‌ها از جمله اقوامی بودند که در برابر توطئه‌های ضددینی و غرب گرایانه حکومت پهلوی مقاومت کردند و زنان و مردان کردستانی از آداب، سنن، فرهنگ و حتی پوشش اصیل ایرانی اسلامی خود محافظت کردند و همین امر موجب غضب شاهان پهلوی شده و این خطه از میهن اسلامی از پیشرفت و آبادانی محروم گشت.

این ظلم و بی توجهی حکومت پهلوی نسبت به مردم کردستان موجب شد که از همان دهه‌های نخستین مبارزاتی مردم ایران با رژیم پهلوی شاهد هماهنگی بسیاری از گروه‌های مردمی در کردستان با این موج ضدطاغوتی و ضد استکباری باشیم.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مستضعفان و محرومان از سراسر ایران به اعتماد به نفسی وافر دست پیدا کردند و همین امر زمینه ساز انجام خدمات متعددی در مناطق محروم و دور افتاده کشور شد.

در این راستا نیز استان کردستان با بیش از هزار و ۶۰۰ روستای دارای سکنه از جمله مناطقی بود که از خدمات عمرانی و رفاهی بی بهره نبوده و هم اکنون همه روستاهای استان از نعمت برق برخوردار بوده و بیش از ۹۰ درصد آنها نیز از خدمات مخابراتی، گاز طبیعی و آب شرب بهره مند هستند.

اجرای طرح هادی برای ۵۶۲ روستا در کردستان

رضا قادری مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تهیه و اجرای طرح‌های هادی از جمله وظایف بنیاد مسکن برای تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به عنوان سند توسعه روستایی است که برای یک هزار و ۳۱۵ روستای بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی تهیه و تا کنون در ۵۶۲ روستا اجرا شده است که در ۴۰۰ روستا بیش از ۲ فاز این طرح به اجرا درآمده است.

وی اعتبار اجرای طرح هادی در سال جاری را یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: یکی دیگر از طرح‌های بنیاد مسکن برای عمران روستایی، مقاوم سازی واحدهای مسکونی است که تاکنون ۴۱ درصد از ۱۱۹ هزار واحد مسکن روستایی استان مقاوم سازی شده و در دهه فجر امسال ۴۸ هزار و۶۵۶ واحد مسکونی مقاوم سازی شده در استان به بهره برداری می‌رسد.

قادری افزود: تاکنون بیش از ۸۷ هزار و ۲۶۶ جلد سند مالکیت روستایی در استان صادر شده که ۶ هزار و ۶۶ جلد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار خانوار بوده و سهمیه امسال استان ۲ هزار و ۵۰۰ جلد است.

وی خاطرنشان کرد: استان کردستان یک‌هزار و ۶۵۹ روستای دارای سکنه دارد که هزار و ۳۱۵ روستای آن دارای ۲۰ خانوار به بالا بوده و از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان ۷۱ درصد معادل یک میلیون و ۱۳۵ هزار نفر در ۳۱ شهر و ۲۹ درصد معادل ۴۶۸ هزار نفر در یک هزار و ۷۰۳ روستا سکونت دارند.

انقلاب اسلامی زمینه ساز ارتقای خدمات به <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7'>روستا</a>ییان کردستان

بیش از ۹۶ درصد جمعیت روستایی استان کردستان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند

احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت روستایی کردستان به ۹۶.۵ درصد رسیده است.

وی افزود: در مجموع یک هزار و ۵۹۶ روستا در کردستان قابلیت گازرسانی دارند که تاکنون یک هزار و ۴۳۰ مورد آن از گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

مدیر عامل شرکت گاز کردستان گفت: هم اکنون ۵۷۵ هزار مشترک در بخش‌های خانگی، اداری و صنعتی از خدمات شرکت گاز کردستان بهره‌مند است.

فعله گری هزینه گازرسانی به هر خانوار روستایی را بیش از ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه سراسری گاز متصل شوند.

انقلاب اسلامی زمینه ساز ارتقای خدمات به <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7'>روستا</a>ییان کردستان

تحول شگرف در حوزه بهداشت و درمان کردستان

آرزو فلاحی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولی عظیم در حوزه بهداشت و درمان استان ایجاد شده است و امکانات و شاخص‌های موجود این حوزه با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه کردستان از جمله استان‌هایی است که قبل از انقلاب از لحاظ بهداشت، درمان، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در رده بسیار پایینی قرار داشت و از هیچگونه امکانات تشخیصی با تکنولوژی بالا برخوردار نبود، اضافه کرد: اکنون به برکت انقلاب اسلامی امکانات مختلفی از جمله ام آر آی، سی تی اسکن، دستگاه شتاب دهنده خطی و آزمایشگاه‌های متعدد و مجهز به امکانات روز در کردستان وجود دارد و شهرها و روستاهای استان در حوزه بهداشت و درمان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی تعداد پزشکان عمومی استان قبل از انقلاب را ۹۴ نفر و تعداد پزشکان متخصص را ۳۲ نفر اعلام کرد و گفت: در آن زمان ۸۴ درصد از پزشکان عمومی و ۸۵ درصد از پزشکان متخصص استان خارجی بودند.

فلاحی با بیان اینکه امروز ۳۹۱ پزشک عمومی در استان فعالیت دارند تصریح کرد: تعداد پزشکان متخصص استان نیز به ۵۷۱ نفر رسیده و ۱۰۰ درصد این پزشکان ایرانی هستند.

وی تعداد خانه‌های بهداشت قبل از انقلاب را ۲۲ باب، مراکز روستایی را ۱۷ مرکز و مراکز شهری را ۲۸ مرکز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۶۳۰ باب خانه بهداشت، ۷۱ مرکز روستایی و ۷۹ مرکز شهری در استان فعالیت دارند.

فلاحی اظهار داشت: قبل از انقلاب شاخص پوشش واکسیناسیون در استان کمتر از ۴۰ درصد بود اما امروز این شاخص به ۱۰۰ درصد رسیده است.

انقلاب اسلامی زمینه ساز ارتقای خدمات به <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7'>روستا</a>ییان کردستان

۸۵ درصد جمعیت روستایی استان کردستان از آب شرب سالم بهره مند هستند

علیرضا تخت شاهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جمعیت ۴۷۰ هزار نفری روستاهای استان، اظهار کرد: از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر معادل ۸۵ درصد جمعیت زیر پوشش تأمین آب قرار دارند که از طریق ۸۲ مجتمع روستایی به آنها آبرسانی انجام می‌شود.

وی افزود: این ۸۲ مجتمع روستایی از طریق سه هزار و ۲۹۰ کیلومتر خط انتقال و ۲ هزار و ۵۸۳ کیلومتر شبکه توزیع، کار آبرسانی به روستاهای استان را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آبفای کردستان با اشاره به وجود ۵۰۵ حلقه چاه، یک هزار و ۸۰ دهنه چشمه و ۱۹ رشته قنات روستایی در استان، افزود: یک هزار و ۶۶ باب مخزن آبرسانی با ظرفیت ۹۹ هزار و ۲۶۷ مترمکعب و ۱۹۸ ایستگاه پمپاژ برای تأمین آب روستاییان در استان استفاده می‌شود.

تخت شاهی اعلام کرد: از مجموع یک هزار و ۶۷۷ روستای کردستان، یک هزار و ۱۶ روستا زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارند و در ماه‌های آتی با تکمیل پروژه‌های آبرسانی بر تعداد روستاهای برخوردار استان افزوده می‌شود.

۵۰ درصد راه‌های روستایی کردستان آسفالت است

کردستان اگرچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استان کردستان با توطئه‌های ضدانقلاب مواجه شد و پس از ناامنی‌های ایجاد شده از این محل شاهد جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث عراق در نقاط مختلف این استان بودیم و این امر موجب شد که کردستان از قطار توسعه عقب بماند، اما دستگاه‌های خدمت رسان همواره تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا محرومیت‌ها و عقب ماندگی‌های این استان از لحاظ زیرساختی جبران شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از حدود ۲ سال گذشته که آسفالت راه‌های روستایی به اداره کل راهداری واگذار شده است و در این مدت کوتاه حدود ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شده که ۵۰ کیلومتر آن در ۹ ماهه امسال بوده است.

محمد راشد مدرس گرجی افزود: هم اکنون ۷۰ کیلومتر دیگر راه روستایی در استان آماده آسفالت است که بخشی از آن قیرپاشی شده و به محض مساعد شدن وضعیت آب و هوایی، عملیات آسفالت این مسیرها نیز انجام خواهد شد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اظهار داشت: در مجموع ۶ هزار و ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که سه هزار و ۱۴۰ کیلومتر آن آسفالت بوده و مابقی آن خاکی یا شنی است.

وی افزود: در حال حاضر میزان بهره‌مندی راه‌های روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان ۶۴ درصد است که با میانگین ۸۰ درصدی کشور فاصله داریم و برای رسیدن به میانگین کشوری در این بخش باید ۸۰۰ کیلومتر آسفالت انجام شود، از این رو اولویت ما آسفالت این راه هاست.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا